قرآن استرس‌ مرا کاهش می‌دهد/ با درک و فهم آیات منطقی‌تر می‌شویم
کد خبر: 3981117
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۱
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛

قرآن استرس‌ مرا کاهش می‌دهد/ با درک و فهم آیات منطقی‌تر می‌شویم

یک نوجوان حافظ قرآن در همدان با بیان اینکه حفظ و قرائت قرآن استرس‌های انسان را در شرایط سخت کنترل کرده و موجب آرامش انسان می‌شود، گفت: با درک و فهم آیات قرآن منطقی‌تر می‌شویم، در مشکلات با یاد خدا آرامش می‌گیریم و البته نسبت به بهترین چیزهای خود بخشنده می‌شویم.

قرآن هیجانات و استرس‌ مرا کاهش می‌دهد/ با درک و فهم آیات قرآن منطقی‌تر می‌شویمآموزش قرآن در سنین کودکی، آن هم با روش‌ها و سبک کودکانه امری مهم در تربیت کودک محسوب می‌شود چراکه انس با قرآن در زمان کودکی با گوشت و پوست وی آمیخته شده و جدایی‌ناپذیر خواهد شد.

هزینه کردن برای آموزش قرآن نه تنها هزینه نیست بلکه یک سرمایه‌گذاری اجتماعی محسوب می‌شود چراکه توسل و انس با آیات الهی از بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی می‌کاهد.

محمدصالح کشانی، حافظ ۱۳ ساله همدانی در گفت‌وگو با ایکنا از همدان با بیان اینکه در سن ۱۲  سالگی حافظ کل قرآن شده‌ام، اظهار کرد: مادرم از سن چهار سالگی مرا در جامعةالقرآن امام حسن مجتبی(ع) ثبت نام کرد، کلاس اشاره را از بدو ورود به جامعةالقرآن آموختم و سپس از سن شش سالگی شروع به حفظ قرآن کردم.

وی با تأکید بر اینکه حفظ قرآن امری غیرممکن نیست، بیان کرد: اگر هر فردی خودش همت و اراده به خرج دهد و به حفظ قرآن علاقه‌مند باشد قطعا می‌تواند موفق شود، چراکه حفظ قرآن امری ناممکن نیست.

کشانی با اشاره به اینکه خانواده نقش مهمی در تربیت فرزندان قرآنی و حفظ قرآن کودکانشان دارند، افزود: اگر خانواده با کودک همکاری نکند، هیچ‌گاه کودکان نمی‌توانند در این راه موفق شوند.

این حافظ قرآن ادامه داد: کمک پدر و مادرم در تحویل دروس و تشویق برای حفظ قرآن را نمی‌توان نادیده گرفت، اگر در این راه موفق شدم عامل اصلی آن تلاش خانواده‌ام بوده است.

مربی موجب نظم‌دهی به روند حفظ می‌شود

وی یادآور شد: در زمان شیوع کرونا نقش والدین بیش از پیش نمایان شد، چراکه آموزش‌ها به‌صورت مجازی است، بنابراین می‌توان گفت بدون مربی و کلاس هم می‌توان قرآن را حفظ کرد اما مربی موجب نظم‌دهی به روند حفظ می‌شود.

کشانی در بخش دیگری از سخنانش به تأثیر حفظ قرآن به موفقیت در تحصیل پرداخت و گفت: به لطف خداوند همواره رتبه‌های برتر مدرسه را کسب کردم، چراکه حس می‌کنم حفظ قرآن موجب تقویت حافظه‌ام می‌شود و بهتر از سایر هم‌کلاسی‌هایم مفاهیم درسی را درک می‌کنم.

وی با بیان اینکه همه موفقیتم از لطف خداست، افزود: علاقه خاصی به آیت‌الکرسی دارم، آرامش عجیبی با خواندن این دو آیه حس می‌کنم، علاوه بر اینکه قرآن در موفقیت تحصیلی‌ام نقش بسزایی داشته، در اخلاق و روحیات من هم تأثیر گذاشته به‌طوری که حس می‌کنم در مواقع هیجان و استرس آرامش عجیبی با مأنوس شدن با قرآن کسب می‌کنم.

این حافظ ۱۳ ساله همدانی گفت: با درک و فهم آیات قرآن منطقی‌تر می‌شویم، در مشکلات با یاد خدا آرامش می‌گیریم و البته نسبت به بهترین چیزهای خود بخشنده می‌شویم.

کشانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه به پزشکی بسیار علاقه‌مند هستم، افزود: آرزو دارم در قرائت و حفظ قرآن موفق شوم و بتوانم حفظ قرآن را تثبیت کنم تا در مسابقات سراسری رتبه‌های برتر را کسب کنم گرچه تاکنون رتبه اول حفظ ۱۰ جزء را در مسابقات سراسری نیروی زمینی ارتش و نیروی هوایی را کسب کرده‌ام؛ همچنین در مسابقات استانی هم حائز رتبه‌های برتر بوده‌ام.

تأثیر قرآن در اخلاق و رفتار محمدصالح

اکرم شکوهی، مادر محمدصالح کشانی نیز در ادامه با بیان اینکه محمد از کودکی علاقه خاصی به حفظ قرآن داشت، افزود: وقتی سه ساله بود هر چیزی را که برای او می‌خواندم سریع یاد می‌گرفت و تکرار می‌کرد، متوجه استعدادش شدم، یک روز برای ثبت نام به جامعةالقرآن واقع در ششصد دستگاه رفتیم، اما از آنجا که محمد صالح زیر چهار سال سن داشت بنابراین او را ثبت نام نکردند.

وی ادامه داد: پس از مدتی دوباره مراجعه کردیم و این درحالی بود که شروع اولین کلاس اشاره همزمان با روز تولد چهار سالگی محمد بود و از این رو مسئول جامعةالقرآن پذیرفت که محمد را در کلاس حفظ ثبت نام کند.

شکوهی تأکید کرد: انتخاب چنین مسیری برای محمدصالح به خواست خداوند و البته یاری خانواده صورت گرفت، پدر محمد همواره از همان دوران کودکی محمد را به جلسات مذهبی، هیئت و کانون‌های مختلف می‌برد و محمدصالح از همان کودکی با این محیط‌ها آشنا و زمینه انس با قرآن در او فراهم شد.

وی به تأثیر قرآن در اخلاق و رفتار محمدصالح اشاره کرد و گفت: محمدصالح پسری بسیار صبور و با حوصله است، بسیار بخشنده و البته مستقل که همه این ویژگی‌ها را مرهون انس با قرآن می‌دانم، به‌طوری که اطرافیان همواره محمد را با هم سن و سال‌های خودش مقایسه و این موارد را به ما متذکر می‌شوند.

نمی‌توان تأثیر قرآن را بر شخصیت افراد نادیده گرفت این تأثیر زمانی به اوج خود می‌رسد که از دوران کودکی آغاز شده باشد و در وجود آن شخص نهادینه شود.

انتهای پیام
captcha