آداب عید نوروز در اسلام/ از ایام نوروز برای ترویج دین کمک بگیریم
کد خبر: 3796722
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰

آداب عید نوروز در اسلام/ از ایام نوروز برای ترویج دین کمک بگیریم

گروه فرهنگی ــ امام جمعه شهرستان شلمزار خواندن دعای تحویل سال، غسل کردن و روزه گرفتن را از جمله آداب سفارش شده دین اسلام در عید نوروز دانست و گفت: لازم است از ایام نوروز برای ترویج دین اسلام کمک بگیریم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین یدالله زمانی، امام جمعه شلمزار در گفت‌‌و‌گو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری با اشاره به جایگاه عید نوروز در دین اسلام گفت: ایام نوروز بهترین ایام سال هستند که از این روزها به‌عنوان روز نو یاد می‌شود و در فرهنگ اسلامی از این روزها به‌عنوان یک سنت پسندیده سخن به میان می‌رود.

آداب عید نوروز در دین اسلام

وی با اشاره به اینکه در دین مبین اسلام برای ایام نوروز همچون دیگر اعیاد سال آداب و رسوم خاصی در نظر گرفته شده است، گفت: خواندن دعای تحویل سال یکی از معروف‌ترین این آداب است که همگان هنگام تحویل سال قرائت می‌کنند و با خواندن این دعا خیر و برکت درونی را از خالق متعال درخواست می‌کنند و از او می‌خواهند تا حال انسان‌ها و جهانیان را به بهترین نحو متحول کند.

نوروز در احادیث و روایات

امام جمعه شلمزار غسل کردن، روزه گرفتن و ذکر و یاد خداوند را از جمله آداب دیگر روز عید نوروز دانست و تصریح کرد: امام صادق(ع) در حدیثی می‌فرماید: چو نوروز رسید لباس نو پوشید، همچنین، صله ارحام و به یاد خداوند بودن سفارشات ائمه(ع) نسبت به عید نوروز است.

نوروز فرصتی برای آشنایی با نعمت‌های خداست

وی با بیان اینکه نگاه به طبیعت زیبا از جمله نگاه به سبزه، آب روان و صفحه قرآن سبب زیاد شدن نور چشم انسان می‌شود، گفت: نوروز فرصت خوبی برای آشنایی با طبیعت و به‌ خصوص آشنایی با نعمت‌های خداوند و پی‌بردن به عظمت خداست.

حجت‌الاسلام زمانی اظهار کرد: زمانی که انسان رویش گیاهان و سر سبز شدن صحرا و دشت را مشاهده می‌کند به یاد خدای متعال و نعمت‌های او می‌افتد و خود را مستلزم شکر گذاری می‌داند.

امام جمعه شلمزار با بیان اینکه عید نوروز فرصتی برا ی تغییر و تحول است، بیان کرد: همان‌گونه که از خداوند می‌‍خواهیم حال و هوایمان را تغییر دهد خودمان نیز برای تغییر حالمان باید تلاشی انجام دهیم و همانگونه که لباس نو می‌پوشیم حال و اخلاقمان را نیز نو کنیم. و همانگونه که به دنبال فراهم کردم همه امکانات برای عید نوروز هستیم به فکر نیازمندان نیز باشیم تا عید و خوشی‌مان مورد رضایت خداوند نیز قرار گیرد.

از ایام نوروز برای ترویج دین اسلام کمک بگیریم

وی در پایان گفت: متآسفانه برخی از ما هر کاری را به بهانه عید نوروز انجام می‌دهیم و چه بسا بسیاری از این اعمال مانند اسراف کردن و به هر بهانه‌ای شاد بودن مناسب اخلاق اسلامی نیست. بلکه رفتاری که مطابق با عقل و مورد تآیید شرع و اسلام باشد پسندیده است.

امام جمعه شلمزار تاکید کرد: لازم است دقت شود که در این ایام به گونه‌ای رفتار کنیم که سبب ترویج دین اسلام باشد و از هرگونه خرافات، بی‌بندوباری، اسراف و زیاد روی پرهیز کنیم.

انتهای پیام

captcha