جلوه‌ اشک و مناجات
کد خبر: 3814983
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶

جلوه‌ اشک و مناجات

گروه معارف ـ اشک‌های که از پس نتیجه یک سال اعمال بندگان خدا با مناجات‌های شب قدر جاری می‌شود، حس‌ و حال ویژه‌ای است که در شب‌های احیاء و در جوار ثامن الائمه، جلوه ویژه‌ای دارد.

جلوه‌ اشک و مناجاتبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مجاورانی که پرشورتر از همیشه قدم به حرم امام هشتم(ع) گذاشتند، با همراهی زائرانی که از راه‌های دور و نزدیک خود را به مشهد رساندند، ترکیب و جمعیت عظیمی را در حرم مطهر رضوی رقم زده است. زائران خارجی نیز در این مراسم همنوا با زائران ایرانی به مناجات و رازو نیاز با خداوند خود می‌پردازند.
اشک مناجات و نیایش با خداوند، خواندن ادعیه و قرآن اقامه نماز شاه بیت برگزاری مراسم احیاء در میان ایرانیان است که انجام این اعمال آیینی شکل خاصی به برنامه‌های مذهبی حرم رضوی در شب‌های قدر می‌دهد. مشکی پوش شدن زائران در این شب‌ها فضای حرم رضوی را از سایر ایام و لیالی متمایز می‌کند.
چهره‌های متمایز و جمعیتی غیریکسان و ایجاد اجتماعی مذهبی گسترده نمونه‌ای از وحدت اجتماعی مردم مسلمان ایران را در حرم رضوی به نمایش‌ می‌گذارد و این صحنه‌های آن قدر جذاب است که لنز دوربین رسانه‌های مختلف را همه ساله میخکوب به صحن و سرای امام هشتم(ع) می‌کند.
تجدید بیعت زائران با پروردگار خود در جوار ولی خدا صحنه‌های غیرقابل توصیفی ایجاد می‌کند که هر مسلمانی نه تنها خواهان مشاهده آن، بلکه طالب قرار گرفتن در این فضا و کسب فیض معنوی در این مکان مقدس را از خدا می‌خواهد.
اجرای برنامه در حرم مطهر رضوی با تنوع بسیاری همراه است و در طول چند ساعت مناجات خوانی و مراسم احیا، یکنواختی در آن دیده نمی‌شود، ترکیبی از مداحی و قرائت قرآن، شیوه‌ای جذاب برای عزاداری در شب شهادت حضرت علی(ع) است، از طرفی توامان شدن سخنرانی و مداحی باعث جلوگیری از اجرای برنامه‌های طولانی و یکنواخت شده و لحظه‌های خوبی را برای مردم در این شب نورانی فراهم می‌کند.
مفروش شدن تمامی صحن‌ها، آماده‌سازی تمام رواق‌های مجاور حرم مطهر رضوی، استقراری همراه با آرامش برای زائران را فراهم می‌کند. در این میان وجود مسیرهایی برای عبور جهت تشرف به حرم مطهر رضوی نیز زیارت عاشورا تسریع بخشید و جمعیت روانی را در میان صحن و رواق ها هدایت می‌کند.
همه خدام آستان قدس رضوی در شیفت‎ها و ساعات ویژه به خدمت رسانی مشغول هستند و حتی بدون صرف افطاری و سحری خود، عاشقانه به خدمت زائران حرم حضرت رضا(ع) می‌شتابند.همچنین تدابیر ویژه راهنمایی و رانندگی و نهادهای امدادی باعث شده تا مسیر عابران و جمعیت زائران به سمت حرم رضوی تسهیل شود، از شلوغی و ازدحام وسایل نقلیه در اطراف حرم رضوی جلوگیری می شود، خدمت رسانی مناسب ناوگان حمل و نقل عمومی در این زمینه قابل توجه است.
توجه به مسائل اجتماعی تاکید ویژه بر کمک رسانی به سیل زدگان شاخص ویژه‌ای برای برگزاری مناسب برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی حرم مطهر رضوی در کنار فعالیت‌های فرهنگی است.
زمان بندی و اجرای هریک از بخش‌های برنامه‌های از پیش تعیین شده سبب ایجاد نظم بهتر حرکت مناسب تر زائران امام رضا(ع) شده است. از جهتی اجرای برنامه و یکسان اماکن مجاور رضوی برجستگی این نظم را دو چندان می‌کند. استقرار مناسب خدام خدمات‌رسان به زائران از جمله توزیع آب آشامیدنی، کتب ادعیه متناسب با جمعیت ورودی و خروجی حرم مطهر رضوی باعث ثبات و استقرار نظم و عدم شلوغی جمعیت در نقاط مختلف این مکان مقدس می‌شود.
زائران هم که در این شب‌ها از توفیق حضور در حرم مطهر رضوی بی نصیب مانده‌اند، می‌توانند از طریق رسانه‌های مختلف برنامه‌ها و آیین‌های مذهبی را به صورت مستقیم و غیر مستقیم پیگیری کرده و با زائران حرم مطهر رضوی هم نوا شوند.

گزارش از امیرحسین محبتی؛ خبرنگار ایکنا

انتهای پیام

captcha