نگاه دینی؛ پیش‌شرط تحقق سیره حضرت زهرا(س)
کد خبر: 3782623
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۵

نگاه دینی؛ پیش‌شرط تحقق سیره حضرت زهرا(س)

گروه معارف ـ امام جمعه بروجن گفت: اگر نگاه‌ها دین‌دارانه و دین‌مدارانه باشد، می‌توانیم شاهد نمود عملی سیره امامان و ائمه اطهار(ع) و به‌ویژه سیره و شخصیت حضرت زهرا(س) در خانواده و جامعه باشیم.

نگاه دینی؛ پیش‌شرط تحقق سیره حضرت زهرا (س)

حجت‎الاسلام علیرضا هراتی‌مطلق، امام جمعه بروجن در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، سیره عملی حضرت فاطمه زهرا(س) را در پنج محور تشریح و اظهار کرد: عشق و ارادت حضرت زهرا(س) به ساحت امیرالمؤمنین(ع) به‌عنوان امام زمان در خطبه فدکیه ایشان که منشور امامت، ولایت و ولایتمداری در اسلام است، به‌عنوان اولین محور سیره زندگی این حضرت نمود می‌یابد که این عشق و ارادت به‌ویژه پس از رحلت پیامبر(ص) بارز است و ایشان در این راه از جان مبارکشان مایه گذاشتند.
امام جمعه بروجن با اشاره به عشق و علاقه آسمانی حضرت زهرا(س) و امیرالمؤمنین(ع) تصریح کرد: مودت میان این دو بزرگوار به حدی بود که از لحاظ احساس و عواطف علاقه بسیاری به هم داشتند و از دیگرسو، شهادت حضرت زهرا(س) برای وجود مقدس امیرالمؤمنین(ع) سخت و طاقت‌فرسا بود تاحدی که لحظه وداع حضرت زهرا با امیرالمؤمنین از غمبارترین لحظات تاریخ است.
هراتی‌مطلق با اشاره به محور دوم سیره زندگی حضرت زهرا(س) در امر تربیت فرزندان، به سخنی از امام خمینی(ره) استناد کرد و گفت: از یک خانه محقر کوچک افرادی تربیت شدند که در آسمان اسلام و دین درخشیدند و الگوی بشریت شدند.
این کارشناس دینی افزود: وقتی امام حسن‌(ع) به امامت می‌رسند، حضرت امام حسین(ع) به‌عنوان پیرو و برادر، در رکاب ایشان قرار می‌گیرند و در تشییع ایشان نیز، وجود نازنین حضرت امام حسین(ع) متولّی غسل و تکفین و تدفین ایشان در بقیع می‌شوند.
وی در مبحث تربیت فرزندان با نام بردن از اسامی شریف فرزندان حضرت زهرا(س)، تأکید کرد: تمامی این بزرگواران تربیت شده بیت علوی بودند و الگوهای تربیتی برای تمام جوامع و عصرها محسوب می‌شوند و در نقلی می‌خوانیم که امام حسن(ع) احادیث و اقوال ایراد شده از سوی پیامبر اسلام(ص) را از بر‌ و در خانه برای مادر بزرگوارشان نقل می‌فرمودند.
هراتی‌مطلق در تشریح محور دیگری از شخصیت حضرت زهرا(س) به شیوه رفتار ایشان با والدین اشاره و تصریح کرد: یکی از القاب ایشان ام‌ابیهاست و به‌ویژه در سال‌های بعد از عام‌الحزن(سال دهم هجرت و وفات حضرت خدیجه و ابوطالب عموی پیامبر(ص))، سرپرستی امور پیامبر به حضرت زهرا محول شد و در روایات داریم که وقتی وجود مبارک پیامبر(ص) بعد از تحمل مشکلات به خانه می‌رسیدند، گرد و غبار از روی ایشان می‌زدودند و تسلی خاطر ایشان بودند.
وی ساده‌زیستی را یکی دیگر از محورهای سیره زندگی این بزرگوار برشمرد و افزود: روایات و اقوال بسیاری در این باب در متون دینی موجود است که بر روحیه بخشنده و ساده‌زیست و نیز خانه محقر علوی و فاطمی، با اسباب و وسایل محدود و مختصر تأکید دارند.
هراتی‌مطلق ادامه داد: در خانه علوی، حضرت امیرالمؤمنین(ع) به انجام کارهای بیرون می‌پرداختند و حضرت زهرا(س) در خانه آنقدر کار می‌کردند که بر اساس روایات، در زمان آسیاب کردن غله، دستاس منزل ایشان خونی می‌شد.
نماینده ولی فقیه در شهر بروجن با بیان اینکه متأسفانه مطالعه سیره عملی حضرت زهرا(س) دقیق نیست، گفت: زوایای پنهان بسیاری از زندگی ائمه اطهار(ع) و به‌ویژه وجود مقدس حضرت زهرا(س) وجود دارد که باید از سوی مبلغان برای آحاد جامعه تبیین و تفهیم شود که اگر نگاه‌ها دین‌دارانه و دین‌مدارانه باشد می‌توانیم شاهد نمود عملی سیره این بزرگواران در جامعه باشیم.
وی با نقل سرگذشت شهید لرستانی، تصریح کرد: سیدنورخدا موسوی در سن 36 سالگی، در جریان درگیری با گروهک تروریستی در زاهدان، به طور صد در صد جانباز شد و به مدت 10 سال در کما به سر برد و در تمام این سال‌ها تحت پرستاری صبورانه و عاشقانه همسرش قرار گرفت و سرانجام در آبان‌ماه سال جاری به مرتبه رفیع شهادت نائل شد، که این مورد، یکی از هزاران نمونه نمود عملی عشق و علاقه قدسی میان حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) است و می‌تواند الگوی مناسبی برای نسل جوان باشد.
انتهای پیام

captcha