وحدت شیعه و سنی در گلستان ایران
کد خبر: 3795634
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۶
در گفت‌وگو با شرکت‌کنندگان مسابقات قرآن طلاب و روحانیون اهل تسنن بیان شد:

وحدت شیعه و سنی در گلستان ایران

گروه مسابقات ــ جمعی از شرکت‌کنندگان ششمین دوره مسابقات قرآن ویژه طلاب و روحانیون اهل سنت که در شهر گرگان برپا شد ضمن بیان ویژگی‌های این دوره از مسابقات، بر گسترش وحدت شیعه و سنی در سایه چنین مسابقاتی تأکید کردند.

تأکید بر نقش مسابقات قرآن در گسترش وحدت شیعه و سنی

به گزارش ایکنا؛ ششمین دوره مسابقات قرآن کریم ویژه طلاب و روحانیون اهل سنت از 12  تا 15 اسفند در شهر گرگان برگزار شد. این مسابقات در دوره ششم با حضور 165 شرکت‌کننده در دو بخش روحانیون و طلاب برپا شد. با برخی از شرکت‌کنندگان حاضر در این مسابقات در مورد سطح این رقابت‌ها و دیگر جزئیات آن گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم که در ادامه آمده است؛
ادریس خوجملی، قاری قرآن کریم اهل سنت از استان گلستان، در چهار دوره این مسابقات به عنوان شرکت‌کننده حضور داشته و موفق به کسب سه رتبه اول و یک رتبه دوم در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل در دو بخش طلاب و روحانیون شده است. او در این دوره از مسابقات به عنوان استاد راهنما حضور دارد.
وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد کیفیت این دوره از مسابقات در مقایسه با ادوار گذشته، گفت: خوشبختانه در این دوره، مسابقات از کیفیت بسیار عالی برخوردار بود و حضور استادان برجسته قرآنی به عنوان داور در این مسابقات مهر تأییدی بر سطح بالای مسابقات بود. حضور استادان برجسته باعث می‌شود تا قاریان و حافظانی که کمتر تجربه دارند بهره‌های فراوانی از استادان ببرند.
استاد راهنمای ششمین دوره مسابقات قرآن طلاب و روحانیون اهل سنت افزود: در این دوره از مسابقات شاهد حضور چشمگیر قاریان و حافظان در رشته‌های مختلف بودیم و همین حضور فراوان باعث شد تا رقابت‌ها به صورت فشرده برگزار شود و سطح تلاوت‌ها بالاتر از ادوار گذشته باشد و حضور بسیار پرشکوهی داشتند.
خوجملی در بخش دیگری از صحبت‌های خود میزان حمایت از قاریان و حافظان اهل سنت را بسیار بالا بیان و تصریح کرد: در استانی زندگی می‌کنم که وحدت بین اهل سنت و اهل تشیع بسیار بالاست و همدلی بین آنها حرف اول را می‌زند. فعالیت‌های قرآنی که در این استان تعریف می‌شود برای اهل سنت و شیعیان برابر است و همین باعث وحدت شده است.
این قاری قرآن اهل سنت در ادامه به بیان برخی تأثیرات مسابقات پرداخت و اظهار کرد: یکی از ثمرات حضور در مسابقات، انس و الفت بیشتر با قرآن کریم است. بهره بردن از تجربیات رقبا و استادان حاضر در مسابقات یکی دیگر از فواید حضور در مسابقات است؛ زمانی که فرد در مسابقات حضور می‌یابد با سلیقه‌های مختلف آشنا می‌شود و به عنوان تجربه آنها را مورد استفاده قرار می‌دهد.
وی افزود: مسابقه حس رقابت را افزایش می‌دهد و همین باعث می‌شود انگیزه‌ها برای ارتقای سطح و یادگیری فنون بیشتر شود. همچنین باعث می‌شود تا استعدادهای جدید در کوران رقابت‌ها ظهور و بروز پیدا کنند و صداهای ناب و الحان زیبا شناخته شوند تا در آینده مورد بهره‌برداری بیشتری قرار گیرند.

تأکید بر نقش مسابقات قرآن در گسترش وحدت شیعه و سنی
خوجملی همچنین با اشاره به اینکه انسان باید با قرآن باشد تا زندگی سالمی در دنیا و آخرت داشته باشد، گفت: در حال حاضر بستر و فضای انحرافات به آسانی در دسترس کودکان و نوجوانان قرار گرفته است. لذا بر مسئولان فرهنگی است که تلاش بیشتری را به کار ببندند تا جوانان و نوجوانان گرایش بیشتری به سمت قرآن داشته باشند و کمتر زمان طلایی عمر خود را در فضای مجازی بگذرانند.
استاد راهنمای ششمین دوره مسابقات قرآن ویژه طلاب و روحانیون اهل سنت در پایان بیان کرد: یکی از راه‌هایی که باعث می‌شود تا گرایش به سمت فضای مجازی کمتر شود، افزایش مجالس قرآن است. باید دسترسی به جلسات و محافل قرآنی راحت‌تر شود و کارهای فرهنگی زیادی تعریف شود تا این گروه سنی با قرآن انس و الفت بیشتری پیدا کنند.
توحید کمال‌پور، یکی دیگر از شرکت‌کنندگان ششمین دوره مسابقات قرآن طلاب و روحانیون اهل سنت، که از استان خراسان رضوی در این دوره از مسابقات حضور یافته است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا وضعیت تدارکات و پشتیبانی این مسابقات را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: محل برگزاری و سالن مسابقات نیز در قیاس با ادوار گذشته ارتقای محسوسی پیدا کرده است. همچنین در این دوره تعداد شرکت‌کننده‌ها نیز افزایش یافته که همین باعث شده تا شاهد رقابت‌های سطح بالایی باشیم.
وی در ادامه با بیان اینکه به همه مردم توصیه می‌کنم که انس با قرآن را سرلوحه خود قرار دهند، افزود: این روزها فضای مجازی زمان بسیار زیادی از جوانان و نوجوانان می‌گیرد. انس و الفت بیشتر با قرآن باعث می‌شود تا افراد با آرامش بیشتری زندگی کنند.

تأکید بر نقش مسابقات قرآن در گسترش وحدت شیعه و سنی
احمد عاصمی، شرکت‌کننده‌ای که از استان گلستان در این دوره از مسابقات حضور یافته است، نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، گفت: افتخار می‌کنم که ششمین دوره مسابقات قرآن طلاب و روحانیون در استان گلستان برگزار شد و این مایه افتخار همه هم‌استانی‌ها بود. توصیه من به نوجوانان این است که همیشه با قرآن انس داشته باشند، چراکه قرآن انسان‌ساز است و تمام چیزهایی که برای یک انسان مفید است در قرآن آمده است.
وی برگزاری این مسابقات را مسیری برای ارتقای سطح فعالیت‌های فعالان قرآنی اهل تسنن بیان کرد و افزود: رشد سالانه این مسابقات در مقایسه با سال قبل نشان‌دهنده این تأثیرگذاری است. بهره‌مندی قاریان و حافظان شیعه و سنی از یکدیگر در این مسابقات ظهور خوبی دارد. با وحدت شیعه و سنی، گلستان ایران برای همیشه زنده نگه داشته خواهد شد.
عاصمی اظهار کرد: به لحاظ کیفی مسابقات بسیار عالی بود، اما مکانی که در آن حضور داشتیم در خارج از شهر واقع بود که اگر در ادوار آینده مسابقات در مراکز شهرها برگزار شود، مطلوب‌تر خواهد بود.
این شرکت‌کننده در مسابقات قرآن ویژه طلاب و روحانیون اهل سنت به مقاومت شیعه و سنی در ایران در برابر استعمارگران اشاره و بیان کرد: با توجه به اینکه استعمارگران و استثمارگران و مزدوران آنها از جمله اسرائیل غاصب نتوانستند با سلاح گرم در برابر جمهوری اسلامی عرض اندام کنند، تمام تمرکز خود را بر روی فضای فرهنگی گذاشته‌اند.
وی در پایان اظهار کرد: تمام خواست استعمارگران این است که جوانان را با تهاجم فرهنگی و با به فساد کشاندن جوانان، خانواده‌ها را متلاشی کنند. آنها به دنبال این هستند که قرآن را از ما بگیرند تا از این طریق نظام خانواده متلاشی شود، اما مادامی که قرآن و عمل به آن در خانواده‌های ما باشد موفق خواهیم بود. جامعه‌ای که به یاد خداست و قرآن دارد و در پرتو آن حرکت می‌کند، همیشه پیروز خواهد بود.

انتهای پیام 

captcha