مطلق معرفی کردن الگوها چالش‌زاست/ عدم دغدغه‌ مسئولان فرهنگی و هنری برای الگوسازی
کد خبر: 3796215
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۶
مهدی فضائلی مطرح کرد:

مطلق معرفی کردن الگوها چالش‌زاست/ عدم دغدغه‌ مسئولان فرهنگی و هنری برای الگوسازی

گروه جامعه ــ یک کارشناس رسانه از جمله آسیب‌هایی که روند الگودهی را تهدید می‌کند، اسیر افراط شدن دانست و بیان کرد: باید این آگاهی را به مخاطب بدهیم که هر الگویی در یک بخش خاص قابلیت الگودهی دارد و مطلق معرفی کردن الگوها چالش‌زاست، زیرا کم و کاستی‌های زندگی آنان می‌تواند در روند تربیتی نوجوانان تأثیر منفی بگذارد.

مهدی فضائلی، کارشناس رسانه، در گفت‌وگو با ایکنا؛ یکی از راهکارهای مؤثر تربیتی برای نوجوانان و جوانان را ارائه الگو دانست و گفت: این الگو به فرد کمک می‌کند تا به صورت عینی و قابل لمس و درک، مسیر و سبک صحیح زندگی را بیاموزد. فرد با مشاهده این نمونه عینی و جذابیت رفتار وی جذب می‌شود و درصدد تکرار رفتار برمی‌آید.

وی با بیان اینکه در زمینه ارائه الگو‌های دینی ـ فرهنگی به قشر جوان کشور کوتاهی‌هایی شده است، گفت: الگوهای ایده‌آل در فضای تفکر دینی، ائمه معصومین(ع) و بزرگان دین هستند که به عنوان انسان کامل می‌توانند الگویی برای مدیریت زندگی باشند، اما عینی نبودن آنان در دنیای امروز سبب می‌شود که فضای الگوگیری به خوبی شکل نگیرد.

فضائلی اولین و بهترین الگوهای قابل لمس برای نوجوانان و جوانان را خانواده دانست و گفت: پدر و مادر از کودکی در برابر چشمان کودکان مجسم می‌شوند و نوع رفتار و منش آنان در خانه و خانواده زیر ذره‌بین کودکان قرار دارد. کودک و نوجوان زمانی پایبند تعالیم دینی می‌شود که مطابقت آن را به بهترین و جذاب‌ترین شکل ممکن در رفتار پدر و مادر خود بازیابد.

این کارشناس رسانه با تأکید بر اینکه در روند تربيتی نباید از مسئولیت الگودهی والدین کاست و آن را به سایر نهادهای آموزشی محول کرد، گفت: محیط خانواده باید به نحوی ساماندهی شود که ضمن مطابقت با مؤلفه‌های فرهنگی و دینی از جذابیت برای افراد برخوردار شود، به شکلی که فرزندان درصدد تکرار آن برآیند.

وی عدم ارائه الگوهای موفق در محیط اجتماعی را که با مبانی دینی و فرهنگی سنخیت داشته باشند سبب بروز و ظهور و به صحنه آمدن برخی گروه‌ها که صلاحیت کافی ندارند، دانست و تصریح کرد: نوجوان و جوانی که با خلأ الگوگیری روبروست، تحت تأثیر گروه‌های جعلی قرار می گیرند که قابلیت الگوگیری همه‌جانبه ندارند و صرفاً بنا به فعالیتشان مشهورند.

فضائلی با تأکید بر اینکه در کشور ما کمبود قهرمان برای الگوگیری وجود ندارد، تصریح کرد: اگر امروز الگوهای موفق به مردم معرفی نمی‌شود به سبب عدم بهره‌مندی از الگوهای موفق نیست، بلکه کم‌کارهای فرهنگی و فعالیت‌های غیرجذاب ما را به چنین موقعیتی رسانده است. در عرصه‌های علمی، فرهنگی، هنری و حتی در قرن اخیر الگوهای متعددی وجود دارند که می‌توانند به قهرمان تبدیل شوند، اما چگونگی معرفی قهرمانانمان را نیاموخته‌ایم. 

وی با اشاره به اینکه از دوره دفاع مقدس یادگارهایی برای ما به جا مانده است که می‌تواند در قالب هنر به نوجوانان و جوانان معرفی شود، گفت: امثال شهید بابایی که پس از ساخت فیلم تلویزیونی در معرض توجه و علاقه مردم قرار گرفتند کم نیستند، اما به دغدغه برای معرفی آنان از سوی هنرمندان و مسئولان فرهنگی نیاز داریم. سلبریتی‌هایی که امروز در معرض دید مردم قرار گرفته‌اند نتوانسته‌اند سبک زندگی درستی را به مردم منتقل کنند و صرفاً به لحاظ ظاهری می‌توانند مردم را به خود جذب کنند. بدین جهت باید از افرادی الگو گرفت که مسیر را تا قله پیموده‌اند.

وی از جمله آسیب‌هایی که روند الگودهی را تهدید می‌کند، اسیر افراط شدن دانست و بیان کرد: برخی الگوهای معرفی‌شده از جنبه‌های خاص مورد توجه هستند و باید این آگاهی را به مخاطب بدهیم که هر الگویی در یک بخش خاص قابلیت الگودهی دارد و نباید تمام اجزای زندگی وی را مورد توجه قرار داد. شاید فردی بتواند با الگوگیری صحیح از کمالات فردی که از وی الگوبرداری کرده است نیز پیش‌تر رود. مطلق معرفی کردن الگوها چالش‌زاست، زیرا کم و کاستی‌های زندگی آنان می‌تواند در روند تربیتی نوجوانان تأثیر منفی بگذارد.

این کارشناس رسانه در پایان یادآور شد: الگو بودن در جهت شجاعت، تلاش علمی، ایثارگری و... باید به صورت مجزا به افراد معرفی و از همه‌جانبه نگریستن آنان خودداری شود.

انتهای پیام

captcha