نگاهی به معنویت در سینمای ایران در آلمان
کد خبر: 3963055
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹

نگاهی به معنویت در سینمای ایران در آلمان

وبینار «نگاهی به سینمای ایران؛ حقیقت و معنویت در سینمای ایران» با حضور کارشناسان صنعت فیلم‌سازی و فیلم‌سازان ایرانی و آلمانی در فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، «انستیتو فرهنگی حافظ» در برلین با همکاری و مشارکت «خانه ایران» در آلمان، «بنیاد سینمایی فارابی» در تهران، فستیوال فیلم کاتبوس براندنبورگ آلمان و «شرکت فیلم سازی واروانی» در فرانکفورت، هم‌زمان با برگزاری جشنواره فیلم برلین نشست «نگاهی به سینمای ایران؛ حقیقت و معنویت در سینمای ایران» را با شرکت جمعی از کارشناسان صنعت فیلم‌سازی و فیلم‌سازان ایرانی و آلمانی در فضای مجازی برگزار کرد. این برنامه در بستر شبکه اجتماعی یوتیوب منتشر شد.

نورا شیندلر، از مسئولان بخش روابط بین‌الملل وزارت دارایی و اروپا در ایالت براندنبورگ آلمان و نیز از متولیان برگزار کننده فسیتوال فیلم کاتبوس، رائد فریدزاده، معاون امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر شورای عالی بین‌الملل سینمای ایران و مهدی واروانی، تهیه‌کننده و مدیر شرکت فیلم‌سازی واروانی در فرانکفورت در این وبینار شرکت‌ کردند.

خانم نورا شیندلر طی سخنانی در این برنامه اظهار کرد: ما علاقه‌مند به گسترش روابط فرهنگی خود با ایران هستیم و در این چارچوب تلاش خواهیم کرد، هنر سینمای ایران را در ایالت براندنبورگ بیش از پیش با کمک مرکز سینمایی بابلزبرگ پتسدام معرفی کنیم.

در ادامه این نشست، رائد فریدزاده، معاون امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر شورای عالی بین‌الملل سینمای ایران بیان کرد: بنیاد سینمایی فارابی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۲ تأسیس شد. بنیاد سینمایی فارابی سازمانی است غیردولتی و غیرانتفاعی که تحت نظارت وزارت ارشاد به عنوان یکی از بازوهای اجرایی سیاست‌ها و جهت‌گیری‌های فرهنگی ـ هنری امور سینمایی کشور اداره می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به دگرگونی ساختار و چارچوب سینمایی ایران پس از انقلاب اسلامی گفت: سیاست‌های بنیاد سینمایی فارابی به مرور زمان با تغییرات متناسب با نیازهای روز سینمای ایران همراه و دگرگون شد و در حال حاضر حمایت از تولیدات آثار سینمایی و حمایت در حضور بین‌المللی آثار سینمای ایران در رویدادهای جهانی و کمک به ساخت این آثار با نگاه جهان شمول از مهمترین سیاست های این بنیاد محسوب می‌شود.

رائد فریدزاده ادامه داد: در حال حاضر بیناد فارابی تلاش می‌کند در بازارهای فیلم و سینمای جهان حضوری فعال داشته باشد و با دست‌اندارکاران این حوزه‌ها در بخش خصوصی تعامل داشته باشد تا بدین طریق بتواند به نحوه مطلوب صنعت فیلم و سینمای ایران را معرفی کند.

مهدی واروانی، تهیه‌کننده و مدیر شرکت فیلم‌سازی واروانی در فرانکفورت دیگر سخنران این وبینار بود که به رشد خیره‌کننده سینمای ایران بعد از انقلاب اشاره کرد و افزود: سینمای ایران به عنوان مؤلفه‌ای برآمده از دل تأثیرات عظیم انقلاب اسلامی و ارزش‌های حاکم بر آن به شکل چشم‌گیری طی دهه‌های اخیر ارتقاء یافته است. جشنواره بین‌المللی فیلم فجر نمونه‌ای از جلوه‌های پیشرفت سینمای ایران است.

وی افزود: سینمای ایران موفق شده است در چنین شرایطی حضور موفق خود را صحنه‌های بین‏المللی اثبات کند و در بیشتر جشنواره‌های جهانی صاحب جوایز گوناگونی شود.

استمرار هماهنگی و مشورت بین کارگروه فارابی، براندنبورگ و فرانکفورت و رایزنی فرهنگی ایران، ایجاد شبکه بین فیلمسازان ایرانی و آلمانی با هدف تبادلات فکری علمی و ایجاد فضا برای همکاری‌های مشترک و برگزاری شب فیلم ایران در براندنبورگ از جمله توافقات این وبینار بود.

انتهای پیام
captcha