مبلغان دینی درک صحیحی از اوضاع ‌اجتماع داشته باشند
کد خبر: 3809287
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴

مبلغان دینی درک صحیحی از اوضاع ‌اجتماع داشته باشند

گروه معارف ــ مدیرکل اوقاف استان قم هر مبلغ دینی در یک بقعه متبرکه را لشکری فرهنگی توصیف کرد و  گفت: لازم است مبلغان دینی در شرایط موجود، درک صحیحی از اوضاع زمانه و اجتماع داشته باشند تا بر روی اقشار مختلف تأثیرگذار باشند.

درک شرایط موجود مهم‌ترین اولویت مبلغان دینی استبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس اسکندری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم، امروز، 16 اردیبهشت‌ماه در جلسه «هم‌اندیشی شیوه‌های تبلیغ در ضیافت الهی و شیوه اجرایی طرح افق در امامزادگان استان قم» که با حضور مبلغان و مسئولان فرهنگی بقاع متبرکه در این اداره‌کل برگزار شد، اظهار کرد: در امر تبلیغ و ترویج دین، درک شرایط موجود یکی از مهمترین مسائل است.

وی افزود: لازم است مبلغان بدانند آنچه را می‌گویند، باید مطابق شرایط زمانه باشد تا تأثیرگذاری لازم را داشته باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه در حال حاضر با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستیم، گفت: از روزی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسیده، دشمنان همه توانشان را برای مشکل‌آفرینی به کار گرفته‌اند یا اینکه بر اثر ندانم‌کاری‌های داخلی، معضلاتی به وجود آمده است ولی آنچه اهمیت دارد این است که روحانیت و مبلغات دینی، با وجود همه تبلیغاتی که علیه‌شان می‌شود و گاهی اوقات حرف‌های تند و تیزی را هم می‌شنوند، می‌دانند که چشم امید مردم به آنهاست.

وی ادامه داد: عموم افراد جامعه دوای درد خود را در گفتار و رفتار و اعمال روحانیت جستجو می‌کنند، این یک واقعیت است که مردم ایران به روحانیان اعتقاد دارند و حتی اگر با کلام تند برخورد می‌کنند ولی اعتقادشان را از دست نداده‌اند.

اسکندری با اشاره به لزوم مواجهه نرم و محبت‌آمیز روحانیان و مبلغان دینی با مردم بیان کرد: یکی از ترفندهای دشمنان این است که القا کنند روحانیان جایگاهی در جامعه ندارند و حرفشان تأثیرگذار نیست تا خودشان مدیریت امور را برعهده بگیرند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: درک شرایط موجود و انطباق برنامه‌های تبلیغی با اوضاع زمانه و توجه به این نکته که مردم همچنان به روحانیت امیدوارند، اولویت کاری مبلغان است.
وی اظهار کرد: برای اینکه امید داخلی را افزایش دهیم و دشمنان را مأیوس کنیم، باید راه و روش سلف صالح یعنی علما و روحانیت شیعه در طول تاریخ را ادامه دهیم چرا که مردم‌داری و صمیمیت با اقشار مختلف، رمز موفقیت آن‌ها بوده‌ است.

سعه صدر؛ ‌از عوامل موفقیت مبلغان دینی
ا
سکندری سعه صدر را یکی از عوامل موفقیت مبلغان دینی دانست و تصریح کرد: مطمئن باشیم بهتر از مردم ایران در هیچ کجای دنیا پیدا نمی‌شود، هر چند عملکرد مسئولان گاهی اوقات مردم را ناراحت و عصبانی می‌کند ولی آن‌ها اعتقاد خود را به مکتب اهل بیت(ع) از دست نداده‌اند و در صحنه‌های مختلف انقلاب حضور یافته‌اند و حمایت کرده‌اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم دوستی با مردم را زمینه‌ساز تأثیرگذاری روحانیت در جامعه دانست و افزود: هر چه در مقابل مردم متواضع‌تر باشیم و دستور صریح قرآن را رعایت کنیم، نتیجه بهتری هم خواهیم گرفت.

وی توجه به کودکان، نوجوانان و جوانان را از دیگر نکات حائز اهمیت تبلیغ دین برشمرد و گفت: آینده کشور از آن این اقشار است بنابراین باید آن‌ها را در صراط مستقیم قرار داد تا مطمئن باشیم این انقلاب و کشور به دست صاحب اصلی آن می‌رسد.

اسکندری خواستار تشویق قشر نوجوان و جوان به برنامه‌های مذهبی و دینی از سوی روحانیان شد و افزود: در طرح آرامش بهاری که نوروز هر سال با محوریت بقاع متبرکه برگزار می‌شود اقدامات ارزشمندی صورت می‌گیرد که یکی از مهمترین آنها، توجه به کودکان و نوجوانان است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: رهبر معظم انقلاب هم با نگاهی دوراندیشانه، تاکید فراوانی نسبت به برنامه‌های ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان دارند.

تبلیغ نماز و مسئله عفاف و حجاب؛ از اولویت‌های کاری روحانیان
وی هر مبلغ دینی در یک بقعه متبرکه را لشکری فرهنگی توصیف کرد و گفت: بیان احکام شرعی، پاسخگویی به سؤالات و شبهات اعتقادی و دینی و مشاوره در امور مختلف خانوادگی را یکی از مهمترین وظایف مبلغان دینی دانست ضمن اینکه اهتمام به تبلیغ نماز و مسئله عفاف و حجاب هم جزو اولویت‌های کاری روحانیان است.

اسکندری امر به معروف و نهی از منکر را مورد توجه قرار داد و افزود: باید این حس را در مردم به وجود آورد که نسبت به منکرات حساس باشند و برای امر به معروف و نیکی‌، پیشگام باشند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه سرمایه‌گذاری روی این مسئله موجب حل بسیاری از مشکلات اجتماعی و فرهنگی کشور خواهد شد، گفت: لازم است در این زمینه حساسیت بیشتری داشته باشیم.

انتهای پیام

captcha