استخدام دوباره «القاعده» به دست ائتلاف سعودی در یمن
کد خبر: 3877908
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶

استخدام دوباره «القاعده» به دست ائتلاف سعودی در یمن

یک وبگاه یمنی اعلام کرد: برخلاف برخی ادعاها درباره پایان حضور نیروهای القاعده در یمن، عربستان سعودی برای اهداف خاص خود نیروهای این گروه تروریستی را دوباره به کار گرفته‌ است.

به گزارش ایکنا؛ خبرگزاری «فارس» نوشت: با اینکه روزی ادعا شده بود حضور نیروهای گروه «القاعده» در استان‌های جنوبی یمن به پایان رسیده، عربستان سعودی و امارات به عنوان اعضای اصلی ائتلاف متجاوز به یمن بار دیگر نیروهای این گروه را برای اهداف خاص خود به کار گرفته‌اند.

براساس گزارش «الخبر الیمنی»، امارات در استان شبوه واقع در جنوب یمن، نیروهای القاعده را به کار گرفته تا نفوذش را که نزدیک بود در آگوست سال گذشته از بین برود، احیا کند.

در ادامه این گزارش آمده است، در فاصله‌ای نه چندان دور از پایگاه اماراتی‌ها در بلحاف شبوه، سعودی در حال تصحیح ساختار نیروهای دولت مستعفی است و این موضوع به فرماندهان گروه القاعده اجازه داده که در رأس این تشکیلات باقی بمانند؛ تشکیلاتی که عناصر سلفی، اخوانی و ... وابسته به القاعده در آن دیده می‌شود.

الخبر الیمنی افزود: ائتلاف سعودی تلاش می‌کند، نیروهای جدیدی به فرماندهی زکی الحجی معروف به ارتباط با القاعده را در لحج و خطوط مقدم با جبهه‌های درگیری با صنعا مستقر کند تا دیواری از لحج تا غرب، از یافع و ضالع تا مرکز و بیضا و مأرب در شرق باشد و بتواند جلوی پیشروی نیروهای صنعا را بگیرد.

در پایان این گزارش آمده، گروه القاعده سنگ بنای جنگ در یمن بوده و است. در دهه نود آمریکا از این گروه برای مداخله در یمن استفاده کرد و در سال 2015 القاعده محور توجه امارات همراه با ادامه رابطه محکم با سعودی بود و آن را به کانون توجه جنگ در یمن تبدیل کرد. این گروهک همچنان به دلیل روابط چند دهه گذشته به عربستان وابسته‌ است؛ برخلاف امارات که در حال تلاش برای باز کردن جای پایی در میان آن است.

این خبر در حالی اعلام می‌شود که نیروهای ارتش و کمیته مردمی یمن اخیراً توانستند در عملیاتی موفق 2500 کیلومتر مربع از منطقه «نهم» و استان مأرب را به کنترل خود درآورند و عناصر وابسته به ائتلاف سعودی را که برای اشغال صنعا حرکت کرده بودند را کیلومترها به عقب رانده و 1500 نفر از آنها را از پا درآورند.

انتهای پیام
captcha