تجلیل از رئیس دانشکده مطالعات اسلامی لبنان به پاس خدمات قرآنی
کد خبر: 3993498
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۷

تجلیل از رئیس دانشکده مطالعات اسلامی لبنان به پاس خدمات قرآنی

رایزنی فرهنگی ایران در بیروت، به پاس سال‌ها فعالیت و تلاش علمی بی‌وقفه در عرصه مطالعات قرآن و اندیشه اسلامی، از «فرح محمد موسی» رئیس دانشکده مطالعات اسلامی دانشگاه لبنان تجلیل کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در لبنان، این مراسم دیروز، پنجم شهریور با حضور «عباس خامه‌یار»، رایزن فرهنگی ایران در بیروت، «اسعد الطفيلی»، «خضر نبها»، استاد فلسفه و کلام دانشگاه لبنان، «ولید جابر»، قاضی و استاد دانشگاه و همچنین شماری از شخصیت‌های دانشگاهی و علمی در رايزنی فرهنگی كشورمان در لبنان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم رایزن فرهنگی ایران در لبنان اظهار کرد که رویکرد مطالعاتی دکتر فرح موسی نقش مهمی در تبیین سیر تاریخ و اندیشه اسلامی ایفا کرده است و یادداشت‌های دکتر موسی درباره مسئله طاغوت، فساد و بحران‌های کنونی که قرآن کریم پاسخ و راه برون‌رفت از آن را به صورت روشن بیان کرده، بسیار حائز اهمیت است.

خامه‌یار در ادامه ضمن تأکید بر اهمیت و ضرورت مطالعه آثار و کتب فرح موسی تصریح کرد: فرح موسی پژوهش‌های مهمی در عرصه مطالعات قرآنی و اندیشه اسلامی به رشته تحریر درآورده است. ایشان با نگارش کتاب «حاکمیت فقها در اندیشه امام خمینی»(سلطة الفقهاء وفقهاء السلطة عند الإمام الخميني) موضوع اصلاح دینی در اندیشه امام خمینی را به خوبی بررسی و تبیین کرده است و همچنین به صورت پیوسته سیر تحولات در ایران و کشورهای عربی را دنبال و عصاره مطالعات خود در این زمینه را در کتابی با عنوان «العرب و ایران و صراع النهایات» بیان کرده است.

رایزن فرهنگی کشورمان در پایان ضمن ستایش فعالیت و تلاش علمی بی‌وقفه فرح محمد موسی در عرصه مطالعات سلامی، ابراز امیدواری کرد که این استاد برجسته به تلاش‌های خود در راستای نگارش مطالعات جدید برای برون‌رفت امت اسلامی از بحران‎های کنونی و حرکت در مسیر انبیا و قرآن ادامه دهد.

در ادامه فرح موسی طی سخنانی امام خامنه‌ای را پرچمدار دفاع از اسلام و احیاگر دین مبین اسلام در عصر حاضر دانست و با بیان اینکه جهان اسلام امروزه با مشکلات گوناگونی مواجه است، تأکید کرد که عدالت‌جویی و آزادی‌خواهی ملت‎های مسلمان مشوق اصلی وی برای ادامه مطالعات و پژوهش در زمینه علوم قرآنی است.

تجلیل از رئیس دانشکده مطالعات اسلامی لبنان به پاس خدمات قرآنی

رئیس دانشکده مطالعات اسلامی دانشگاه لبنان در ادامه یادآور شد که قرآن کریم ما را به سوی فضاهای جدید رهنمون می‌سازد و افق تازه‌ای را برای ارتقای جایگاه ملت‌ها ترسیم می‌کند.

این استاد مطالعات قرآنی با بیان اینکه به تلاش‌های خود در راه بررسی و استخراج مفاهیم ارزشمند قرآن ادامه خواهد داد، گفت: راه برون‌رفت از سختی‌ها و مشکلات کنونی باید از مفاهیم قرآنی استخراج شود، بنابراین قرآن کریم افق آینده و مسیر پیشرفت جوامع بشری را روشن می‌کند.

وی در پایان سخنان خود نقش جمهوری اسلامی ایران در بیداری و وحدت مسلمان را ستود و گفت: ایران همواره تلاش کرده است که با محوریت اسلام، کشورهای اسلامی و ملت‌های مسلمان را به مقابله با اهداف شوم استکبار دعوت کند.

در پایان مراسم، رایزن فرهنگی کشورمان، با اهدای لوح تقدیر به دکتر فرح محمد موسی، از تلاش‌ها و آثار ارزشمند ایشان تشکر و قدردانی کرد.

تألیفات فرح محمد موسی در یک نگاه

فرح محمد موسی، نویسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاه اهل لبنان و بیشتر آثار وی در حوزه مطالعات قرآن و اسلام سیاسی است. این استاد لبنانی 21 کتاب به زبان عربی تألیف کرده است.

وى داراى لیسانس فلسفه از دانشگاه لبنان 1994م، فوق لیسانس فلسفه از دانشگاه لبنان (1997م)، دکترای فلسفه سیاسی از دانشگاه اسلامی لبنان(2000 م) و استاد تمام فلسفه سیاسی و علم کلام اسلامی در دانشگاه اسلامی لبنان است.

 ‎فرح محمد موسی 21 کتاب تألیف کرده که شامل «‎امام علی(ع) و فلسفه زمانی»، «‎تحقق وجودی در اسلام»، «‎صلح مسلح میان عرب‌ها و اسرائیل»، «‎ضرورت‌های حکومتی و گزینه‌های امت»، «امام شمس‌الدین؛ تابش نور اسلام و یخبندان مذاهب»، «‎فقیه و امت از منظر امام علی(ع)»، «‎حاکمیت فقها و حاکمان فقیه در اندیشه امام خمینی(قدس)» و «‎دین، دولت و امت در اندیشه سیاسی اسلامی(پژوهش تطبیقی)» است.

همچنین «‎پیامبران و مرفهان بی درد در قرآن کریم»، «‎امام خمینی و استراتژی آینده»، «‎اصل شورا بین ولایت فقیه و ولایت امت»، «‎ولایت و سیاست در فقه و فلسفه»، «‎انسان و تمدن در قرآن کریم»، «‎روابط عربی ایرانی»، «‎سکولاریسم و بحران تمدن»، «‎فتح مبین در اسلام»، «‎امام حسین(ع) و شاهدان امت؛ از بیعت تا شهادت»، «‎از مسجدالحرام تا مسجدالاقصی؛ وعده آخرت در قرآن کریم»، «‎یهودیان و یهودی‌شدگان در قرآن کریم»، «‎اهل کتاب و كسانى كه كتاب آسمانى‌ به آنان داده شده، در گفتمان قرآن؛ مطالعه موردپژوهانه» و «‎پرتوهای قرآنی؛ خوانشی نقادانه از روش‌های تفسیر» از دیگر آثار این نویسنده و پژوهشگر لبنانی است.

انتهای پیام
captcha