وقتی اسلام‌هراسی در آمریکا انگیزه‌ دفاع شخصی برای زنان محجبه می‌شود
کد خبر: 4111550
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۴

وقتی اسلام‌هراسی در آمریکا انگیزه‌ دفاع شخصی برای زنان محجبه می‌شود

بانوان مسلمان کلرادو در غرب آمریکا در کلاس دفاع شخصی به میزبانی یکی از مساجد محلی شرکت می‌کنند. افزایش حملات اسلام‌هراسانه انگیزه‌ای برای این بانوان محجبه جهت حضور فعال در این کلاس‌ها ایجاد کرده است.

به گزارش ایکنا به نقل از The Denver Post، مربی به شرکت‌کنندگان در کلاس گفت: «از حرکت آنها به نفع خود استفاده کنید. دستان خود را در پشت گردن آنها قرار دهید و سر آنها را به سمت پایین فشار دهید، بازوی خود را دور گردن آنها بپیچید و مهاجم را تحت سلطه خود درآورید.»

حدود 12 زن که بسیاری از آنها محجبه بودند در یک موقعیت جنگی با رقبای خود روبه‌رو شدند. این یکی از جسورانه‌ترین حرکاتی بود که آن روز یاد گرفتند؛ گیوتین ایستاده.

جسی رایت(Jesse Wright)، مربی باشگاه جیو جیتسو اونیکس به آنها تأکید کرد: «من همیشه دست به بالا هستم و از صورتم محافظت می‌کنم. شانس این است که برای دفاع از خود، اگر کسی بخواهد به من ضربه بزند احتمالاً ضربه‌‌اش هدر می‌رود. درست است؟ من مانند قهرمان موی تای نیستم که بتوانم از این ضربات فرار کنم، اما می‌توانم از خودم محافظت کنم.»

مسجد مرکز اسلامی شهر آرورا‌ در کلرادو(Islamic Center of Aurora Colorado) میزبان این رویداد است. هدف از این کار ایجاد فضایی برای زنان بود تا در برابر احساسات ضد اسلامی، تهدید علیه زنان و به‌طور کلی مجرمان احساس قدرت و ایستادگی کنند. شرکت‌کنندگان کلاس همچنین به سخنرانی افسران پلیس آرورا، از جمله یک افسر مسلمان، در مورد نکاتی برای محافظت از خود در موقعیت‌های مخاطره‌آمیز گوش دادند.

عبدل سیدی، افسر پلیسی که در این رویداد حضور داشت، گفت: باید برای امنیت خود و دیگران در اطرافمان آگاه باشیم. با برگزاری این کلاس‌ها و تلاش برای آموزش جامعه به طور کلی ـ فرقی نمی‌کند که آنها از چه مذهب یا چه کشوری هستند ـ فکر می‌کنم موضوع فقط امنیت داشتن آنها است.

او افزود: در پایان روز، فقط می‌خواهیم آنها بتوانند به خودشان و در نهایت به یک انسان دیگر کمک کنند.

دو افسر جزوه‌هایی را با نکات ایمنی عمومی در اختیار زنان قرار دادند که حاوی نکاتی امنیتی بود: «ماشین‌ها را قفل نگه دارید، اشیای قیمتی را قابل رؤیت نگذارید، مواظب اطرافتان باشید و نکاتی در مورد فعالیت‌های مشکوک». اما این جزوه به طور خاص برای زنان مسلمان طراحی و عرضه شده بود.

سیدی گفت: برای ایمنی، می‌گویم حجاب یا روسری را طوری ببندید که اگر کسی آن را گرفت و کشید شما هم با آن کشیده نشوید. در اینجا و وقتی که به شما حمله شده، ایمنی مهم‌تر از تلاش برای حفظ حجاب است.

این افسر بیش از یک سال پیش حادثه مشابهی را در آرورا به یاد آورد. قربانی آن را به پلیس گزارش نکرد و تنها یک شاهد آن را گزارش کرد.

پلیس آرورا از سال 2018 سه مورد جنایت با انگیزه نفرت علیه مسلمانان را بررسی کرده است. به گفته متیو لانگشور(Matthew Longshore)، سخنگوی پلیس آرورا، در دو مورد، مظنون شناسایی نشد و در مورد سوم، قربانی از تعقیب قضایی خودداری کرد و در نتیجه پرونده بسته شد.

اسلام‌هراسی رو به رشد

اما همه حوادث با انگیزه نفرت(علیه مسلمانان یا ادیان دیگر) به پلیس گزارش نمی‌شود و مسلمانان در سراسر کشور در سال‌های اخیر گزارش‌های زیادی در مورد اسلام‌هراسی ارائه کرده‌اند.

در ماه آوریل، شورای روابط آمریکایی ـ اسلامی(CAIR) گزارشی منتشر کرد که در آن به افزایش 28 درصدی جنایات ناشی از نفرت و حوادث با انگیزه سوگیری علیه مسلمانان در سال 2021 اشاره شده بود.

این سازمان اعلام کرد که تعداد موارد محلی به شدت کمتر گزارش شده یا اصلاً گزارش نشده است. پایگاه داده FBI دلیل دیگری که برای پایین‌تر نشان دادن اعداد ذکر می‌کند؛ عدم اعتماد به مجریان قانون به دلیل مسائلی مانند نظارت گسترده پس از 11 سپتامبر.

در سال 2020، بیش از 70 هزار نفر در کلرادو مسلمان بودند. آرورا که به عنوان متنوع‌ترین شهر این ایالت شناخته می‌شود، چندین مسجد و جوامع مختلفی از مسلمانان را در خود جای داده است.

رایت به دانش‌آموزان گفت که باید به غرایز خود اعتماد کنند و اگر فرصتی برای ترک موقعیتی دارند که باعث ناراحتی آنها می‌شود، این بهترین کار است. اگر نمی‌توانند، باید سعی کنند بین خود و طرف مقابل فاصله ایجاد کنند و مرزهای خود را با کلمات و زبان بدنشان مشخص کنند. بعد اگر همه چیز بد پیش رفت، آنها باید از تکنیک‌های دفاع شخصی که در برابر مهاجمان یاد گرفته‌اند استفاده کنند. او تأکید کرد که چقدر تکرار کردن حرکات برای کامل کردن دفاع مهم است.

زیتونه گیشو و هم‌کلاسی‌اش حرکاتی را که مربیان برایشان ارائه کرده بودند، انجام می‌دهند. او اولین کسی است که در کلاس ثبت نام کرده و پسرش هم در حال تمرین برای تیم المپیک تکواندو آمریکا است.

گیشو گفت که تکواندو را امتحان کرده اما سخت بوده است. با این حال، او می‌خواهد یاد بگیرد که از خود محافظت کند، زیرا برای یک شرکت هواپیمایی در فرودگاه بین‌المللی دنور کار می‌کند و در چند سال گذشته، چندبار با موقعیت‌های خطرناکی روبه‌رو شده است. هرچند همه آنها به دین او ربطی نداشتند.

در سال 2019، یک مسافر پس از عصبانی شدن از چیزی به او مشت زد و این باعث شد که او متوجه شود که باید بداند چگونه بهتر از خود محافظت کند.

گیشو گفت: من واقعاً از همه چیزهایی که (مربی) به ما داد، یعنی دانش، قدردانی می‌کنم. من دانش زیادی در مورد چگونگی دفاع از خودم در این کلاس کسب کردم. امیدوارم همه گوش و سعی کنند از خود محافظت کنند.

هیره شیخ، یک عضو هیئت مدیره 23 ساله در مسجد آرورا، از یادگیری در مورد کلاس دفاع شخصی و شرکت در آن هیجان‌زده بود. او قبلاً انواع مختلفی از هنرهای رزمی را تمرین می‌کرد و معتقد است که برای خانم‌ها مهم است که در آن آموزش ببینند. شیخ در منطقه آرورا بزرگ شده است.

وقتی اسلام‌هراسی انگیزه‌ زنان محجبه برای دفاع از خود شد

شیخ گفت: من قطعاً تغییری را (در طول سال‌ها) احساس کرده‌ام و احساس می‌کنم قطعاً خودآگاه‌تر هستم. همانطور که مربی می‌گفت «گاردت را حفظ کن»، فکر می‌کنم اکنون قطعاً این کار را بیشتر انجام می‌دهم، حتی اگر در شهر دیگری هم باشم.

چند نفر از زنان کلاس این احساسات را تکرار کردند و گفتند که خوشحال هستند که مکانی امن دارند که می‌توانند استفاده از این تکنیک‌ها را یاد بگیرند.

مریم و دخترش زینب صبر، به شدت دستورالعمل‌ها را دنبال می‌کردند، روی زمین غلت می‌زدند و سؤال می‌پرسیدند تا مطمئن شوند که می‌توانند حرکات خود را کامل کنند. مریم صبر از طریق مسجد در مورد کلاس شنیده بود و با دختر 17 ساله‌اش شرکت می‌کرد.

او گفت که از یادگیری چند تکنیک خوشحال است و آرزو کرد که کلاس طولانی‌تر باشد.

مریم بیشتر نگران دخترش است که به‌زودی احتمالاً در ایالت دیگر به کالج می‌رود.

زینب اذعان داشت که حجاب داشتن، زنان مسلمان را به هدف آسانی تبدیل می‌کند، به خصوص اکنون که این موارد بحث‌برانگیزتر است، بنابراین مردم باید از خود محافظت کنند.

این کلاس چنان بازخورد مثبتی به دست آورد که مرکز امیدوار است با سایر مساجد منطقه همکاری کند تا در آینده کلاس‌های بیشتری را میزبانی کند.

ترجمه محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha