تلفیق معماری و خطاطی اسلامی در کارگاه هنری برلین
کد خبر: 3859175
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹

تلفیق معماری و خطاطی اسلامی در کارگاه هنری برلین

گروه بین‌الملل ــ فرانک رودل، عکاس و نقاش مشهور آلمانی، زیبایی‌های اصفهان را با تلفیق معماری و خطاطی اسلامی در کارگاهی در برلین به نمایش گذاشت.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حمید محمدی، رایزن فرهنگی کشورمان در آلمان در جریان بازدید از کارگاه و گالری فرانک رودل در برلین با این عکاس و نقاش مشهور آلمانی دیدار و درباره زمینه‌های همکاری‌های هنری و تعاملات فرهنگی بین دو کشور گفت‌وگو کرد.

در این دیدار که خانم کاتلین گوبل، نویسنده و فعال فرهنگی از آلمان نیز حضور داشت، رایزن فرهنگی کشورمان ضمن تجلیل از آثار «فرانک رودل» که در آن زیبایی‌های اصفهان را با تلفیق دو سوژه معماری و خطاطی اسلامی و دو تکنیک عکاسی و نقاشی ارائه کرده است، بر تعاملات فرهنگی و هنری که باعث تقویت بیشتر روابط دو کشور می‌شود، تأکید کرد.

محمدی اظهار کرد: هنر و فرهنگ بهترین زبان برای ارتقای تفاهم بین انسان‌هاست و راه را برای توسعه روابط دوجانبه هموار می‌سازد.

وی ضمن تمجید از فعالیت‌های هنری فرانک رودل، به جایگاه شهر اصفهان در تاریخ کهن ایران زمین اشاره کرد و افزود: اصفهان در سال 2020 به عنوان «پایتخت میراث فرهنگی» نامیده شده است و رایزنی فرهنگی ایران در برلین برگزاری برنامه‌ها و نمایشگاه‌هایی را برای معرفی اصفهان در شهرهای مهم آلمان از جمله برلین و فرایبورگ در نظر دارد. در قالب تعامل و همکاری با مراکز دولتی آلمان می‌توانیم متقابلا بستر برگزاری نمایشگاهی از آثار هنری رودل با موضوع «اصفهان» را در شهرهای تهران و اصفهان فراهم کنیم.

تلفیق معماری و خطاطی اسلامی در کارگاه هنری برلین

محمدی همچنین با اشاره به جایگاه ویژه مذهبی و فرهنگی اربعین حسینی در عصر حاضر، از آن به مثابه یزرگترین اجتماع بشری در عصر حاضر یاد کرد و پیشنهاد داد فرانک رودل با سفر به کربلا و حضور در راهپیمایی اربعین حسینی، زیبایی‌های این واقعه بسیار مهم اجتماعی را که نمادی از اتحاد اجتماعی عدالت خواهان است به تصویر بکشد.

هنرمند آلمانی: مردم ایران مهمان‌نوازند

فرانک رودل هم در سخنانی، به تشریح فعالیت‌های گذشته خود، پرداخت و افزود: علائق و اقتضائات شغلی‌ام، سبب شده است که به بسیاری از نقاط جهان سفر کنم. در این میان، خاورمیانه و ایران برای من تا حد زیادی ناشناخته بود که با دعوت رایزنی فرهنگی ایران در برلین،  به ایران سفر کردم و زیبایی‌های بسیاری را آنجا به ویژه در شهر اصفهان دیدم و برخی را به تصویر درآوردم. در ابتدا تصورات من از ایران بسیار مبهم بود. عدم اطمینانم بیشتر ناشی از بازنمایی بسیار کلیشه‌‏ای و منفی رسانه‌های اروپایی از این کشور می‌شد. آنچه رسانه‌ها از ایران بازنمایی می‌کنند، تیرگی و تاریکی است که با واقعیت‌های ایران همخوانی ندارد.

وی با اشاره به مهمان‌نوازی مردم ایران افزود: تجارب سفر من به ایران با رویدادهای مثبت و شگفت‌آوری همراه بود. مردم ایران از فرهنگ و هنر و درک بسیار پیچیده برخوردار هستند و این امر نشئت گرفته از عمق ریشه‌های سنت و مذهب مردم این سرزمین است.

فرانک رودل تأکید کرد: به عنوان یک نقاش و عکاس همواره تلاش می‏‌کنم از زاویه دریچه دوربین با پدیده‌ها برخورد کنم و سعی دارم در پی معنای آن‌ها عمیق باشم و برداشت‌ها و تفاسیر شخصی خویش را در قالب تصاویر ارائه دهم.

یادآور می‌شود؛ فرانک رودل، عکاس و نقاش مشهور آلمانی در سال 1393 به دعوت رایزنی فرهنگی ایران در برلین برای تهیه عکس از اصفهان به منظور تدوین کتابی بنام «اصفهان من» به ایران سفر کرد. وی با استفاده از تکنیک‌های هنری از جمله کُلاژ و با بهره گرفتن از تصاویر گرفته شده، موفق شد تابلوهایی را بر روی بوم آماده کند که در نمایشگاهی با عنوان «از سفر به اصفهان» در برلین به نمایش گذاشته شد.

انتهای پیام
captcha