تنش آبی در ۱۸ شهرستان سیستان و بلوچستان
کد خبر: 3778805
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵

تنش آبی در ۱۸ شهرستان سیستان و بلوچستان

گروه اجتماعی - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: کاهش نزولات آسمانی امسال به‌گونه‌ای است که ۱۸ شهرستان از شهرستان‌های بیست‌گانه استان را با تنش آبی مواجه کرده است.

تنش آبی در 18 شهرستان سیستان و بلوچستان

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، باقر کرد، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار صبح امروز در جمع خبرنگاران، گفت: کاهش نزولات آسمانی امسال به‌گونه‌ای است که 18 شهرستان از شهرستان‌های بیست‌گانه استان را با تنش آبی مواجه کرده است.
وی با بیان اینکه آب موجود در چاه نیمه‌ها و پنج سد مناطق جنوبی استان به پایین‌ترین سطح خود رسیده است، افزود: اگر مصرف آب مدیریت نشود، در آینده‌ نزدیک با مشکلات بسیار جدی روبه‌رو خواهیم شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار بیان کرد: سیستان و بلوچستان بر اساس شاخص‌های خشکسالی به صورت 100 درصد دچار خشکسالی شده اما درجات آن در مناطق مختلف، متفاوت است.
وی با اشاره به اینکه موضوع حق‌آبه هیرمند در سطوح بالا درحال پیگیری است، گفت: طی هفته جاری، قرار است کمیسریای آب هیرمند با حضور مقامات افغانی در تهران برگزار شود که امیدواریم موضوع حق‌آبه از طریق دیپلماسی به نتیجه برسد.
کُرد بیان کرد: در حال حاضر، دو پروژه بلندمدت برای رفع مشکل کم‌آبی استان در دست بررسی است؛ یکی موضوع آب‌های ژرف و دیگری موضوع انتقال آب دریای عمان، اما هیچ گزینه‌ای بهتر از مدیریت مصرف نیست.
وی با بیان اینکه پروژه آب‌های ژرف پیشرفت خوبی داشته است، ادامه داد: تاکنون بیش از دو هزار متر حفاری شده است؛ اگر کارشناسان پیامدهای زیست محیطی آن را بررسی کرده و تأیید شود، برای رفع معضل آب منطقه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اظهار کرد: پروژه انتقال آب از دریای عمان به سه استان شرقی کشور، یعنی سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی در حال پیگیری است، اما پروژه‌ای زمان‌بر و طولانی مدت است.
این مقام مسئول بیان کرد: در شرایط خشکسالی، بهترین رفتار، مدیریت آب است؛ به طوری که می‌توان با تغییر روش آبیاری و تغییر الگوی کشت در کشاورزی، صرفه‌جویی در بخش آب شرب و همچنین جلوگیری از تبخیر آب‌های سطحی تا حد زیادی معضل را کاهش داد.

انتهای پیام

captcha