قرآن در کشور ما به عنوان یک اولویت تعریف نشده است
کد خبر: 3778333
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۳
حجت‌الاسلام پژمان‌فر:

قرآن در کشور ما به عنوان یک اولویت تعریف نشده است

گروه فعالیت های قرآنی - نماینده مرد مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: قرآن در کشور ما به عنوان یک اولویت تعریف نشده است.

قرآن در کشور ما به عنوان یک اولویت تعریف نشده استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت الاسلام نصرالله پژمان فر عصر دیروز، 13 دی ماه، در همایش یک روزه مدیران موسسات و تشکل های قرآن و عترت خراسان رضوی در تالار نور در جمع مدیران موسسات قرآنی در خصوص میزان فعالیت خراسان رضوی در فعالیت های قرآنی گفت: پیشتازی خراسان رضوی در راستای یکپارچه کردن فعالیت های قرآنی باید سرلوحه دیگر شهرها و استان های کشور قرار گیرد تا فاصله ای که بین ظرفیت های موسسات قرآنی به وجود آمده، هر چه زودتر از بین رود.
 
وی ادامه داد: ما کشوری هستیم که قرآن را به عنوان اصل و محور برای همه فعالیت های خود قرار داده ایم. در واقع تلاش در جهت توسعه انس و ارتباط با قرآن سرمایه گذاری است.
 
پژمان فر عنوان کرد: تلاش در جهت افزایش انس با قرآن در همه اقشار جامعه از جمله دانش آموزان، دانشجویان، کارمندان، کارگران و... باعث نمایان شدن نتایج مثبتی در هر زمینه خواهد شد. ما اگر به دنبال برنامه ریزی در بخش های اقتصادی، اجتماعی و... هستیم، باید جامعه را با فرهنگ قرآن که یک فرهنگ نجات بخش است آشنا کنیم.
 
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی وظایف روشنی در حوزه فعالیت های قرآنی تعیین شده که یکی از این تکالیف تربیت ۱۰ هزار حافظ قرآن است.
 
وی با استناد به قانون اساسی افزود: فرزندان انقلاب اسلامی باید با زبان قرآن آشنا شوند. به همین دلیل زبان عربی در تکلیف دانش آموزان وجود دارد. باید به نقطه ای برسیم که فرزندان ما علاوه بر روخوانی و روان خوانی، در سایر رشته ها از جمله تدبر، ترجمه، ترتیل و... نیز مهارت داشته باشند.
 
پژمان فر خاطرنشان کرد: آشنایی و انس بیشتر فرزندان با قرآن در مرحله اول نیازمند یک برنامه مداوم و در مرحله بعد نیازمند حمایت هایی در این عرصه است. برای برنامه ریزی در این خصوص شورای توسعه فعالیت های قرآنی تحت نظر مجموعه های شورای عالی فرهنگی در کشور پایه گذاری شده است.
 
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یکی از مصوبات در خصوص برنامه ریزی در جهت افزایش انس با قرآن، شورای های توسعه فعالیت های قرآنی استانی محسوب می شود. متاسفانه گزارش هایی که در این خصوص دریافت شده حاکی از آن است که حتی یک شورای شورای توسعه فعالیت های قرآنی در سطح استان ها تشکیل نشده است.
 
وی ادامه داد: حتی در استان خراسان رضوی که مسئولیت تشکیل شورای توسعه فعالیت های قرآنی بر عهده استاندار است، این شورا تشکیل نشده است. این مشکلی است که امیدواریم با تحت فشار قرار دادن استاندار ها توسط وزارت کشور برطرف شود.
 
پژمان فر مطرح کرد: از هر استان یک نماینده به عنوان رابط قرآنی به استاندار معرفی شده که این نماینده از طریق استاندار به تمام دستگاه های کشور معرفی شده است. وزارت ارشاد نیز در این راستا تمامی دستگاه های مربوط به فعالیت های قرآنی را ملزم به همکاری با این بخش ها کرده است.
 
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برای تامین هزینه ها و اعتبارات این مساله نیز برنامه ریزی هایی انجام شده است. طبق آخرین بررسی ها در سال ۹۰ بودجه مورد نیاز برای رسیدن به یک چشم انداز روشن در این برنامه ۱۰ ساله، هزار میلیارد تومان در هر سال است.
 
وی اضافه کرد: در هماهنگی هایی که با سازمان بودجه کشور در این خصوص انجام شد به توافق رسیدیم که سالیانه مقدار ۲۰۰ میلیارد تومان به این برنامه ۱۰ ساله اختصاص گیرد که در نهایت این مبلغ به ۱۰۰ میلیارد تومان رسید. در این کاهش بودجه متاسفانه هیچ شخصی پاسخگو نبود.
 
پژمان فر یادآور شد: در نهایت در سال ۹۶ این مقدار به ۱۰ میلیارد تومان کاهش یافت که در سال جاری این مبلغ به ۴۰ میلیارد تومان رسید. براساس تلاش هایی که انجام شد حدودا ۶۰ میلیارد تومان به آن مبلغ اضافه گردید.
 
نماینده مردم مشهد در شورای اسلامی اظهار کرد: این مبالغ و مشکلات مربوط به آن نشان دهنده آن است که هیچ نگاه خوبی در کشور نسبت به فعالیت های قرآنی وجود ندارد. چیزی که بیش از همه دردآور است نگاهی است که پشت این اعتبارات وجود دارد. متاسفانه قرآن در کشور به عنوان یک اولویت مطرح نیست.
 
آینده روشنی را برای کمک اعتبارات دولتی در راستای اهداف قرآنی نمی بینم
وی ادامه داد: من آینده روشنی در خصوص اعتبارات دولتی نمی بینیم. امروز ما باید دست به زانوی خود بگیریم و برای حل مسائل قرآنی، اتکا به اعتبارات دولتی را کمتر کنیم. برای اجرای این برنامه نیازمند استفاده از ظرفیت ها هستیم.
 
پژمان فر عنوان کرد: ما در کشور شاهد این هستیم که از 2 تا ۶۰ درصد فارغ التحصیلان دوره متوسطه با مهارت روخوانی و روان خوانی قرآن آشنا نیستند؛ این موضوع در شان کشور جمهوری اسلامی نیست.
 
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در راستای کاهش این درصد، جلسات متعددی با وزیر آموزش و پرورش کشور برگزار شد. نتیجه این جلسات به این صورت بود که حداقل در هر پایه تحصیلی دو تا سه ساعت روخوانی و روانخوانی قرآن در هر هفته برگزار شود.
 
وی اضافه کرد: امسال به عنوان سال جهاد در فراگیری قرآن نامیده شد تا در نتیجه این نامگذاری و همکاری آموزش و پرورش با موسسات قرآنی به نقطه ای برسیم که هر دانش آموز پایه متوسطه به هنگام فارغ التحصیل شدن، یک مدرک به عنوان مهارت روخوانی و روان خوانی قرآن ارائه کند.
 
پژمان فر یادآور شد: در راستای فراگیری قرآن در همه اقشار جامعه، جلساتی با وزیر کار نیز تشکیل شد. نتیجه این جلسات به این صورت بود که تمامی کسانی که تحت پوشش وزارت کار و تامین اجتماعی هستند اعم از کارمندان، کارگران و حتی دانشجویان باید مهارت روخوانی و روان خوانی قرآن را داشته باشند.
 
نماینده مردم مشهد در شورای اسلامی اظهار کرد: در جمهوری اسلامی باید هر باسوادی مهارت روخوانی و روان خوانی قرآن را داشته باشد و بخش عظیمی از این مسئولیت بر عهده موسسات و تشکل های قرآنی است.
 
انتهای پیام
captcha