دوست دارم پزشک شوم/ افزایش رضایت از زندگی به واسطه انس با قرآن
کد خبر: 3780759
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶
گفت‌وگو با حافظ ۷ ساله؛

دوست دارم پزشک شوم/ افزایش رضایت از زندگی به واسطه انس با قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ فرناز، متولد سال ۹۰ است؛ کودکی از نیشابور که حافظ ۲۲ جزء قرآن کریم است و می‌تواند با صوت و لحن زیبا قرآن را بخواند و به روش موضوعی پاسخگو باشد؛ او دوست دارد زمانی‌که بزرگ شد پزشک زنان شود.

دوست دارم پزشک زنان شوم/ افزایش رضایت از زندگی به واسطه انس با قرآنبه گزارش ایکنا از قم، در گوشه و کنار این کشور استعدادهایی وجود دارد که کمتر دیده می‌شوند؛ مگر اینکه مسابقه‌ و رقابتی در کار باشد و این استعدادها معرفی شوند؛ فرناز عباسی یکی از این استعداهاست که فرصتی برای معرفی او ایجاد شد.
وی متولد سال 90 است؛ کودکی از نیشابور که حافظ ۲۲ جزء قرآن کریم است و می‌تواند با صوت و لحن زیبا قرآن را بخواند و به روش موضوعی پاسخگو باشد.
درباره نحوه آموزش و حفظ قرآن با ابراهیم عباسی پدر فرناز که کارشناس مدیریت دولتی است به گفت وگو پرداختیم؛ مشروح گفت‌وگوی ما با وی در ادامه می‌آید:
 
فرزند شما از کجا شروع کرد و تاکنون چه مقام‌هایی را کسب کرده است؟
از چهار سالگی در کلاس‌های جامعةالقرآن ‌نیشابور حضور یافت، در پنج سالگی گواهی‌نامه روخوانی و روان‌خوانی قرآن و سپس مدرک تجوید عمومی را اخذ و شروع به حفظ قرآن کرد و پس از گذشت ۱۴ ماه، ۲۱ جزء را حفظ کرد. در مسابقه محاسبات سریع ذهنی(آی کیو مس) در خراسان رضوی اول شد.
فرناز همچنین در مسابقات آموزش و پرورش نیشابور در رشته حفظ ۱۰ جزء در قسمت حسن حفظ ۱۰۰ و در مجموع ۹۷ را کسب کرد و اول شد و در رشته پنج جزء مسابقات کشوری اوقاف و امور خیریه و سازمان تبلیغات اسلامی از ۱۰۰، ۹۲ را کسب کرد و در کنگره جهانی شعر خیام دو بار مقام آورده است.
وی همچنین با حضور در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) در سال جاری در رشته ۲۰ جزء، ۸۶ و نیم و در رشته ۱۰ جزء، ۹۸ را کسب کرد.

روش حفظی وی چگونه است؟
ابتدا روزانه نیم‌صفحه  از قرآن را حفظ می‌کرد و اکنون روزی یک صفحه قرآن را یک ساعت قبل از رفتن به مدرسه حفظ می‌کند بیشتر هم می‌تواند اما طبق برنامه و به همراه شماره صفحه، سوره، سمت، موقعیت آیات و شماره آیه حفظ می‌کند. انواع نرم‌افزارهای صوت و لحن و کتاب‌های تفسیر را برای وی تهیه کردم و طی مسیر در ماشین هم قرآن گوش می‌دهد و با این وجود به درسش هم لطمه‌ای وارد نشده است. برای خودش موقعیت‌یابی می‌کند و رمز می‌گذارد لذا برای آیات مشابه مشکل ندارد؛ برنامه‌اش این است که تا رمضان سال آینده، کل قرآن را حفظ و تثبیت کند و سپس کتاب «قرآن در عمل» را بنویسد.

چرا فرزندتان را به سمت قرآن سوق داده‌اید؟
از اول دوره دبیرستان مجموعه کامل نوارهای ترتیل استاد منشاوی را گرفتم اما موفق به حفظ نشدم؛ گوش می‌کردم و در هر موضوعی مانند نماز و ولایت، آیه‌ای حفظ هستم به همین دلیل راه را برای فرزندم هموار کردم و چون استعدادش را داشت برای این کار تشویق کردم.
 
تأثیر حضور مادر در حافظ شدن و موفقیت فرناز چه میزان بود؟
همه مؤسسات تلاش کردند اما ۹۰ درصد کار با مادر است؛ مادرش فرناز به خاطر وی سر کار نرفت و بسیار جدی، مقرراتی و پیگیر است و با وجود یک فرزند سه ساله دیگر، ایرادات وی را در قرآن با مداد رنگی و مشکی مشخص کرده که بیشتر تمرین کند و هر صبح از وی می‌پرسد. کلاس حفظ هفته‌ای یک جلسه بود که در آن دو سؤال می‌پرسیدند و وقتش گرفته می‌شد از جزء دوم در خانه با وی کار کردیم. معتقدم موفقیت خردسالان کار یک نفره نیست و با وجود اینکه کسی در خانواده ما حافظ نیست اما خانوادگی تلاش کردیم تا فرناز حافظ شود.

تأثیر قرآن در زندگی شما چه بوده است؟
رضایت از زندگی، جلوگیری از اسراف، سحرخیزی و توکل بیشتر به خدا را از قرآن داریم؛ زندگی ما از وقتی قرآن را شروع کردیم صددرصد متفاوت شده است؛ وقتی با دید قرآنی به زندگی نگاه کنیم تجملات کنار می‌رود و قناعت جای آن را می‌گیرد لذا رضایت از زندگی داریم کما اینکه برخی با وضعیت مالی خوب رضایت از زندگی ندارند.
 
سحرخیزی چقدر به دخترتان کمک کرده است؟
اگر حفظ قرآن را صبح انجام ندهد بعد از ظهر به برنامه‌اش نمی‌رسد؛ یک صفحه را صبح پیش از رفتن به مدرسه حفظ می‌کند و نماز را در مدرسه می‌خواند و ساعت ۱۴ می‌آید و پس از ناهار استراحت می‌کند و سپس با مادرش دو تا دو جزء و نیم مرور می‌کند و همراه تفریح و بازی تکالیف را انجام می‌دهد.
بعد یکی دو ساعت تلویزیون و ورزش در خانه و معاشرت با اقوام دارد و یک روز در میان به بوستان می‌رود و شب‌ها با مادرش مسجد می‌رود.

آیا درست است که حفظ زود هنگام قرآن ممکن است به خردسالان آسیب بزند؟
اگر آموزش خردسالان روی اصول باشد و از بازی و تفریح عقب نمانند و روحیه‌شان خراب نشود لطمه‌ای به آنان وارد نمی‌شود. اگر برای فرزندان تلاش شود همه می‌توانند موفق شوند، ضعف‌ها به این دلیل است که آموزش‌ها در کشور کمرنگ یا ضعیف است یا برنامه‌ریزی شده نیست. سخت‌گیری هم باعث می‌شود که کودک همان روز، طبق برنامه یک صفحه را حفظ کند اما نمی‌تواند در محافل درست ارئه دهد لذا با برنامه‌ریزی طبق استعدادها باید عمل کرد.
 
برای جلوگیری از رشد تک‌بعدی چه کارهایی می‌کنید؟
شرایط داشتن استقلال را برایش فراهم کردیم به‌گونه‌ای که جوایزش را در یک کارتن نگه داشته تا بعدها به شاگرانش بدهد پول‌هایش را هم خودش نگه می‌دارد و از ابتدا با وی برخوردی داشته‌ایم تا احساس بزرگی کند و اعتماد به نفس داشته باشد. از مسئولان مؤسسه مشکات هم که همکاری و ریسک کردند و وی را در همه محافل و مراسم‌‌ بردند تا با اجرا در محافل مختلف آشنا شود و از مسئولان دبستان بهاره سلیمی که همکاری کردند و برای رفتن به کلاس‌ها و انجام تکالیف سخت نگرفتند تا وی بتواند به مسابقات قرآنی برسد، تشکر می‌کنم.
 
سخنان مادر فرناز
شهربانو رحمانی، مادر فرناز که دارای مدرک کارشناس مدیریت دولتی است هم معتقد است که اخلاق خوب، آرامش در خانه و نبود جر و بحث سبب می‌شود محیط خانه برای کودک آرام و امن باشد و بتواند به موفقیت برسد و مسیر یادگیری را برای آنان هموار می‌کند ما هم سعی کردیم چنین محیطی را ایجاد کنیم؛ همچنین با آمدن فرزند دوم به نحوی رفتار کردیم که حس حسادت وی برانگیخته نشود و تفاوت بین دختر و پسر قائل نشدیم.
من هم بسیاری از اوقات همزمان با انجام کار خانه به قرآن گوش می‌دهم و سعی بر دائم‌الوضو بودن زمان شیردهی و هم اکنون دارم و وقتی نوزاد بود با صدای قرآن آرامش می‌گرفتیم به نظرم این‌ها سبب موفقیت وی شد.
 
دوست دارم پزشک زنان شوم
فرناز عباسی هم در گفت‌وگوی کوتاه با ایکنا گفت: قصد دارم اول قرآن را تمام کنم بعد از حفظ سراغ ‌یادگیری زبان انگلیسی و ‌رایانه خواهم رفت.
او همچنین دوست دارد پزشک زنان شود؛ فرناز می‌گوید من چند دایرةالمعارف علوم قرآنی، قلم قرآنی، کتاب‌های ترجمه، تخت، کمد و لب تاب دارم و بعضی وقت‌ها جایزه‌ام را به بچه‌های کوچک می‌دهم.
فرناز همچنین تأکید می‌کند معنی نصف بیشتر قرآن این است که اگر نماز نخوانید به جهنم می‌روید و اگر کار خوب بکنید و مؤمن باشید و عمل صالح انجام بدهید بهشتی می‌شود؛ همچنین از قرآن آموخته‌ام که به والدینم باید خیلی احترام بگذارم.
انتهای پیام
captcha