دستاوردهای انقلاب را واقع‌بینانه بیان کنیم
کد خبر: 3788255
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰

دستاوردهای انقلاب را واقع‌بینانه بیان کنیم

گروه فرهنگی ــ رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی با اشاره به دیدگاه‌های مرتبط با دستاوردهای انقلاب گفت: انصاف این است که انسان حد وسط و اعتدال را در نظر بگیرد و چنین عنوان کند که ما هم کامیابی‌ها و هم ناکامی‌هایی داشتیم و واقع بینانه مسائل را مورد توجه قرار دهد.

دستاوردهای انقلاب را واقع‌بینانه بیان کنیمبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام غلامرضا رئیسیان، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی، امروز، 17 بهمن در نشستی پیرامون بازخوانی آرمان‌های انقلاب اسلامی به مناسبت دهه فجر در دانشکده ریاضی دانشگاه فردوسی اظهار کرد: در خصوص دستاوردهای انقلاب سه موضع گیری وجود دارد؛ اولین موضع گیری افراطی و نگاه مثبت در رابطه با دستاوردهاست. دیدگاه دوم نگاه منفی است که می گوید هیچ اتفاقی نیفتاده و ما از انقلاب خود پشیمان هستیم.
وی با اشاره به دیدگاه سوم در رابطه با دستاوردهای انقلاب گفت: انصاف این است که انسان حد وسط و اعتدال را در نظر بگیرد و چنین عنوان کند که ما هم کامیابی‌ها و هم ناکامی هایی داشتیم و واقع بینانه مسائل را مورد توجه قرار دهد.
رئیسیان با اشاره مفهوم انقلاب بیان کرد: انقلاب زمانی محقق می‌شود که افراد از وضع فعلی جامعه ناراضی بوده و به دنبال مطلوب هستند و بدنه جامعه درگیر این مساله است. در عصر انقلاب همه درگیر موضوع انقلاب شدند. در انقلاب اسلامی ایران نیز چه افرادی که مومن بودند و چه کسانی که نبودند، در مسائل انقلاب درگیر شده و بر وجه اشتراک خویش، یعنی هموطن بودن تأکید شد.
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: به طور طبیعی دستاوردهایی در انقلاب اسلامی داشته‌ایم و شکی در آن نیست؛ مثل حوزه  استقلال کشور. همچنین انقلاب دستاوردهایی در حوزه پزشکی و نظامی داشته اما آسیب‌هایی هم داشته‌ایم. علت اینکه به آسیب‌ها اشاره می‌کنیم هم ناشی از این است که در برخی جاها از آرمان‌های خود فاصله گرفته‌ایم.
وی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه عدالت و آزادی خاطرنشان کرد: این دو بخش که البته زیرمجموعه‌هایی هم دارد، دچار مشکلاتی شده است. باید توجه داشت اگر تنها به تعریف و تمجید از دستاوردهای انقلاب بپردازیم، تحرک و تحول در افراد و جامعه ایجاد نمی‌شود.
رئیسیان با اشاره به مشکلات موجود در حوزه تعلیم و تربیت عنوان کرد: در نظام آموزشی سایر کشورها رویکرد آموزش‌ها ارائه مهارت به دانش آموزان به عنوان شهروند است اما در نظام آموزشی ما تنها یکسری اطلاعات و محفوظات القا می‌شود. من به عنوان یک روحانی که قبل و بعد از انقلاب را درک کرده، احساسم این است که روح دین و فرهنگ دینی در جامعه ما کمی تنزل پیدا کرده است. ما یکسری مناسبت داریم که البته در جامعه رونق داشته اما پرداختن بیش از حد به مناسک نفاق به همراه دارد.
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی اضافه کرد: امام صادق(ع) ملاک دینداری را ظواهر قرار نمی‌دهد و روح دینداری را صداقت و امانت می داند. به نظر شما آیا در شان جمهوری اسلامی است که یکسری هنجارهای ما با ارزش های اسلامی فاصله داشته باشد؟ 
وی با بیان اینکه نعمت شرایط حاضر که خطر دشمن خارجی از بین رفته را باید با مراقبت از مشکلات داخلی حفظ کرد، گفت به این عمل و نتیجه عمل رابطه تنگاتنگ است و آن طور که باید و شاید در عمل جامعه ما نتیجه مثبتی دیده نمی شود.
رئیسیان رویکردهای رسانه ملی را به عنوان یکی دیگر از مشکلات در جامعه اسلامی دانست و اظهار کرد: به گفته امام خمینی(ره) رسانه ملی دانشگاه است اما جنبه‌های فرهنگی صدا و سیما مثل برنامه‌های طنز و کودک مدیریتی ندارد. پیام‌های تربیتی منفی و بدآموز به صورت مستقیم به مخاطب القا می‌شود. ما در جامعه به تجملات و اشرافی‌گری‌ها انتقاد می‌کنیم اما در صدا و سیما هم این زرق و برق ها نمایش داده می شود. حالا باید پرسید چگونه فرهنگ‌سازی می‌کنیم وقتی که این فضا که به قولی دانشگاه است، به یک تجارت خانه تبدیل شده؟
وی ادامه داد: یکی از مشکلات موجود در جامعه ما سوء مدیریت است که البته شکی در آن نیست و این به دلیل عدم تناسب بین تحصیل و اشتغال افراد است. سیستم کشور ما بیمار است و کار به کاردان سپرده نشده است. البته تبعیض در اجرای قانون دنیازدگی مسئولین، به خصوص روحانیت، سوء استفاده از موقعیت و تنگ نظری و عدم توجه به آرای مختلف از مسائل دیگر ماست.
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی با اشاره به سخنی از شهید مطهری در رابطه با دوام اسلام و انقلاب گفت: اسلام به دلیل این باقی مانده که با ابراز عقیده دیگران مواجه شده و در آینده نیز با مواجهه شجاعانه و صریح و گفت‌و‌گو با عقاید مختلف پیش خواهد رفت اما در حال حاضر به میزان زیادی با این ترسیم وضعیت فاصله داریم. 
رئیسیان درباره نقش دانشگاه در دین‌داری و تعلیم و تربیت جامعه عنوان کرد: تغییر شرایط موجود کار دشواری است. در این حوزه تلاش‌های ما در دانشگاه قابل مشاهده است. البته کار تربیتی یک کار بنیادین است و باید از سنین پایین، مثل دبستان شروع شود و ما در دانشگاه بیشتر باید توجه کنیم که رفتار ما اثر منفی نداشته باشد و در واقع در شیوه تبلیغ خود تجدید نظر کنیم.
 
انتهای پیام
captcha