منظور رهبری از تربیت 10 هزار حافظ قرآن چه بود/ ثبت‌نام 67 هزار دانش‌آموز قمی در مسابقات قرآن
کد خبر: 3779682
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴
گزارش ایکنا از جلسه شورای توسعه فعالیت‎های قرآنی قم؛

منظور رهبری از تربیت 10 هزار حافظ قرآن چه بود/ ثبت‌نام 67 هزار دانش‌آموز قمی در مسابقات قرآن

گروه فعالیت‎های قرآنی ــ شورای توسعه فعالیت‎های قرآنی استان قم امروز 18 دی با حضور آیت‎الله سعیدی و مدیران قرآنی ملی و استانی در حرم مطهر حضرت معصومه(س) تشکیل شد و در این جلسه بحث‌های مختلفی از منظور مقام معظم رهبری برای تربیت 10 هزار حافظ قرآن گرفته تا ثبت‌نام 67 هزار دانش‌آموز قمی در مسابقات قرآن صورت گرفت.

از منظور رهبری برای تربیت 10 هزار حافظ تا ثبت‌نام 67 هزار دانش‌آموز قمی در مسابقات قرآنبه گزارش ایکنا از قم، شورای توسعه فعالیت‎های قرآنی استان قم امروز 18 دی ماه در آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) و با حضور آیت‎الله سعیدی نماینده ولی فقیه دراستان، استاندار، مدیر اجرایی طرح حفظ قرآن کریم در کشور، نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران کل اوقاف و امورخیریه، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان موسسات فعال استان برگزار شد.

موسی حسینی کاشانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر این شورا در این نشست گفت: سال گذشته با وفاق و همدلی که بین دو نهاد وزارت فرهنگ و ارشاد و سازمان اوقاف و امورخیریه صورت گرفت، دو مسابقه بزرگ قرآنی در کشور و استان قم تجمیع شد.

وی افزود: این همکاری در قم در سال گذشته باعث شد که بیش از 9 هزار 400 نفر در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم شرکت کنند؛ امسال نیز چهار نهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، اموزش و پرورش و صداوسیما قرار است این مسابقات را به شکل متمرکز برگزار کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: با توجه به اهمیت عمل به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص پرورش 10 میلیون حافظ قرآن کریم امسال طرح‎های گسترده‎ای انجام شده است و امیدواریم به سرعت به سمت نیل به این خواسته مهم و قرآنی ایشان گام برداریم.

جزء 30 قرآن؛ محور طرح 1452

در ادامه این نشست حجت‎‏الاسلام قاسمی مشاور مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امورخیریه در سخنانی گفت: طرح 1452 از جمله طرح‎های هدفمند قرآنی کشور است که با هدف توسعه فعالیت های قرآنی در کشور فعال است؛ این طرح امسال با محوریت جزء 30 قرآن کریم دنبال می شود.

وی افزود: این طرح امسال در سه بخش در جریان است که با توجه به اهمیت حفظ سور کاربردی و کوچک قرآن همگان می توانند به راحتی در این طرح شرکت کنند و به حفظ سوره‎های کوچک قرآن بپردازند.

استاد حوزه بیان کرد: خوشبختانه امسال نهادهای مختلفی وارد میدان شده‌اند و به حمایت از این طرح و مسابقات قرآن کریم می‎پردازند؛ خوشبختانه وزارت آموزش و و پرورش نیز با تاکید وزیر در این زمینه فعال شده است و حفظ جزو 30 قرآن کریم را به عنوان محور فعالیت های فرهنگی خود قرارداده است.

وی گفت: سال گذشته 240 هزار نفر در سطح کشور در این مسابقات شرکت کردند و امسال نیز مسابقات در اسفندماه با با بخش های تفسیر و مفاهیم و.... برگزار می‌شود؛ هزینه اندکی نیز برای این مسابقات اخذ می‌شود که از هزینه برگزاری مسابقات کمتر است.

شرکت ده هزار قمی در مسابقات سراسری حفظ و مفاهیم

در ادامه این مراسم مرتضی خدمتکار، مسئول اجرایی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم گفت: این مسابقات پنج هدف را دنبال می کند که اولین آن تجمیع توان دستگاه‎های فرهنگی کشور برای برگزاری این مسابقات است که خوشبختانه در این زمینه موفق عمل شده است.

وی افزود: عمومی سازی و همگانی کردن مباحث آموزشی قرآنی از دیگر اهداف این برگزاری این مسابقات است؛ طرح 1452 نیز در این راستا فعال است که اجرای این طرح را گامی مهم در زمینه نهایی کردن این آزمون می‎دانیم.

وی از شرکت 550 هزار نفر در بخش کارکنان دولت در مسابقات حفظ قرآن خبرداد و تصریح کرد: فعال‌سازی ظرفیت‎های بخش مردمی سومین هدف این مسابقات بود که خوشبختانه با توسعه خوبی که در بخش هایی چون موسسات مردمی و سازمان زندان ها و.. انجام شده ، در این مسیر گام برداشته شده است.

مسئول اجرایی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم یادآورشد: بهره‌گیری از فضای مجاری در این زمینه و برگزاری دوره های تخصصی آموزشی و توسعه الگوی سبک زندگی قرآنی و اهل بیت(ع) از دیگر اهداف این جشنواره بود.

وی گفت: پنجمین هدف از برگزاری این برنامه نیز تاکید بر آموزش معارف اهل بیت(ع) است که در این راستا برگزاری مسابقه در بخش نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و معارف اهل بیت(ع)  در آزمون ملاحظه شده است.

وی یادآورشد: 241هزار نفر در سال گذشته در این مسابقات شرکت کرده‎اند؛ سال گذشته این آمار در قم نزدیک به 10 هزار نفر بود که قطعا در آینده بیشتر نیز خواهد شد.

ثبت نام 67 هزار دانش‌آموز قمی در مسابقات قرآن

در ادامه این مراسم حمیدرضا شیخ الاسلام مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز در سخنانی با ذکر این مطلب که تا کنون 67 هزار دانش آموز در این مسابقات شرکت کرده‎اند گفت: حفظ جزو سی قرآن کریم از اولویت‌های اصلی قرآنی وزارت آموزش و پرورش است.

وی افزود: این مسابقات با توجه به اهمیت تجمیع بخش های مختلف آموزشی در 15 اردیبهشت ماه 98 برگزار می شود؛ البته آزمون شفاهی نیز در این زمینه برگزار خواهد شد و در این عرصه در تلاش هستیم که خانواده ها را نیز وارد کنیم.

در ادامه این نشست حجت‎الاسلام والمسلمین اسکندری مدیرکل اوقاف وامور خیریه استان نیز در سخنانی گفت: با توجه به اهمیتی که باید برای کیفیت فعالیت‎های قرآنی قائل بود می بایست برای توسعه کمی نیز برنامه های متعددی انجام شود.

وی افزود: آموزش و پرورش نقش مهمی در این مسابقات دارد و امیدواریم که با هماهنگی‌های بیشتر بتوانیم گامی در جهت اجرای هرچه بهتر این طرح برداریم؛ قطعا اوقاف و امورخیریه در استان بیش از سهم خود در این مسابقات شرکت خواهد داشت.

آموزش مدیریت قرآنی برای 10 هزار مدیر کانون‎های مساجد

حجت‎الاسلام والمسلمین کریمی در ادامه این نشست گفت: کانون های فرهنگی مساجد استان قم نیز حضوری فعال در این مسابقات دارد و امسال نیز سهم خود را در بخش آموزش به خوبی ایفا کرده است.

وی افزود: اخیرا 400 نفر از مدیران کانون‎های فرهنگی کشور در قم در زمینه قرآنی و مفاهیم آموزش دیده‌اند؛ همچنین با تفاهمی که با دبیرخانه کانون های فرهنگی مساجد انجام شده است 10 هزار نفر از مسئولان کانون های فرهنگی کشور نیز در قم در زمینه مدیریت قرآنی آموزش می بینند.

توسعه فرهنگ قرآنی در بین خانواده‎ها پیگیری شود

در ادامه این نشست حجت‎الاسلام والمسلمین عظیمی مسئول دارالقرآن کریم استان قم گفت: برگزاری برنامه‎های آموزشی و مسابقات بسیار با اهمیت است ولی بهتر است فعالیت ها روی توسعه روح و فرهنگ قرآن در بین خانواده‌ها باشد.

وی تصریح کرد: باید فضای فعالیت‎های قرآنی را به سمتی ببریم که جامعه ما به شکل کامل با روح قرآن مانوس شود؛ ترویج فرهنگ و سبک زندگی بیش از هر عنصر دیگری در کشور مورد نیاز است.

منظور رهبر انقلاب از تربیت 10 میلیون حافظ، حافظ کل است

حجت‎الاسلام والمسلمین شهیدی پور از اساتید قرآن کشور نیز در این مراسم گفت: توسعه حفظ قرآن کریم در جامعه، آثار بسیار مثبتی به همراه دارد و حفظ جزء 30 قرآن کریم از جمله مهمترین اقداماتی است که در این عرصه انجام شده است.

وی تصریح کرد: منظور نظر رهبر انقلاب از تربیت 10 میلیون حافظ، تربیت حافظان کل قرآن کریم است نه تک جزء ولی همین برنامه نیز در راستای نیل به چنین هدف بزرگی است؛ البته رهبری زمانی را نتیجه این طرح عنوان نکردند پس باید در شکل دهی به چنین هدفی تلاش مجدانه کنیم.

در ادامه این مراسم آیت‎الله سعیدی و بهرام سرمست استاندار قم در سخنانی به ذکر جایگاه فعالیت های قرآنی در استان و کشور تاکید کردند؛ در پایان این مراسم ضمن تجلیل از یکی از دانشجویان قرآنی استان تجلیل شد.

انتهای پیام

captcha