از حلقه‌های مفقوده‌ در فعالیت‌های قرآنی خوزستان تا فراموشی پیشکسوتان
کد خبر: 3784271
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۱
در نشست جامعه قرآنی خوزستان مطرح شد؛

از حلقه‌های مفقوده‌ در فعالیت‌های قرآنی خوزستان تا فراموشی پیشکسوتان

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در نشست جامعه قرآنی خوزستان به مواردی همچون فعالیت سیستماتیک مؤسسات مردم‌نهاد در امور قرآنی، نبود اندیشه حمایت از قرآنیان در مسئولان استان و بی‌توجهی صداوسیمای استان به قاریان خوزستانی اشاره شد.

ارتباط مستقیم میان موسسات مردم‌نهاد و موفقیت حتمی امور قرآنی/ حمایت از قرآنیان در اندیشه مسئولان وجود ندارد

به گزارش ایکنا از خوزستان، دومین نشست جامعه قرآنی استان خوزستان به میزبانی مرکز علمی فرهنگی امام حسین(ع) اهواز زیرنظر آیت‌الله کعبی شامگاه 5 بهمن‌ماه برگزار شد.

در این نشست که فعالان و نخبگان قرآنی از شهرهای مختلف استان گردهم آمده بودند به ارائه نظرهای خود درباره وضعیت قرآنی استان خوزستان و راه‌اندازی دارالقرآن مرکز علمی فرهنگی امام حسین(ع) اهواز پرداختند.

وادی عبیات، پیشکسوت قرآنی، در این نشست گفت: علی‌رغم همه گلایه‌ها از مسئولان در ادارات استان و فرااستان، باید اذعان کنیم در مقایسه شرایط اکنون با گذشته به دلیل حضور رهبری قرآنی در رأس کشور که همیشه در جلسات قرآنی شرکت دارند پیشنهاد می‌دهند و ایده مطرح می‌کنند، وضعیت خیلی خوب است. در حقیقت انقلاب قرآنی پس از انقلاب اسلامی از سوی ایشان در کشور ایجاد شد. 

مؤسسات مردم‌نهاد؛ موتور محرک جوامع
وی بیان کرد: اکنون دیگر موتور محرک جوامع در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و ... دولت‌ها نیستند، بلکه مؤسسات مردم‌نهاد هستند. باید در زمینه قرآنی هم مؤسسات مردم‌نهاد قرآنی و فرهنگی از حالت هیئتی خارج شوند و به صورت سیستماتیک به فعالیت بپردازند و پس از آنکه این نهادهای مردم‌نهاد شکل گرفت می‌توان آن را وقف امور قرآنی کرد.

موسسات مردم‌نهاد و موفقیت حتمی امور قرآنی/ حمایت از قرآنیان در اندیشه مسئولان وجود ندارد

عبیات گفت: استان خوزستان در زمینه پرورش استعدادهای قرآنی پیشتاز است و می‌تواند در زمینه توسعه مؤسسات مردم‌محور قرآنی هم آغازکننده باشد.

استادان قرآنی متخلق به اخلاق قرآنی باشند
عبدالکاظم حیدری، قاری قرآن، هم در این نشست با بیان اینکه ما قاری، حافظ و استاد حقیقی قرآن کم داریم، گفت: قبل از هر چیز باید استادان قرآنی حقیقی متخلق به اخلاق قرآنی داشته باشیم تا بتوانند استادان قرآنی تربیت کنند.

سیدحسن موسوی‌شوکی، مدرس و داور قرآن کریم، نیز با تصریح براینکه استان خوزستان از ناحیه قرآنی مظلوم هست، اظهار کرد: فکر و اندیشه فعال و ایده‌پرور در استان وجود دارد و این فکر باید نتیجه دهد، نه اینکه گلایه کنیم چون خواستن توانستن است.

موسسات مردم‌نهاد و موفقیت حتمی امور قرآنی/ حمایت از قرآنیان در اندیشه مسئولان وجود نداردوی ادامه داد: سالها پیش فقط یک جلسه قرآن در مسجد آیت‌الله جزایری اهواز با تدریس استاد معلمی برگزار می‌شد. خانه‌ام در شلنگ‌آباد است. آن موقع آسفالت نداشت اما در باران‌های سیل‌آسای آن زمان با شوق خودم را به جلسه ایشان می‌رساندم.

ذوق و عشق قرآنی را تجدید کنیم
موسوی‌شوکی افزود: درست است که قرآنیان در استان خوزستان مظلوم هستند اما تلاش کنیم آن ذوق و عشق را تجدید کنیم. جلسات قرآن زیادی در شهر اهواز و استان خوزستان هست اما استقبال از طرف قاریان کم است؛ این ظلم است. دیگران به ما ظلم کردند ما خودمان هم به خودمان ظلم می‌کنیم.

منتظرند بمیریم بعد از ما تجلیل کنند
سیدکریم موسوی، مبتهل کشوری استان خوزستان، در این نشست با بیان اینکه حلقه‌های مفقوده‌ بسیاری در فعالیت‌های قرآنی استان خوزستان وجود دارد، گفت: این موارد شامل این است که حلقه‌ای برای دفاع از فعالان و نخبگان قرآنی در مرکز نداریم. بنابراین در زمان اعزام به خارج از کشور که می‌شود قرآنیان خوزستان به افغانستان و پاکستان می‌روند اما تهرانی‌ها به فرانسه و تایلند.

موسسات مردم‌نهاد و موفقیت حتمی امور قرآنی/ حمایت از قرآنیان در اندیشه مسئولان وجود ندارد

وی ادامه داد: ما از طرف استان خوزستان مجموعه‌ای که در تهران تأثیرگذار باشد را نداریم که باز هم این اشکال به ما برمی‌گردد که یا ضعیف هستیم، یا پیگیر نیستیم یا از طرف قرآنیان استان تقاضایی هم از این مجموعه تأثیرگذار نبوده است. یک حلقه مفقوده دیگر این است که اندیشه برندسازی و بزرگ‌نمایی در استان وجود ندارد؛ دغاغله در استان ما فوق‌العاده بزرگ است و در کشور یکی از برندها در زمینه آموزش و داوری است اما در استان چه برندی از ایشان ساخته شده است؟ اگر من به عنوان سیدکریم موسوی در شهر دیگری به غیر از اهواز بودم حتماً یک خیابان به نام ما نامگذاری می‌شد. منتظرند ما بمیریم بعد این اتفاق بیفتد. می‌شود از محمدجواد محمدی‌مجد یک الگو ساخت اما می‌بینیم که اندیشه تخریب و تشتت در استان ما وجود دارد.

حمایت از قرآنیان در اندیشه مسئولان ما وجود ندارد
موسوی تصریح کرد: متأسفانه ما بزرگان و پیشکسوتان قرآنی را هم فراموش کردیم؛ در کمیته ملی خادمان قرآن کریم فقط سه نفر از استان خوزستان تجلیل شدند؛ من، حاج مهدی دغاغله و شجاع زویدات. در حالی که از مشهد ۲۵ نفر و از تهران بیش از ۱۰۰ نفر تکریم شدند. در صورتی که می‌شود درخواست‌های این چنینی به صورت رسمی به مرکز ارائه شود و البته نتیجه هم از آن گرفت. از طرف دیگر نبود حتی یک فعال قرآنی در رأس مدیریت استان دیگر حلقه مفقوده است که باز هم نقصش به ما باز می‌گردد. چرا نباید در شوراهای تصمیم گیر استان و در میان معاونان استاندار یک قرآنی نباشد؟ حمایت از قرآنیان در اندیشه هیچ‌یک از مسئولان ما وجود ندارد.

این فعال قرآنی با بیان اینکه بودجه قرآنی کشور بسیار اندک شده و این اجحاف در حق قرآن است، افزود: کسانی در کشور هستند که خدمات قرآنی مردم و موقوفات قرآنی را هدایت می‌کنند اما این امر در استان ما وجود ندارد چون خوزستان در زمینه وقف قرآنی یکی از ضعیف‌ترین استان‌ها و بلکه ضعیف‌ترین استان کشور است.

مجید سعیداوی، فعال قرآنی استان خوزستان، هم ضمن تقدیر از برگزاری این جلسه گفت: به راه‌اندازی این دارالقرآن زیرنظر آیت‌الله کعبی و آقای بیت‌مشعل خوشبین و امیدوارم. البته برنامه‌های خوبی را آقای بیت‌مشعل آغاز کرد اما با برخوردهای ناشایستی مواجه شد.

صداوسیمای استان به قاریان بی‌توجه است 
وی ادامه داد: ما هر روز نمازمان را با قرائت یکی از قاریان مشهد، تهران، اصفهان می‌خوانیم در صورتی که قاریان بسیار بزرگ و ارزشمندی داریم اما صدا و سیما کمترین توجهی به آنها نمى‌کند؛ گویی کل سیستم استان خوزستان به قرآن بی‌توجه است. اگر حضرات به این قضیه توجه می‌کردند صدا و سیما در زمینه فعالیت‌های قرآنی موضع غیرفعال نمی‌گرفت.

مگر ما خودمان مجری و حافظ نداریم؟
سعیداوی با اشاره به برگزاری محفل قرآنی از طرف آستان قدس رضوی در حرم علی‌بن مهزیار اهوازی گفت: در گروه‌های مجازی قرآنی خبری آمد که قرار است اوقاف در صحن علی بن مهزیار محفل قرآنی برگزار کند و آقای شاکرنژاد هم دعوت هستند. خوشحال شدیم. گفتیم بالاخره اوقاف از این بی تفاوتی درآمده و می‌خواهد کاری انجام دهد. به برنامه رفتیم در فهرست قاریان اسم سیدکریم موسوی و قاسم مقدمی هم بود. ما فکر کردیم اوقاف خوزستان برگزارکننده این برنامه بود بعد معلوم شد که از طرف آستان قدس رضوی بوده است. البته باز هم جای شکر داشت که اهواز از این سکوت جلسات قرآنی بیرون آمد. این برنامه اجرا شد اما همه دوستان در آنجا منتقد آن بودند، قاسم مقدمی که فخر خوزستان است قرائت افتتاحیه را خواند، در حالی که قرائت افتتاحیه را باید قاریان تازه‌کار و نوجوان بخوانند. حتی مجری هم از خارج استان آورده بودند. حافظ جوانی هم از استان فارس آمده بود؛ مگر ما خودمان مجری و حافظ نداریم؟ با تکریم آن حافظ قرآن، ایشان آمد و سوره انسان را خواند و رفت کاری که یک بچه هم می‌توانست انجام دهد.

موسسات مردم‌نهاد و موفقیت حتمی امور قرآنی/ حمایت از قرآنیان در اندیشه مسئولان وجود نداردوی ادامه داد: این‌ها در نتیجه بی‌توجهی مسئولان و کسانی است که به نام قرآن کار می‌کنند اگر پیشرفتی هم هست مرهون تلاش‌های افرادی مثل آقای بیت‌مشعل، آقای مدنيان و... است.

کاظم صباغ، فعال قرآنی، نیز در این نشست با اشاره به محفل قرآنی برگزار شده در آستان علی بن مهزیار از سوی آستان قدس رضوی گفت: از دوستی که در آستان مسئولیتی دارد درباره این محفل پرسیدم که او گفت همه انتخاب‌ها و برنامه‌ریزی‌ها از طرف آستان انجام شده بود. 

موسسات مردم‌نهاد و موفقیت حتمی امور قرآنی/ حمایت از قرآنیان در اندیشه مسئولان وجود نداردوی درباره راه‌اندازی دارالقرآن مرکز علمی فرهنگی امام حسین(ع) اهواز تصریح کرد: این اقدام ارزشمند آیت‌الله کعبی ان‌شالله پایه‌ای برای بنای محکم فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآنی خواهد بود.

امور قرآنی نهادینه مردمی شود
صباغ خاطرنشان کرد: امور قرآنی دقیقاً مشابه سوگواری حسینی باید نهادینه مردمی شود. باید از سیستم‌های دولتی چشم برید، نمی‌خواهم منکر فعالیت‌های سیستم‌های دولتی شوم، چراکه سالهای سال افرادی در این سیستم کار کردند که منشأ اثر بودند، اما کار با مردم به سرانجام می‌رسد.

این فعال قرآنی در ادامه گفت: درباره راه‌اندازی این دارالقرآن تقاضا دارم که ساختاری جامع برای آن تعریف و اهداف آن مشخص شود و شاخه‌های پیرامونی علوم قرآنی را مدنظر داشته باشد.

ناجی حیدری، قاری کشوری استان، هم با بیان اینکه انتظار از این مرکز توجه بیشتر به کیفیت برنامه‌های قرآنی است، گفت: جلسات زیادی در استان و کشور وجود دارد، اما با دچار شدن به کلیشه تأثیر چندانی ندارند. با توانمندی که از دکتر بیت‌مشعل سراغ داریم به آینده این دارالقرآن خوشبین هستیم.

موسسات مردم‌نهاد و موفقیت حتمی امور قرآنی/ حمایت از قرآنیان در اندیشه مسئولان وجود ندارد

حمید چنانی، حافظ کل قرآن کریم، بیان کرد: تفاوت زیادی در موضوع حفظ قرآن کریم بین آمارهایی که از رسانه‌ها می‌شنویم با واقعیت وجود دارد؛ ما حافظ حقیقی کم داریم.

انتهای پیام

captcha