همایش تجلیل از برترین‌های حوزه علمیه خراسان بزرگ برگزار می‌شود
کد خبر: 3789964
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۲

همایش تجلیل از برترین‌های حوزه علمیه خراسان بزرگ برگزار می‌شود

گروه معارف- مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان از برگزاری همایش تجلیل از برترین‌های حوزه خراسان بزرگ در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و تبلیغی خبر داد.

همایش تجلیل از برترین های حوزه علمیه خراسان بزرگ برگزار می‌شودبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام علی اکبر نوایی در نشست خبری صبح امروز 24 بهمن‌ماه با موضوع «تجلیل از برترین‌های حوزه علمیه» در محل حوزه علمیه خراسان رضوی اظهار کرد: رسانه در انتقال آگاهی سهم عمده‌ای بر عهده دارد و باعث ایجاد خیزش و تحولات اجتماعی در جامعه می‎شود. لذا اگر خبر نباشد، انسان در حالت ایستایی و رکود قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به آیه 24 سوره حج که خداوند می فرماید: « وَهُدُوا إِلَى الطَّيِّبِ مِنَ الْقَوْلِ وَهُدُوا إِلَىٰ صِرَاطِ الْحَمِيدِ» و (اهل بهشت) به سخنان پاك (و دلنشين) هدايت مى‌شوند، و به راه خداوندى كه شايسته‌ ستايش است رهبرى مى‌گردند عنوان کرد: رسانه به عنوان مصداقی از این آیه است و شاهد هستیم که حرکت عظیم مردم در جشن چهل سالگی انقلاب پر حجم‌تر و با مشارکت حداکثری جامعه اتفاق افتاد و رسانه در انتقال این حرکت عظیم نقش بزرگی ایفا کرد.
نوایی بیان کرد: همایش تجلیل از برترین‌ها و افرادی که در فراخوان پژوهشی شرکت کردند و ممتازین حوزه علمیه در دستور کار قرار گرفته که این همایش در روند تحولات حوزه جزء فرآیندهای تحول در حوزه علمیه خراسان است.
وی با بیان اینکه خوشبختانه تحولات اساسی در این حوزه شکل گرفته و در عرصه‌هایی چون آموزش، تحولات چشمگیر و متناسب با انقلاب اسلامی روی داده افزود: افق این حوزه در راستای شکل‌گیری مدارس تخصصی، رشته‌های علمی تخصصی، قرارگاهای دانشی و علمی، شکل گیری هیئت‌های اندیشه ورز در حوزه‌های مختلف رقم خورده است و بعد از تشکیل شورای عالی حوزه رنگ و نمای دیگر گرفت.
مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان ادامه داد: تاکنون خروجی کارها ارزنده بوده و از جمله کارهای تحقیقاتی می‌توان به مجلات و کتب منتشر شده اشاره کرد که در حوزه به چاپ رسیده و در معرض مطالعات حوزویان قرار گرفته است.
نوایی با اشاره به روند حرکت تحولاتی و شکل‌گیری تحولات بنیادی در حوزه خاطرنشان کرد: شناسایی استعدادهای برتر حوزه از دیگر اقدامات بوده که در شش مرحله و سه استان تا کنون 320 نفر در حیطه آموزش شناسایی شده‌اند که در حال حاضر مشغول تحصیل هستند.
وی با بیان اینکه ما در چند عرصه شاهد موفقیت‌های بزرگ در حوزه هستیم عنوان کرد: در حوزه آموزش تحولات بزرگی شکل گرفت که البته تجلیل از همه این افراد امکان‌پذیر نیست اما شناسایی نخبگان حوزه در بحث پژوهش و تبلیغات هم در دستور کار است که به آن‌ها هم نیز خواهیم پرداخت.
نوایی اظهار کرد: امسال یک صورت جدیدی در تجلیل از نخبگان رخ داده و همایش برترین‌ها را در سطوح مختلف به صورت هماهنگ برگزار خواهد شد این در حالی است که در سال‌های گذشته به صورت جداگانه برگزار می‌شد. طبق آیین نامه تجلیل از برترین‌های حوزه در بحث آموزش از 15 نفر، در بحث پژوهش از 25 نفر و در بحث تبلیغات صورت می‌گیرد.
مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان اضافه کرد: این تعداد پس از طی یک فرآیند شناسایی شده‌اند و به آن‌ها فرصت مطالعاتی داده شده که پس از مراحلی به مصاحبه علمی دعوت شدند و بحث‌هایی از جمله دانش سیاسی و علمی از آن‌ها گرفته شده است.
نوایی ادامه داد: عرصه دیگری که در این همایش مورد تجلیل قرار می‌گیرند، افرادی هستند که از سطح یک تا چهار در فراخوان سیزدهم پژوهش شرکت کردند و از هر سطح چهار نفر و در مجموع از 16 نفر تجلیل به عمل خواهد آمد.
مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان گفت: تجلیل از 2000 نفر از برترین‌ها نیز با اهدای لوح تقدیر در این مراسم صورت خواهد گرفت.
وی افزود: همایش تجلیل از برترین‌ها همزمان با دوم اسفند ماه سال جاری ساعت 8 الی 11 با حضور مسئولان استانی و سخنرانی آیت‌الله علم‌الهدی در محل مدرسه عالی نواب برگزار خواهد شد.
نوایی با بیان اینکه فقه اسلامی از جان مایه قوی برخوردار است افزود: تلاش شده که پژوهش‌ها عمدتا جنبه راهبردی داشته و نیازهای اساسی جامعه و اسلامی را پاسخگو باشد که بیشتر پژوهش‌های حوزه معطوف به نیازهای اساسی جامعه از جمله جوانان، زنان، فقه، تربیت، اقتصاد و نظام سیاسی است. لذا از درون این پژوهش نیازهای جامعه اسلامی استخراج خواهد شد.
مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: در حوزه فلسفه، علوم عقلی و رجالی نیز تاکنون کارهای خوبی از سوی حوزه علمیه صورت گرفته است و در حال حاضر حدود 27 هزار نفر اشتغال به تحصیل دارند و سالانه در امتحانات شرکت کرده و نمرات بالای 18 به عنوان ممتازین تجلیل می‌شوند.
وی عنوان کرد: در بخش شناسایی استعدادهای برتر ما هشت گروه شامل اجتهاد، علوم عقلی، قرآن و حدیث، اخلاق، تبلیغ، سیاست، ادبیات و هنر و اهل قلم طبقه‌بندی کردیم که البته در بحث فقه کارهای بزرگی انجام شده و اکنون در رشته فقه و اقتصاد 22 نفر به صورت تخصصی در حال فراگیری این علم براساس فقه و مبانی اسلامی هستند.

انتهای پیام

captcha