دفاع غیورانه از مبانی اسلام؛ مهم‌ترین اصول انقلابی مرحوم رحیم‌پور ازغدی
کد خبر: 4084175
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۶

دفاع غیورانه از مبانی اسلام؛ مهم‌ترین اصول انقلابی مرحوم رحیم‌پور ازغدی

مدیر عامل موسسه فرهنگی قدس گفت: دفاع غیورانه و حیدرگونه مرحوم حیدر رحیم‌پور ازغدی از مبانی انقلاب اسلامی به ویژه حوزه قسط و عدل، یکی از مهم‌ترین ارکان و اصول انقلاب اسلامی ایشان است.

علی یعقوبی، مدیر موسسه فرهنگی قدسبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، علی یعقوبی، مدیر عامل موسسه فرهنگی قدس، امروز 17 شهریورماه در مراسم اولین سالگرد درگذشت مرحوم حیدر رحیم‌پور ازغدی که در سالن همایش موسسه فرهنگی قدس برگزار شد، اظهار کرد: امروز در موسسه فرهنگی قدس مفتخر هستیم که اولین سالگرد درگذشت استاد فقیه، معلم عدالت و اندیشمند انقلابی، مرحوم حاج حیدر رحیم‌پور ازغدی را برگزار کنیم و در باب شخصیت و اندیشه ایشان با هم به گفت‌وگو بنشینیم.

وی افزود: حاج حیدر، قبل از هر چیزی حیدری بود. دفاع غیورانه و حیدرگونه ایشان از مبانی انقلاب اسلامی به ویژه حوزه قسط و عدل به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان و اصول انقلاب اسلامی از ایشان یک نماد برجسته در این حوزه ساخت و شاید اغلب، ایشان را با این ویژگی بشناسند.

مدیرعامل موسسه فرهنگی قدس ادامه داد: اما حاج حیدر ویژگی بارز دیگری داشت و آن این بود که ایشان چه پیش و چه پس از انقلاب اسلامی فردی همواره کامل بود و منزل نوستالژیک و تاریخ‌ساز ایشان همیشه کانونی برای شکل‌گیری حرکت‌های مبارزان انقلاب اسلامی بود. حضور بزرگان انقلاب از جمله رهبر معظم انقلاب، دکتر شریعتی و سایر بزرگان انقلاب در این کانون به نوعی کانون اتخاذ تصمیمات مهم در دوران مبارزاتی انقلاب بود.

یعقوبی گفت: البته پس از انقلاب نیز همینطور بود و این خانه تاریخ‌ساز و نوستالژیک باز هم پناه و کلاس درسی بود برای انقلابی‌هایی که در مسیر پیگیری مبانی انقلاب اسلامی نیازمند بازسازی و استحکام چهارچوب‌های ذهنی خود در مبانی انقلاب بودند و یا اینکه در مسیر پیگیری این مطالبات نیز گاهی ناملایماتی به وجود می‌آمد و این آغوش همیشه بر روی انقلابی‌هایی که دوباره بازسازی شوند و چراغ امید برای ادامه راه باشند باز بود.

وی اضافه کرد: البته ویژگی‌های متعددی را می‌توان برای ایشان برشمرد که در اینجا می‌توان به ویژگی‌هایی چون تواضع، ساده‌زیستی، آزادگی و بی‌آلایشی نسبت به هرگونه رنگ و ریا اشاره کرد.

مدیر عامل موسسه فرهنگی قدس تأکید کرد: امیدواریم این مراسم هرچند کوچک، ادای دینی برای پاس‌داشت این شخصیت بزرگ باشد.

محمدمهدی برادران، معاون وزیر صمت نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های مرحوم رحیم‌پور ازغدی، قالب‌شکنی ایشان بود و یک نوع قالب‌گریزی در وجود ایشان حکم‌فرما بود، بدین منظور که ایشان بنا به شرایط، موضوع سخن خود را تغییر می‌دادند.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه جلسات زیادی در باب توحید با ایشان داشتیم، مهم‌ترین مفهومی که در تفکر ایشان وجود داشت، مفهوم عدالت با همه ابعاد آن بود و بحثی که ایشان همیشه یادآور می‌شد قدرت مباحثه و مباحث منطقی بود.

معاون وزیر صمت بیان کرد: همچنین ایشان فردی انقلابی به معنای تمام بود و رویکرد ایشان در این راستا نیز یک رویکرد انقلابی در تمام مسیر زندگی بود و همواره بسیاری از جریانات عدالت‌خواهی که امروز وجود دارد ریشه آن‌ها یا به مطالب و یا به شاگردان ایشان باز می‌گردد.

برادران خاطرنشان کرد: در حوزه مفهوم سنت نیز اگر کسی از مفاهیم سنتی و مدرن استفاده می‌کرد از این موضوع دلخور می‌شد و بر این باور بود که اگر کسی این‌گونه بگوید یا آنکه سواد ندارد و مفهوم را نمی‌داند و یا آنکه کلمه را درک نکرده و همواره بر روی این موضوع حساسیت خاصی داشت و به نوعی سنت را یک جریان به روز می‌دانست.

وی اظهار کرد: وی همیشه به ریشه لغات اعتقاد زیادی داشت و بر این باور بود که مطالب باید به درستی و واضح بیان شود و به نوعی از شتاب‌گریزی که امروزه وجود دارد نیز دوری می‌کرد و همیشه در نوشتن و مطالعه نیز دقت زیادی داشت.

انتهای پیام
captcha