اسلامی نبودن جامعه، موجب حرکت به سمت ضدفرهنگ‌ها شده است
کد خبر: 3953835
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳

اسلامی نبودن جامعه، موجب حرکت به سمت ضدفرهنگ‌ها شده است

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه در حال حاضر جامعه به سمتی حرکت می‌کند که در ظاهر اسلامی نیست، گفت: دلیل این امر آن است که گاهی سبک پوشش، رفتار و برخوردها اسلامی نیست و موجب شده جامعه به سمت خرده فرهنگ‌ها و ضدفرهنگ‌ها حرکت کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین صغیرا، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری اظهار کرد: فرهنگ آمیزه‌ای از مسائل مذهبی، دینی، اخلاقی، اجتماعی و معرفتی است، یعنی اگر بخواهیم فرهنگ را در تمام عرصه‌های زندگی ساری و جاری کنیم، باید معنای آن مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: مقام معظم رهبری در این باره فرمودند فرهنگ همانند هوایی است که در آن تنفس می‌کنیم، یعنی اگر فرهنگ، یک فرهنگ پاک و بی‌آلایش باشد قطعاً در جامعه تأثیرگذار است، از طرفی اگر فرهنگ ما، طبق توصیه اسلام، آمیخته با مسائل مذهبی، اخلاقی و اجتماعی و سیره اهل‌بیت و بزرگان باشد قطعاً در جامعه تأثیرگذاری خود را نشان می‌دهد، نمونه آن در روابط اجتماعی جامعه مشاهده می‌شود، به این معنا کسانی که از فرهنگ بالاتری برخوردار باشند، اخلاق‌مدارتر است.

این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: فرهنگ نشان‌دهنده رفتار افراد از لحاظ دینی، اجتماعی و اخلاقی است، افراد بسیاری در جامعه هستند که شاید سواد علمی نداشته باشند اما دارای روابط اجتماعی بالایی هستند.

فرهنگ جامعه اسلامی براساس خانواده‌محوری پیش می‌رود

وی گفت: ضدفرهنگ به اصطلاح تخصصی، خرده فرهنگ‌هایی هستند که از گروه‌ها و احزاب محدود تشکیل می‌شوند، حال اگر هر کدام بخواهند روش خاصی را بیان کنند، با توجه به اینکه خلاف فرهنگ عمومی جامعه است، از آن به عنوان ضد فرهنگ یاد می‌شود، در حقیقت ضد فرهنگ رفتارهایی است که خرده فرهنگ‌ها در گروه‌های کوچک و محدود از خود بروز و ظهور می‌دهند.

صغیرا بیان کرد: معمولاً ضدفرهنگ‌ها در قشر جوان، نمود پیدا می‌کند، البته در برخی از اقشار فرهیخته جامعه همچون دانشجویان و گروه‌هایی که از لحاظ علمی یا تحصیلاتی، دارای تحصیلات آکادمیک هستند، رفتاری برخلاف رفتار جامعه انجام می‌دهند و بیان می‌کنند که زحمت کشیدیم و تلاش کردیم، اگر کسی تلاش کرده و زحمت کشیده باشد، نباید فرهنگ دیگران را مورد توجه قرار دهد، زیرا ضدفرهنگ محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ جامعه اسلامی براساس خانواده‌محوری پیش می‌رود، تصریح کرد: اگر یک جامعه دینی و مذهبی بخواهد رشد کند و فرهنگ‌مدار باشد، قطعاً آن جامعه خانواده‌محور خواهد بود، از طرفی در کشورهای غربی خانواده‌محور بودن به معنایی که در جامعه دینی ما وجود دارد، در آن کشورها مشاهده نمی‌شود، بنابراین فرهنگی که آن‌ها در خود ایجاد می‌کنند فرهنگ قانون‌مداری است، یعنی براساس قانون‌های اجتماعی فرهنگ آن‌ها شکل گرفته است.

تفاوت فرهنگ در کشورهای اسلامی و غربی

مسئول نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد عنوان کرد: آنچه کشورهای غربی از آن به عنوان فرهنگ یاد می‌کنند، ممکن است برخی از آن‌ها با دستورات اسلامی و آموزه‌های دینی و اخلاقی ما سازگار و برخی از آن‌ها ناسازگار باشد، به این معنا نیست که بیان کنیم تمام کارهایی که در کشورهای غربی انجام می‌شود مخالف فرهنگ ماست، بسیاری از آن‌ها موافق فرهنگ دینی و اسلامی است، زیرا آن‌ها انسان را اصل قرار می‌دهند و برنامه‌هایی اجرا می‌کنند که احترام نسبت به انسان را حفظ کند.

صغیرا ادامه داد: گرچه برخی از دستورات و فرهنگ‌های دینی آن‌ها با جامعه ما سازگار نیست، زیرا آن‌ها ملاک را دین، مذهب و جهان آخرتی قرار نمی‌دهند، یعنی آنچه در دنیا موجب لذت و آرامش در زندگی می‌شود را محور قرار می‌دهند و غیر آن را طرد می‌کنند، بنابراین مشاهده می‌شود در آن کشورها خدامحوری ملاک قرار ندارد، یعنی براساس خرده فرهنگ‌ها فعالیت می‌کنند، مثلاً در جوامع غربی، آمریکایی و برخی کشورهای اروپایی، گروه‌های حداقلی و کوچک احزاب، در یک روز خاص براساس شرایط خود، تظاهراتی را در خصوص هم‌جنس‌گرایی به راه‌ می‌اندازند و از سوی برخی سران حمایت می‌شوند که این خرده فرهنگ و ضدفرهنگ است، چون ملاک آن‌ها ملاک انسان مذهبی و دینی نیست و آن را به عنوان آزادی‌بیان مطرح می‌کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: زمانی که فرهنگ به ایده شخصی تبدیل شود و گروه خاصی بخواهند فرهنگ‌سازی کنند قطعاً نصفی‌سازی ایجاد می‌شود، یعنی هرکس قدرت بیشتری داشته باشد، بر اعمال قدرت پافشاری می‌کند، اما گروه ضعیف‌تر حرف‌هایی که دیگر گروه‌ها مطرح می‌کنند باید مدنظر قرار دهند.

وی تأکید کرد: فرهنگ اصیل اسلامی، تمامی شرایط و جوانب را لحاظ و نظرات را مدنظر قرار داده است، بنابراین اگر کسی تابع دین اسلام باشد باید تمام حرکت‌ها در چارچوب شرایط انجام شود، قطعاً قانون‌گذار آن جامعه نیز، قوانین را براساس حرکت دینی و اسلامی وضع کرده است تا مردم طبق آن قوانین حرکت کنند.

صغیرا توضیح داد: برای وضع فرهنگ اسلامی در یک جامعه، باید از تمام شرایط و ضوابط استفاده کنیم، زیرا طبق اسلام برای تمام آحاد جامعه، فرهنگ‌سازی صورت گرفته است، اگر این عوامل اتفاق بیفتد، فرهنگ در جامعه ایجاد خواهد شد، در غیر این صورت خرده فرهنگ و ضدفرهنگ است، از طرفی اگر در جامعه‌ای ضدفرهنگ حاکم شود، به اعمال نفوذ و قدرت نظر آن جامعه بستگی دارد، یعنی هر چه اعمال نفوذ افزایش یابد، قطعاً حاکمیت در فرهنگ بیشتر می‌شود، بنابراین کسی برنده است که بتواند فرهنگ اصیل اسلامی را براساس ضوابط در جامعه پیاده‌سازی کند.

توصیه حفظ پوشش اسلامی برای خانم‌ها و آقایان

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با بیان اینکه پوشش اسلامی برای خانم‌ها و آقایان مطرح شده است، بیان کرد: در مورد حجاب و پوشش اسلامی نوک پیکان به سمت خانم‌ها بوده که تعبیری ناقص است، در حالی که اسلام حجاب و پوشش اسلامی را برای هر دو گروه توصیه و سفارش کرده است، زمانی که بحث حجاب، که بحثی شرعی است مطرح می‌شود، باید به فتوای بزرگان، علما و مراجع رجوع شود که همه آن‌ها بیان می‌کنند حجاب شرعی، حجابی است که در قرآن کریم بیان شده است، قطعاً آقایان نیز بایستی حجاب اسلامی را رعایت کنند.

وی ادامه داد: در روایات و توضیح‌المسائل بیان شده که هر دو گروه باید حجاب شرعی خود را به گونه‌ای حفظ کنند که در جامعه مسئله‌ساز نشود و کسی را به گناه نکشاند، بنابراین اگر قرار است جامعه دینی و اسلامی برای خود ما و جوامع دیگر فرهنگ‌سازی شود، نیازمند پیروی از دستورات آن هستیم.

صغیرا با تأکید بر اینکه نباید دستورات شرعی از جمله پوشش اسلامی را با اجبار و اکراه به مخاطبان خود تحمیل کنیم، گفت: اجبار فرهنگ‌ها و اجبار در انجام فرهنگ اسلامی، کار درستی نیست و ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد، در حقیقت اجبار کردن به صورت وسیع صحیح نیست و وظیفه خانواده‌ها، اساتید، مبلغان و افرادی که کار فرهنگی انجام می‌دهند این است که مباحث دینی، اسلامی و شرعی را با بیان خوب، شیوا، صریح و براساس سیره معصومان تبلیغ کنند که قطعاً در فرهنگ‌سازی فرهنگ دینی و اسلامی تأثیرگذار است.

وضعیت موجود جامعه نتیجه بدعمل کردن‌هاست

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بیان کرد: باید پذیرفت که در برهه‌ای از تاریخ کشور و بعد از انقلاب اسلامی، در زمینه تبلیغات دینی و اسلامی بد عمل کرده‌ایم، اگر تبلیغات، رفتارها و برنامه‌ها به طور صحیح اجرایی شده بود، اکنون نباید به اینجا می‌رسیدیم که وضعیت نابه‌هنجاری را در جامعه مشاهده کنیم.

وی ادامه داد: بروز بخشی از ناهنجاری‌های موجود در جامعه مربوط به خانواده، بخشی مربوط به نهادهای فرهنگی و بخشی مربوط به نهادهای اجرایی است، باید بپذیریم برای تبلیغ دین، احکام شرعی و فرهنگ اسلامی باید روشی که اهل‌بیت در پیش گرفتند را به کار می‌بردیم، در حقیقت بایستی حرکت ما براساس رفتار اهل‌بیت باشد.

صغیرا تأکید کرد: اکنون در جامعه خود باید سیره و روش اهل‌بیت را دنبال کنیم، یعنی تبلیغ مورد تأکید آن‌ها را اجرایی و با شیوه و بیان صحیح و بدون هرگونه اجبار مخاطب خود را به سمت پوشش اسلامی سوق دهیم، همان‌گونه که آن‌ها مردم را به دین اسلام دعوت کردند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد یادآور شد: باید در کشورهای اسلامی از جمله کشور خود، تبلیغ و عمل کردن را از خودمان آغاز کرده تا بتوان آن‌ را در خانواده‌ها نهادینه کنیم، زمانی که تبلیغ فرهنگ دینی و اسلامی در خانواده نهادینه شود، قطعاً در جامعه بروز و ظهور می‌یابد.

ظاهر جامعه، اسلامی نیست

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر جامعه به سمتی حرکت می‌کند که در ظاهر اسلامی نیست، بیان کرد: دلیل این امر آن بوده که گاهی سبک پوشش، رفتار و برخوردها اسلامی نیست و متأسفانه فضای مجازی مزید بر علت شده که به سمت خرده فرهنگ‌ها و ضدفرهنگ‌ها حرکت کند.

صغیرا اضافه کرد: اگر بخواهیم در این باره ریشه‌یابی و آسیب‌شناسی کنیم باید به نوع تبلیغات در ۴۰ سال گذشته بپردازیم که چگونه تبلیغات انجام و چگونه خانواده‌ها را تربیت کردیم و چقدر از خانواده‌محوری فاصله گرفته‌ایم، باید پذیرفت که خانواده‌محوری در جامعه وجود دارد و باید تلاش کرد تا این امر در جامعه کمرنگ نشود، تا زمانی که خانواده‌محوری در اصل تربیت اجتماعی قرار نگیرد، نباید انتظار اصلاح از جامعه را داشته باشیم، در حقیقت باید اصل را خانواده‌محوری قرار داد تا براساس موازین و فرهنگ اسلامی رشد کنیم، در غیر این صورت جامعه به سمت‌و‌سویی که اکنون در آن قرار داریم، حرکت می‌کند.

وی با بیان اینکه تبلیغات صحیح و هدفمند براساس سیره اهل‌بیت و روش معصومان می‌تواند در جامعه تأثیرگذار باشد، بیان کرد: باید به دنبال این باشیم که همگی مسئول هستیم و بایستی اطاعت اوامر الهی را انجام دهیم، اگر این را مدنظر قرار دهیم قطعاً در آینده آحاد جامعه به این سمت حرکت می‌کنند و جامعه‌ای به دور از ناهنجاری‌ها و خرده فرهنگ‌ها خواهیم داشت.

انتهای پیام
captcha