تغییر نگرش در نظام توحیدی و اسلامی؛ از دستاوردهای انقلاب/ کشور نیاز به ایثارگران اقتصادی دارد
کد خبر: 3787316
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹
فراز چهلم/ ۹

تغییر نگرش در نظام توحیدی و اسلامی؛ از دستاوردهای انقلاب/ کشور نیاز به ایثارگران اقتصادی دارد

گروه فرهنگی ــ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه یکی از دستاوردهای زیرساختی انقلاب تغییر نگرش ملت به حوزه نظام توحیدی و اسلامی بود، بیان کرد: اقتصاددانان ما بایستی مانند جوانان انقلاب و دفاع مقدس ‌مقابل استکبار بایستند و حدود اسلامی را در جامعه ایجاد کنند.

تغییر نگرش ملت در نظام توحیدی و اسلامی؛ از دستاوردهای انقلاب/ کشور نیاز به حضور ایثارگران اقتصادی داردخبرگزاری ایکنا در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی به منظور بررسی دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف گفت‌وگوهایی را با عنوان «فراز چهلم» با افراد صاحب نظر در این زمینه تنظیم کرده است و در این شماره مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان به این منظور در دفتر ایکنا حضور پیدا کرد.

حجت‌الاسلام علی دشتکی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان، در دفتر ایکنا اظهار کرد: انقلاب اسلامی در نوع خود چه از نظر محتوا و چه ظاهر به‌ویژه ساختار سیاسی و مذهبی منحصر به‌فرد است.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی به خوبی توانسته در این 40 سال به اهداف خود دست یابد، ابراز کرد: یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی پیاده کردن نظام توحیدی در جامعه است که یکی از والاترین اهداف نظام آفرینش نیز برپایی نظام توحیدی است.
دشتکی با اشاره به اینکه دستاوردهای انقلاب اسلامی توانسته نظام توحیدی را هم در داخل و هم در سطح بین‌الملل نهادینه کند، یادآور شد: یکی از دستاوردهای زیرساختی انقلاب تغییر نگرش ملت به حوزه نظام توحیدی و اسلامی و به‌ویژه حاکمیت دین جهت مدیریت جامعه امروزی بوده است.
وی با اشاره به اینکه استکبار و طاغوت الفاظی است که در قرآن بسیار به کار رفته است، اشاره‌ای به ماجرای اخدود که در سوره «بروج» کرد و گفت: مردم چشم بسته این طاغوت را قبول کرده بودند و از لحاظ فکری در سطحی بودند که یک فرد مفلوج را به خدایی می‌پرستیدند و به این فکر نمی‌کردند که اگر این فرد خدای عالمیان است چرا فکری به حال خود نمی‌کند.
دشتکی در ادامه بیان کرد: شرایط طاغوت پهلوی به گونه‌ای بود که مردم نمی‌توانستند انتقادی ‌مقابل حکومت داشته باشند، اما امروزه ما به راحتی ‌مقابل ظلم می‌ایستیم چرا‌که یکی از دستاوردهای مهم در حوزه‌ ملت‌ها تغییر در نگرش و فرهنگ عمومی جهان نسبت به احیای حقوق خودشان است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان با بیان اینکه یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب، معرفی حاکمیت نظام دینی به‌ویژه شیعه ‌بین نظام‌های متعدد جهانی بود، گفت: در 10 سال اخیر الگوبرداری‌هایی از انقلاب اسلامی ایران صورت گرفته است، اینکه محوریت این تغییرات در نظام‌ها چه کسانی بودند قطعاً برگرفته از مردم بوده است. حضور مردم در عرصه‌های مختلف الگوبرداری از انقلاب اسلامی ایران است.

گزاره‌های اقتصاد اسلامی به غربت افتاده است
دشتکی افزود: در دولت پهلوی با ادبیات و احکام اسلامی مخالفت می‌شد و آنها را تعطیل می‌کردند در صورتی‌که با وجود انقلاب این احکام مورد توجه قرار گرفت.
وی در ادامه با بیان اینکه قبل از انقلاب به اقتصاد اسلامی توجه نمی‌شد و جایگاهی در نظام‌های برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌ها نداشت، ابراز کرد: امروزه در برنامه‌ریزی‌ها و حتی در عرصه اجرایی پرداختن به اقتصاد اسلامی یکی از محورهای اساسی است، اما در این زمینه از آنچه که باید عقب هستیم، انقلاب اسلامی با استکبار‌ستیزی، ظلم‌ستیزی و... توقع زیادی را بین مردم و ملت‌ها ایبجاد کرده که برای رسیدن به آن باید تلاش کند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان با تأکید بر اینکه ملت‌های امروز از ما توقع حاکمیت دینی در بحث‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را دارند، بیان کرد: در حوزه‌ اقتصادی مبانی بسیار غنی وجود دارد اما اینکه عملیاتی شوند و به صورت راهبرد و کاربردی به اجرا برسد متأسفانه کم‌توجهی وجود دارد.
وی گفت: نابسامانی‌های اقتصادی در دنیا و در کشور ما وجود دارد و توسط استکبار دامن زده می‌شود، گزاره‌های اقتصاد اسلامی به غربت افتاده و توجه چندانی به آن نشده، در نظام بین‌الملل فشارها بر ما تأثیر می‌گذارد اما باید بگوییم هیچ زلزله‌ای نمی‌تواند اقتصاد اسلامی را تخریب کند.
دشتکی با تأکید بر اینکه طهارت اقتصادی در نگاه دینی و اسلامی بسیار مهم است، بیان کرد: امروزه طهارت اسلامی مورد غفلت و درآمدهای اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است، این مسئله موجب شده که مشکلاتی در جامعه ایجاد شود.

شیوه‌های بانکداری باید اصلاح شود
وی ‌ ‌خاطرنشان کرد: اقتصاددانان ما بایستی مانند جوانان انقلاب و دفاع مقدس ‌مقابل استکبار بایستند و حدود اسلامی را در جامعه ایجاد کنند، حضور ایثارگران در حوزه‌ نظام اقتصادی لازم است.
دشتکی افزود: امروزه، صاحبان‌ تفکر و اندیشه که در بحث احکام الهی دارای تخصص هستند در برخی عملکردها به خصوص در مورد بانک‌ها انتقاد دارند. در روایات مطرح شده که در آخرالزمان گردی از ربا در تمام امور دیده می‌شود، شیوه‌های بانکداری باید اصلاح شود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان با تأکید بر سه دستاورد اساسی انقلاب اسلامی ‌بین نظام‌ بین‌الملل و ملت‌ها تصریح کرد: انقلاب اسلامی در سه سطح فکر، اندیشه و نگاه، اقدامات الگویی و پیاده‌سازی احکام دینی تغییراتی قابل افتخار ایجاد کرده است و این مهم توسط ملت ایران اتفاق افتاده است.
وی افزود: در حوزه‌ فرهنگی ـ دینی دستاوردهای عظیمی وجود دارد در نگاه عموم مردم چه در گذشته و چه امروز تغییر کرده است عملکردهای مذهبی مورد توجه خانواده‌ها قرار گرفته و به هر خانواده‌ قرآنی و مذهبی نگاه‌ها مثبت است، هرچند افرادی که خود مذهبی نیستند اما نگاهی همراه با اعتماد و تحسین به آنها دارند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان افزود: رویکرد انسان و نگاه او تحول عظیمی ایجاد می‌کند، همانطور که خداوند در مورد نزول قرآن اشاره می‌کند که امانت را به کوه و دریا دادیم و آنها امتناع کردند اما به انسان عرضه کردیم و او پذیرفت، بدین معناست که اگر انسان نگاهش درست شود قوت و عملکردش از کوه و دریا عظیم‌تر است.
دشتکی بیان کرد: در استان همدان ۱۸۰۰ مسجد، ۳۰۰ مرکز قرآنی، ۸۰ کانون و ۲۴۰ هیئت در ترویج فرهنگ اسلامی فعال هستند، اما قبل از انقلاب کسی جرأت تبلیغ مفاهیم دینی را نداشت که در جهت فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن احکام اسلامی ایجاد شده باشد.
انتهای پیام

captcha