سهم 10درصدی شهرداری مشهد در اسکان زائران دهه پایانی ماه صفر
کد خبر: 4086340
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۴

سهم 10درصدی شهرداری مشهد در اسکان زائران دهه پایانی ماه صفر

شهردار مشهد گفت: بر طبق گزارشات رسیده ظرفیت اسکان 600 هزار نفر فراهم شده که شهرداری 10درصد این عدد یعنی جمعیتی بین 60 تا 70 هزار نفر را قرار است محقق کند که برای این امر دارای نواقصی است که باید برطرف شود.

سیدعبدالله ارجاعی، شهردار مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سیدعبدالله ارجائی، شهردار مشهد، امروز ۲۷ شهریورماه، در نشست خبری که در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: پرسیدن حق رسانه و پاسخگویی وظیفه خادمان نظام جمهوری اسلامی است و از اساسی‌ترین برنامه‌های ما که پیگیری شده است، موضوع ارتباط بیشتر با رسانه‌ها است البته این امکان که به صورت اختصاصی بخواهیم در خدمت رسانه‌ها باشیم، وجود ندارد که این امر اساسا به دلیل کمبود وقت است که امیدواریم با تلاش روابط‌عمومی زمینه پاسخگویی به رسانه‌ها فراهم شود.

وی افزود: یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌های شهر حمل‌ونقل عمومی است گاهی از ما چیزی مطالبه می‌شود که وظیفه ذاتی ما نیست، بلکه فقط کمک‌کننده است، بنا نیست جای ما با متولی اصلی عوض شود.

ارجائی ادامه داد: در حوزه مترو تمام تلاش ما بهره‌برداری از فاز سه است و درخصوص اتوبوس باید گفت که مردم مشهد مد حمل‌ونقلی که برای مردم مشهد جذابیت دارد اتوبوس است، وقتی فاز یک قطار شهری راه‌اندازی شد، خطوط موازی اتوبوس با مترو تداوم یافت که این به دلیل استقبال شهروندان بود.

شهردار مشهد ابراز کرد: ما حدود ۱۳۰۰ اتوبوس در هنگام ورود به شهرداری تحویل گرفتیم که یک درصدی به طور نرمال در تعمیر هستند، این از یک عدد بالا به این تعداد رسیده بود و در دوره قبل طبق گزارش مدیریت آن 1183 دستگاه اتوبوس طی 4 سال اضافه شد، اما ما در سال اول تاکنون یک 83 دستگاه، یک 30 دستگاه و یک 27 دستگاه بازسازی کامل کردیم که البته این کفاف نمی‌دهد.

وی گفت: براساس اعلام ناوگان اتوبوسرانی 2500 دستگاه برای ناوگان عمومی نیاز به اتوبوس داریم و امیدواریم تا پایان دوره این عدد را به ۱۰۰۰ برسانیم، آنگاه با اضافه 1300 دستگاه به رفع آن نیازمندی نزدیک خواهیم شد، ضمن اینکه یک تفاهم‌نامه 900 دستگاهی امضا کرده‌ایم.

ارجائی در حوزه خدمت‌رسانی به زائران دهه پایانی صفر، ابراز کرد: آمار برآورد شد از سوی استانداری در خصوص حضور زائر در دهه پایانی ماه صفر بین 6 تا هشت میلیون نفر است، در این راستا ستاد خدمات سفر به ریاست استاندار وجود دارد که کمیته خدمات شهری مربوط به شهرداری است، ضمن اینکه شهرداری در کمیته حمل‌ونقل و در بحث اسکان هم ورود کرده است، ضمن اینکه مسئول کمیته اسکان اداره‌کل گردشگری و میراث فرهنگی است.

شهردار مشهد عنوان کرد: بر طبق گزارشات رسیده ظرفیت اسکان 600هزار نفر فراهم شده که شهرداری 10درصد این عدد یعنی جمعیتی بین 60 تا 70 هزار نفر را قرار است محقق کند که برای این امر دارای نواقصی است که باید برطرف شود، به‌عنوان مثال کمپ غدیر با ظرفیت 8000 نفر که تلاش داریم تا 14هزار نفر را محقق کنیم، در این خصوص امکانات دوبرابری برای زائران اعم از نانوایی، سوپر مارکت، سرویس بهداشتی و... لازم است و این نیاز به تخصیص اعتبار دارد.

وی اضافه کرد: طبق آمار زائران در هر صورت باز هم کمبود محل اسکان داریم، لذا رسانه‌ها باید همکاری کنند تا شعار هر منزل یک زائر سرا محقق شود، همچنین رسانه‌ها می‌توانند، در خصوص کنترل قیمت‌ها کمک کنند، در حال حاضر در برخی اماکن که در اختیار زائر قرار است، قرار گیرد قیمت‌ها در حال رشد است، هر چند نظارت دستگاه‌های متولی خواهد بود، اما کمک رسانه‌ها تاثیرگذار است.

ارجائی در خصوص سهم شهرداری از فراهم کردن زمینه اسکان زائران، افزود: تمام سالن‌های ورزشی و سالن‌های بحران شهرداری در اختیار کمیته اسکان قرار دارد، همچنین پنج کمپ و چندین فضای خالی برای اسکان موقت در نظر گرفته شده است ضمن اینکه آموزش و پرورش نیز در این خصوص همکاری خوبی داشته و 800 مدرسه برای اسکان در اختیار کمیته اسکان قرار داده است.

وی با بیان اینکه خط قرمزی در کمک به دولت نداریم، افزود: در هر زمینه آماده ارائه خدمت به دولت هستیم و در بحث حمل‌ونقل آمادگی داریم با اتوبوس‌های درون شهری به کمک حمل‌ونقل برون‌شهری برویم.

شهردار مشهد اضافه کرد: در خصوص پارکینگ‌هایی اطراف حرم افزایش در دستور کار است که در این راستا زمین‌های خالی اطراف حرم رضوی در نظر گرفته شده است، که در دهه پایانی صفر ظرفیت پارکینگ‌ها به صورت موقت افزایش خواهد یافت.

وی گفت: توسعه به شرق یک رویکرد و تغییر جهت است این شهر بیش از چهل سال است که به یک طرف رفته، لذا مشهد به یک شهری تبدیل می شود که در یکی از محله‌های حاشیه‌ای آن یک گنبد طلایی دیده می‌شود و در واقع شهر متوازن نیست، اینجا قرار بوده که مرکز معنوی مرکز شهر باشد، اما امروز مرکز شهر کجاست؟ اما سیاست چیست؟ سیاست ما این نیست که توسعه به غرب متوقف شود، بلکه سیاست ما این است که توسعه به شرق نیز مورد توجه قرار گیرد، ما سه پهنه کم برخوردار در شرق داریم که می‌شود در ساخت نهضت ملی مسکن مورد استفاده قرار گیرد.

ارجائی با بیان اینکه برخی از پروژه‌های مشهد ملی است، تصریح کرد: ریاست جمهوری توجه به مقوله زیارت دارند و موضوعات خوبی از سوی دولت پیگیری می‌شود، مانند اتوبان حرم تا حرم، قطار سریع‌السیر تهران مشهد، اتوبان مشهد چناران و... اما نکته حائز اهمیت این است که دولت سفر به مشهد را تسهیل می‌کند، اما اینجا دو حرف با دولت داریم، یک اینکه جمعیت مشهد قرار است چه تعداد شود ما الان سه میلیون هستیم به سی میلیون خدمات می‌‎دهیم، اگر برنامه دولت این است که زائر 50 میلیون شود، آیا ظرفیت مشهد برای خدمت‌رسانی کفایت می کند؟

شهردار مشهد افزود: با توجه به تسهیل شرایط سفر به مشهد دولت برای افزایش زیرساخت‌ها باید تدبیر کند تا مشهد ظرفیت پذیرایی از زائران بیشتر را داشته باشد. فاز یک خط قطار شهری 9 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد که به پایانه‌ها مسافربری، فرودگاه و راه‌آهن متصل می‌شود که مورد استفاده زائران قرار خواهد گرفت حال سهم دولت از این پروژه چقدر است؟ فاز یک خط سه برای مشهد حیاتی است، تا از بار ترافیکی اطراف حرم بکاهد، لذا باید به زیرساخت‌های مشهد در حوزه های مختلف آب و... کمک شود.

وی تصریح کرد: سهم دولت در ساخت کمپ زائر چقدر است؟ کمپ زائر برای زائر است و مجاور از آن استفاده نمی‌کند، لذا نگاه ملی نه بلکه نگاه بین‌المللی به مشهد ضرورت دارد و از مدیران ملی در وزارتخانه‌های مختلف و نمایندگان مجلس خواهش دارم، نگاهشان به مشهد ویژه باشد، چرا که مشهد معنای مدیریت فرامرزی جمهوری اسلامی است.

شهردار مشهد با اشاره به حضور سالانه میلیون‌ها زائر خارجی به این شهر، بیان کرد: کسانی که مشهد را در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مشاهده می‌کنند، برداشتشان از جمهوری اسلامی می‌شود، مشاهداتشان از مشهد، این در حالی است که سالانه مشهد پذیرایی زائران خارجی زیادی است.

وی تاکید کرد : مشهد را یک شهر محلی نبینیم، بلکه مشهد را باید یک شهر بین‌المللی ببینیم، لذا با امکانات و اختیارات یک شهر محلی نمی‌توانیم یک شهر بین‌المللی را اداره کنیم، برخی اوقات از دولت و مجلس صرفا اختیارات می‌خواهیم و امیدورایم اختیارات شهرداری تهران را به مشهد تسری یابد.

شهردار مشهد اضافه کرد: مشهد ابعاد ملی و بین‌المللی دارد و ما این شهر با این ویژگی را با اختیارات استانی و محلی اداره می‌کنیم. توجه ویژه به مدیریت شهری مخصوصا مشهد صورت گیرد.

ارجائی در خصوص ارتقاء فضای سبز مشهد افزود: این در دستور کار ما قرار دارد با این نگاه که مدیریت بخشی نگر را در این خصوص قبول نداریم و رویکرد ما در این خصوص استفاده از پساب برای آبیاری است.

وی در خصوص حل مسائل کارتن خواب‌ها، گفت: رسیدگی به کارتن خواب‌هایی که معتاد نباشند از وظایف شهرداری است که در این راستا یک مشکل در غربالگری وجود دارد، ضمن اینکه به تعهدی که در این خصوص داده‌ایم، عمل خواهیم کرد. اما گلایه ما این است که در بحث جمع آوری معتادان متجاهر که از سال 90 آغاز شده چرا شتاب این آمار متوقف نمی‌شود.

شهردار مشهد بیان کرد: تا کی باید اردوگاه بسازیم. بسیاری از دستگیرشدگان می‌گویند دفعه بیستم است که دستگیر می‌شوند، چرا برنامه‌ریزی برای خروج از چرخه باطل این دور توسط دستگاه متولی صورت نمی‌گیرد؟ راه حل علمی برای این کار چیست؟ تا کی باید این دور ادامه یابد؟ ما احساس می‌کنیم یک عده نمی‌خواهند این مشکل حل شود؟ شاید از الگوریتم کاهش معتادان متجاهر مشکل دارند، یعنی راه حل علمی وجود ندارد که این حلقه را بشکند؟

ارجائی ابراز کرد: متولیان این حوزه گزارش بدهند چند درصد بهبودی داشتند. آمار بدهند که چه تعداد از این حلقه باطل خارج شده و بازگشتی نداشته‌اند.

انتهای پیام
captcha