رونمایی از تندیس اولین معلم زن مسلمان هند
کد خبر: 4113375
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۹

رونمایی از تندیس اولین معلم زن مسلمان هند

تندیسی به یاد اولین معلم زن مسلمان در هند ساخته و از آن رونمایی شد.

به گزارش ایکنا به نقل از The Kashmir Monitor، تندیس فاطمه شیخ که اغلب به عنوان اولین معلم زن مسلمان هند شناخته می‌شود پیش از سالگرد تولدش در آندرا پرادش رونمایی شد.

فاطمه 9 ژانویه در سال 1831 در شهر پونه هند به دنیا آمد. وی یکی از بهترین اصلاح‌طلبان و مربیان اجتماعی هند و اولین زن مسلمانی است که آموزش مدرن را در این کشور رواج داده است.

فاطمه نه تنها خانه‌اش را به جیوتی رائو فوله و ساویتریبای فوله، زوج اصلاح‌طلب اجتماعی پیشنهاد داد که برای ترویج آموزش دختران می‌جنگیدند؛ بلکه در ترویج آموزش در بین دختران نیز به آنها پیوست.

هنگامی که فوله‌ها به دلیل ترویج آموزش در میان دالیت‌ها و سایر کاست‌ها توسط خانواده‌هایشان بیرون رانده شدند، فاطمه شیخ این زوج را تشویق کرد تا اولین مدرسه دخترانه را در خانه او تأسیس کنند.

فاطمه با برادرش عثمان زندگی می‌کرد و پس از اخراج این زوج (فوله) به دلیل تلاش برای آموزش افراد در طبقات پایین، این خواهر و برادرهایش خانه‌شان را به روی آنها باز کردند. ساویتریبای فوله و فاطمه شیخ به جوامعی از زنان و کودکان مسلمان به حاشیه رانده شده و دالیت که از تحصیل بر اساس طبقه، مذهب یا جنسیت محروم بودند، آموزش دادند.

فاطمه شیخ در 9 اکتبر 1900 درگذشت و دولت ایالت آندرا پرادش یکی از درس‌های کتاب‌های درسی کلاس هشتم را به تبیین شخصیت این بانوی مسلمان اختصاص داده است.

انتهای پیام
captcha