نگاه جامعه‌المصطفی به پژوهش‌های علمی، نگاهی استراتژیک است
کد خبر: 3792055
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۵
معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص):

نگاه جامعه‌المصطفی به پژوهش‌های علمی، نگاهی استراتژیک است

گروه معارف - معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص) گفت: نگاهی که جامعه‌المصطفی‌العالمیه به پژوهش‌های علمی دارد، نگاهی استراتژیک است.

نگاه جامعه‌المصطفی به پژوهش‌های علمی، نگاهی استراتژیک استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی حجت الاسلام ‌مجید خالق پور مروز در مراسم افتتاحیه همایش بین‌المللی تمدن جهان اسلام که در محل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس برگزار شد، اظهار کرد: نکاتی در ارتباط با اصل پژوهش وجود دارد که باید به آن توجه شود. نگاه استراتژیک جامعه المصطفی نیز بر همین امر استوار است که به این نکات توجه شود.

وی خطاب به پژوهشگران حاضر در این همایش علمی عنوان کرد: شما پژوهشگران باید منشا اثر و تحول در عرصه بین الملل باشید و به نوعی قلم شما و جانتان نیز جهانی شود تا از این طریق بتوانید برکات اقدامات خود را به اقصی نقاط این عالم برسانید.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) عنوان کرد: در واقع پژوهش چه به عنوان نوآوری در یک حوزه دانشی، چه به عنوان توسعه و بست یک حوزه دانشی و چه به عنوان حل یک مساله مشخص، عینی و ناظر به یک موضوع خاص، هر نوع هویتی که این پژوهش داشته باشد، باید بر 4 رکن اساسی استوار باشد که اگر هریک از این ارکان نباشد، پژوهش دچار اتلاف قلم و خسران خواهد شد.

خالق پور بیان کرد: یک پژوهش باید همواره مبتنی بر ایجاد تقویت و تثبیت یک باور با توجه به نیازی که برای آن باور در جامعه هدف وجود دارد، باشد. ما اگر پژوهشی داشته باشیم که نتواند باوری را در مخاطب ایجاد و آن را تقویت کند، قطعا آن پژوهش ناکارآمد خواهد بود چرا که جامعه با باورها زندگی و آن‌ها را عملی می‌کند و اگر قلم پژوهشگران در جامعه تاثیرگذار باشد، نقش ما در این میان این است که باورها را در جامعه، مورد هدف قرار دهیم.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) با اشاره به باوری که انقلاب اسلامی در بین مردم ایجاد کرد، گفت: امام خمینی(ره) در آن زمان باوری را ایجاد کرد و به تقویت آن پرداخت؛ ما اکنون شاهد این باور عمیق در جامعه هستیم و می‌توان مدعی شد که به گونه‌ای این تاثیرگذاری عمیق شده و به هیچ عنوان این باور عمیق نمی‌تواند با کوچکترین ضربه‌ای از سوی مستکبرین، شکسته شود.

پژوهش‌ها باید نگاه عملی پیدا کنند
خالق پور افزود: در واقع امام(ره) باوری را مبنی بر اینکه ما باید آزاد باشیم، به خدا بپیوندیم و از هویت خود نیز صیانت کنیم، ایجاد و بسیاری از جریانات را با همین رویکرد مدیریت کرد. همین مساله در پژوهش نیز امری مهم است که با حفظ آن موفقیت و پیشرفت‌ اتفاق خواهد افتاد.

وی با اشاره به رکن دومی که در عرصه پژوهش باید به آن توجه داشت افزود: ویژگی دیگر پژوهش این است که در واقع پژوهش باید منتهی به یک اثر عملی شود و به نوعی موجی را در صحنه عمل ایجاد کند اما آرایش و چینش کلمات این قلم، مدیریت آن و اولویت دادن به مفاهیم کلمات نباید به گونه‌ای باشد که فاقد عملی در جامعه شود. در حقیقت رکن دوم پژوهش باید ناظر بر عمل باشد.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) گفت: پژوهش‌هایی که نتوانند در جامعه عملی شود، خسران و باطل بشمار می‌آید. از این رو قلم‌ها باید علاوه بر اثر گذاری جریان ساز هم باشد اما پژوهشی که فاقد این خصیصه باشد و جامعه هدف را تکان ندهد، هیچ منفعتی برای جامعه نخواهد داشت.

خالق پور اظهار کرد: امروز ما باید بدانیم که هنر نویسندگی ما چگونه باید باشد که منجر به جریان سازی و تاثیرگذاری در جامعه شود که نیاز جامعه امروز به این پژوهشگران و قلم آن‌ها یکی از نیازهای اصلی است و باید به آن توجه داشت.

وی با بیان اینکه حق مدار بودن پژوهش و دعوت به حق یکی دیگر از ارکان اصلی پژوهش است، عنوان کرد: امروز غرب همه دنیا را تحت سیطره فکری خود قرار داده و قلم همراه با عقلانیت باید به جنگ استکبار حرکت کند و با قرار دادن حق به عنوان محور اصلی، حضور جدی پیدا کند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) با اشاره به رکن چهارم پژوهش موفق اظهار کرد: القای مقاومت به جامعه، هدف پایداری، استقامت و صبوری قلم‌ها باید در جان مخاطب امید، تحرک، خیزش، هیجان و دلاوری را ایجاد کند که این امر می‌تواند رکن چهارم پژوهش‌ها بشمار رود. همواره مقام معظم رهبری در این خصوص تاکید داشته‌اند که «ما نیاز به تفکر جهانی داریم»؛ بر همین اساس است که قلم‌ها باید از این ویژگی‌ها برخوردار باشد اما قلمی که خنثی و تخریب کننده باشد، هیچ سودی نداشته و می‌توان آن را عامل خسران دانست.

انتهای پیام

captcha