ایجاد زیرسامانه «بازار»؛ فرصتی برابر برای خرید محصولات قرآنی
کد خبر: 3972325
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۵
ملانوری بیان کرد؛

ایجاد زیرسامانه «بازار»؛ فرصتی برابر برای خرید محصولات قرآنی

مدیرکل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از زیرسامانه‌هایی که توسط این معاونت باید در سال جاری ایجاد و الحاق شود، بازاری برای عرضه و فرصت خرید برابر محصولات قرآنی متنوع در طی سال است.

ایجاد زیرسامانه «بازار»؛ فرصتی برابر برای خرید محصولات قرآنیحجت‌الاسلام والمسلمین علی ملانوری، مدیرکل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌رضوی، درخصوص ساز و کار سامانه جامع قرآنی کشور، اظهار کرد: ایجاد سامانه جامع قرآنی برای معاونت قرآن یک تکلیف قانونی است، در حقیقت هم در مصوبات بالادستی و هم در شرح وظایف معاونت قرآنی ایجاد سامانه جامع قرار دارد که این سامانه نیز با سه هدف کلان برنامه‌ریزی شده است.

وی اهداف ایجاد این سامانه جامع را برشمرد و ادامه داد: یکی از این اهداف، مسئله گزارش‌گیری از فعالیت‌های قرآنی است. گزارش جامع از فعالیت‌های قرآنی کشور به‌دلیل پراکندگی که فعالیت‌های قرآنی از نظر تعلق به سازمان‌های دولتی عمومی و یا حجم فراوان فعالیت‌هایی که دولتی نیستند و اساساً مردمی هستند و ممکن است که رسمی و ثبت شده هم نباشند، نداریم. صرف تأسیس این سامانه هم با ارائه یک گزارش، مساوی نیست، اما بستری است برای اینکه به‌صورت تدریجی به یک دیدگاه کلی و جامع از وضع و حجم فعالیت‌های قرآنی کشور دست پیدا کنیم.

ملانوری بیان کرد: هدف دوم، مدیریت مؤسسات و مراکز به‌صورت منسجم است و هدف سوم نیز ارائه همه تولیدات محتوایی قرآنی در یک سامانه متمرکز است که این تولیدات، تولیدات علمی، رسانه‌ای، فرهنگی و هنری را شامل می‌شود. در حقیقت با این سه هدف کلی معاونت قرآن، به‌سمت ایجاد این سامانه حرکت کرده که این سامانه به‌لحاظ اعتبار، امکانات و هم به‌لحاظ دسترسی به‌صورت یکباره قابل برنامه ‎ریزی نبود.

مدیرکل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: این سامانه در دو سال گذشته کار خود را آغاز کرده و در حال‌ حاضر تعدادی زیرسامانه فعال دارد که به بخش‌هایی از آن اشاره شد و بخش‌های دیگری را نیز شامل می‌شود که در آینده باید به این‌ موارد اضافه و الحاق شود.

زیرسامانه‌های فعال سامانه جامع قرآنی

وی اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های سامانه جامع قرآنی کشور این است که روکش کلان این سامانه را معاونت قرآنی مدیریت می‌کند، اما اجزای این سامانه با همکاری و مشارکت مؤسسات قرآنی کشور پیاده و اجرایی می‌شود. در این میان نیز زیرسامانه «حمد» یکی از آن‌هاست که در یکی از استان‌های کشور طراحی شده است، اما براساس توافق و حمایت مالی، به‎ عنوان یک سامانه مدیریتی برای مؤسسات قرآنی قرار گرفته است. همچنین زیرسامانه «آزمون‌های سراسری قرآن و عترت» یکی دیگر از این زیرسامانه‌ها و مختص برگزاری آزمون‌ها و مسابقات است.

مدیرکل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: زیرسامانه «آیات» هم یکی دیگر از این زیرسامانه‌ها است و برای اولین‌بار پس از فعالیت‌های ترویجی قرآنی که مراحل مربوط به ثبت‌نام، جذب، داوری و ارزیابی آثار هنری مربوط به جشنواره هنری «آیات» در این سامانه انجام می‌شود.

ملانوری یکی دیگر از این زیرسامانه‌ها را، زیرسامانه «خادمان قرآن کریم» اظهار کرد و گفت: در این خصوص من از تعبیر مقام معظم رهبری استفاده می‌کنم که فرمودند: «قهرمانان قرآنی را پاس بداریم»، به هر حال خادمان قرآن‌کریم در رشته‌های مختلف الگوهای برتر ما در فعالیت‌های قرآنی در همه حوزه‌ها هستند، از این رو، یکی از زیرسامانه‌ها به معرفی این افراد و رزومه‌های کاری آن‌ها، اختصاص پیدا کرده است.

وی ادامه داد: زیرسامانه «نمایشگاه مجازی قرآن کریم» هم یکی از زیرسامانه‌هایی است که باشگاه مخاطبین نمایشگاه و همچنین ارتباطات با افراد و سیستم‌های مربوط به جایزه، مسابقه، امتیاز و مشارکت در نمایشگاه بین‌المللی قرآن را نیز مدیریت می‌کند.

مدیرکل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز کرد: یکی از زیرسامانه‌هایی که باید ایجاد و امیدوار هستیم که در سال جاری الحاق شود، بازاری برای عرضه محصولات قرآنی مانند کتاب، نرم‌افزار و محصولات هنری قرآنی متنوع است. طراحی این بازار نیز توسط یکی از مراکز قرآنی در یکی از استان‎‌ها، با حمایت معاونت قرآن و عترت انجام شده و آزمون‌های اولیه آن در حال تکمیل است تا به جای اینکه فرصت‌های محدودی برای عرضه محصولات قرآنی در طی سال داشته باشیم، زیرساختی موجود باشد که به‌صورت دائمی، همگی بتوانند از فرصت برابر برای خرید محصولات قرآنی موردنظر خود با اطمینان کافی و البته با در نظر گرفتن یک‌سری تخفیفات، استفاده کنند.

نبود انسجام لازم و پراکندگی فعالیت‌های قرآنی؛ دغدغه فعالان قرآنی

ملانوری در ادامه درخصوص پراکندگی فعالیت‌های قرآنی و دغدغه فعالان قرآنی در این خصوص بیان کرد: از نظر مدل مدیریتی فضایی که باید انسجام‌بخش فعالیت‌های قرآنی کشور باشد، طبق قانون مدل حمایتی شورای توسعه قرآنی است که باید از ابعاد مختلفی به آن پرداخته شود، اما آنچه که به معاونت قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بازمی‌گردد، این است که حداقل در سطح دستگاه‌های دولتی، سه گروه ایجاد شود، اگر ما بتوانیم حاصل جمع فعالیت‌های این سه گروه را، هم در سیاستگذاری و هم در گزارش‌گیری و ارزیابی داشته باشیم، در این صورت می‌توانیم بگوییم که سامانه کلی حاصل شده است.

وی تصریح کرد: معاونت قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است که نماینده دولت باشد و بتواند از فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌های دولتی و عمومی که از منابع و بودجه دولت استفاده می‌کنند را برآورد سالیانه داشته باشد و در راستای انسجام و افزایش بهره‌وری و هم‌افزایی آن‌ها نیز تلاش‌ کند.

مدیرکل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: امیدوار هستیم که این سامانه بتواند در این مسیر حرکت کند، علاوه بر این نیز فعالیتی برای نخستین‌بار امسال، تحت‌عنوان «گزارش فعالیت دستگاه‌های دولتی و عمومی طی چهار سال گذشته» در دست اقدام است که این موضوع نیز جزو وظایف معاونت قرآن است که باید سالیانه انجام شود و متاسفانه در این راستا عقب‎افتادگی داریم که هر ساله باید گزارش قرآنی برای مراجع رسانه‌ای، علمی و کارشناسی، قابل‌مقایسه و ارزیابی باشد که در حقیقت این کار، یک قدم، ما را به انسجام‌بخشی دستگاه‌های دولتی نزدیک می‌کند.

ملانوری بیان کرد: جامعه وسیع قرآنی برای اینکه بتواند آنگونه که شایسته است فعالیت‌های خود را دنبال کند و از حمایت‌های لازم نیز برخوردار شوند، نیازمند به تعدد نهادهای مدنی است، به عنوان مثال اتحادیه‌های قرآنی یکی از آن اشکال است و اشکال دیگری نیز می‌تواند در این راستا قرار گیرند.

انتهای پیام
captcha