تنوع و تکثر فرهنگی در مشهد را فرصت بدانیم
کد خبر: 3782266
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۵

تنوع و تکثر فرهنگی در مشهد را فرصت بدانیم

گروه فرهنگی - رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد بیان کرد: شاید این تصور در مشهد وجود داشته باشد که تنوع نوعی آسیب است در حالی که باید تنوع را نوعی فرصت بدانیم و از آن استفاده کنیم. تنوع عامل مهمی در توسعه است.

تنوع و تکثر فرهنگی در مشهد را فرصت بدانیمبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدجواد استادی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد دیروز، 27 دی ماه، در نشست هم‌اندیشی فعالان و اثرگذاران اقتصادی در صنعت و گردشگری در تالار سپید اظهار کرد: ما در مشهد نیازمند یک اجماع گفتمانی هستیم. تا زمانی که به سبب برخی اختلاف عقیده‌ها، نتوانیم به یک اجماع گفتمانی برسیم، به جای هم‌افزایی نیروی یکدیگر را خنثی می‌کنیم. یکی از تلاش‌های ما در حوزه فرهنگ، زمینه‌سازی برای این اجماع گفتمانی از طریق ارتقای فرهنگ گفت‌وگو در قالب‌های مختلف است. یکی از سیاست‌های کلان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید ارتقای فرهنگ گفت‌وگو است که در حال پیگیری آن هستیم.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد خاطرنشان کرد: مساله بعدی تنوع و تکثر است. شاید این تصور در مشهد وجود داشته باشد که تنوع نوعی آسیب است در حالی که باید تنوع را نوعی فرصت بدانیم و از آن استفاده کنیم. تنوع عامل مهمی در توسعه است. به عنوان مثال تجربه اروپا در سال 1983 میلادی یکی از نمونه های توجه به تکثر است. آن ها با ایده اجرای پایتخت‌های فرهنگی در اروپا که تاکنون نیز ادامه دارد، توانستند از عنصر تکثر و تنوع فرهنگی برای توسعه پایدار خود استفاده کنند.
وی اضافه کرد: براساس گزارش پالمر، از 1983 که شهر آتن به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا انتخاب شد، شاخص‌های توسعه در این شهر محقق شد و برگزاری این ایده به توسعه اروپا کمک کرد. یکی از مهمترین ویژگی‌های این ایده، خلق کلان رویدادهای فرهنگی است. در واقع ایجاد کلان رویدادهای فرهنگی مبتنی بر تکثر و تنوع فرهنگی به شدت در حوزه گردشگری موثر بوده است.
استادی تصریح کرد: ما از فرصت رویدادسازی استفاده نمی‌کنیم. در سطح خاورمیانه، تنوع و کثرتی که در کشور ما وجود دارد، در دیگر کشورها نیست. در شهر مشهد مجموعه‌ای از این تنوع وجود دارد، اعم از قومیت، ادیان و طبیعت. در حوزه شهرسازی، در خصوص شهرها، نوعی طبقه‌بندی وجود دارد که بر این اساس مشهد شهری مبتنی بر حوزه زیارت است. در واقع هویت مشهد نیز بر این اساس شکل گرفته و تمام برنامه‌ریزی‌ها باید بر این اساس باشد.
گردشگری مذهبی را تقویت کنیم 
در ادامه این نشست شهناز رمارم، عضو شورای اسلامی شهر مشهد، گفت: هدف ما از ایجاد زیرساخت برای استفاده از دیگر انواع گردشگری، تقویت گردشگری مذهبی است. در کنار وجه مذهبی این شهر، باید به توس نیز رسیدگی کرد تا مردم بدانند که فردوسی چه کمکی به تاریخ این شهر کرده و تاریخ شیعی این شهر چه دستاوردهایی دارد. 
وی افزود: به طور کلی در هر کشوری که توریستی وارد آن می‌شود، به طور میانگین 1700 دلار هزینه می‌کنند. میانگین هزینه توریست‌ها در مشهد که عموما شیعه هستند و از کشورهای حوزه خلیج فارس و اعراب وارد این شهر می‌شوند، در سال 2017 حدود 210 دلار است. در دهه 60 میلادی بندری متروکه در خلیج فارس به نام دبی وجود داشت که در سال 2017 به عنوان اولین شهر گردشگر‌پذیر دنیا انتخاب شد و رتبه آن از پاریس و نیویورک نیز بالاتر است.
رمارم بیان کرد: درآمد این شهر از صنعت گردگشری حدود 30 میلیارد دلار است؛ در صورتی که در این شهر هیچ اثر جهانی ثبت نشده و ویژگی طبیعی خاصی نیز ندارد. همچنین 8 ماه از سال امکان زندگی در این شهر بسیار سخت است؛ یعنی دبی توانسته در 4 ماه از سال چنین گردشگری را جذب کند. علت این موفقیت این است که مدیریت گردشگری و منابع انسانی و مدیریت اقتصادی آن شهر به معنای واقعی به بخش خصوصی واگذار شده و دولت در چگونگی سرمایه گذاری آن دخالتی ندارد.
عضو شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: ما برای اهداف توسعه ملی و گردشگری خود باید تا سال 1400 نیازمند 400 هتل 4 و 5 ستاره هستیم که تا سال 96 موفق به افزایش 30 هتل به مجموعه هتل های خویش شده ایم. درآمد گردشگری در مشهد در سال 2017 چیزی حدود 10 هزار میلیارد تومان بوده است. 
وی ادامه داد: چه اشکالی دارد که از انواع گردشگری‌هایی که در سراسر دنیا وجود دارد، به گردشگری مذهبی در مشهد اضافه کنیم؟ چه اشکالی دارد که مدت زمان اقامت در مشهد را از 3.5 روز به 10 روز افزایش دهیم؟ چند سرمایه‌گذار را معرفی کنم که هنوز نتوانسته‌اند از کمیسون ماده 5 تغییر کاربری داده یا سرمایه گذاری 100 میلیارد تومانی را رها کرده و از مشهد رفته‌اند؟
انتهای پیام
captcha