غسالان موعظه‌گر در جامعه هستند
کد خبر: 3786247
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۴
حجت‌الاسلام پژمان‌فر:

غسالان موعظه‌گر در جامعه هستند

گروه فرهنگی - نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: غسالان در نقش موعظه‌گر در جامعه هستند.

غسالان تازیانه و موعظه‌گر در جامعه هستندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی امروز حجت الاسلام نصرالله پژمان‌فر در همایش طاهران(غسالان) شرق و شمال ‌شرق کشور که در سالن همایش مجتمع آفتاب ولایت برگزار شد، اظهارکرد: برای همه مسلمانان امر تطهیر، تدفین و تغسیل از واجبات است. اگر کسی از دنیا برود بر همه مسلمانان واجب است تا نسبت به امر غسل مسلمان اقدام کنند. این امر واجب کفایی است؛ یعنی اگر کسی این کار را انجام بدهد، از روی دوش سایر افراد برداشته می‌شود. 
 
وی ادامه داد: از اباذر سوال شد که چرا مردم از مرگ می‌ترسند؛ ایشان در پاسخ گفت آن‌ها دنیا را آباد کردند و آخرت‌شان را خراب. اشکل کار در خود انسان است چراکه نمی‌خواهد به یاد مرگ باشد و از آن فرار می‌کند. طاهرین و غسالان چه به صورت افتخاری و چه وظیفه سازمانی به عنوان موعظه‌گر و کسی که جامعه را هدایت می‌کند، نقش‌آفرین هستند.
 
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نقش غسالان در جامعه را موعظه‌گر دانست و تصریح کرد: از مسئولان مرتبط درخواست دارم تا امکانی را فراهم کنند که این افراد در جلسات مختلف شرکت کرده و موعظه نافذ کنند. شما می‌توانید در جامعه‌ای که بدون ترمز که با مشکلات اخلاقی و گرفتاری فرهنگی موجود دست به گریبان است، همانند تازیانه‌ای بر روح‌های سرکش باشید. سرانجام هر کسی پیش غسال می‌رود و او آخرین همراهش خواهدبود و با این واقعیت مواجه می‌شوند.
 
پژمان‌فر ادامه داد: کار غسالان هم از لحاظ اینکه واجب کفایی است و هم از لحاظ اهمیت بسیار بزرگ است. اگر غسالان واجب کفایی را انجام ندهند، تمام مردم شهر ترک واجب کرده‌اند. واجب کفایی به این معناست که اگر کسی آن را انجام ندهد، همه در معصیت آن شریک هستند. تغسیل در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور قرار دارد.
 
وی اضافه کرد: در جلسه‌ای با مسئولان سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد در بهشت رضا داشتم، آن ها متقاضی بودند تا بخش‌های دیگر مثل امور دفتری و دیگر بخش‌ها هم جز مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب شود. به همراه کمیسیون اجتماعی شهرداری مشهد پیگیر این موضوع هستیم که تغسیل هم جزو مشاغل سخت و زیان‌آور صورت گیرد؛ امیدواریم شرایط برای انجام این کار محقق شود.
 
غسال واجب کفایی را از دوش سایر مسلمانان برمی‌دارد
در ادامه این نشست حجت الاسلام حسین مهدوی دامغانی، مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد، گفت: مهم‌ترین موضوع این است که بتوانیم اهمیت کار طاهران و مردم را نشان دهیم. در ذات مرگ ترس و فرار نهفته است و نمی‌توان منکر آن شد. تذکر است که انسان را موجه و آگاه می‌کند و او را از غفلت می‌رهاند. اصل کار خادمین به واجب کفایی مربوط است. طاهران با انجام این واجب کفایی وجوب آن را از دوش سایر مسلمانان برمی‌دارند.
 
وی ادامه داد: قدمی که طاهران و غسالان برمی‌دارند، در همان سیر والای شهداست و هر دو باعث انجام واجب کفایی می‌شود. نکته مهم دیگر این است که بحث عبادی این عمل است که موضوعات شرعی را بهتر در نظر دارد. عبادت بزرگی همچون حج و ارتباط با بیت الحرام که تشکیلات بسیار وسیعی دارد و روحانیونی که وظیفه آن‌ها نظارت بر رفتار و اعمال کسانی است که به سفر حج مشرف می‌شود به اندازه کسی که غسل فرد فوت شده را برعهده دارد، ارزشمند است چون او امانت‌دار میت خواهد بود و حتی با وجود احتمال بیماری متوفی، راز او را فاش نمی‌کند.
 
مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد بیان کرد: اساسا این امر شرعی بر عهده متکفل سازمان فردوس‌هاست. امیدوارم با همکاری دوستان و همکاران دغدغه‌های شرعی کنترل شده و به بهترین نحو انجام گیرد. صحبت‌هایی مبنی بر سختی شغل بندگان خالص خدا شده اما مشاغل سخت شرایط و برنامه‌های خاص خود را دارد که امیدوارم این موضوع هم منتهی به نتیجه خوبی شود. این موضوع در کمیسیون اجتماعی شورای شهر نیز بررسی خواهد شد.
 
انتهای پیام
captcha