چرایی موفق نبودن در مسابقات جهانی قرآن با وجود حُسن حفظ قوی
کد خبر: 4128262
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۹
رؤیا فضائلی بیان کرد:

چرایی موفق نبودن در مسابقات جهانی قرآن با وجود حُسن حفظ قوی

نماینده کشورمان در هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان کشور اردن در مورد دلایل عدم موفقیت قاریان و حافظان ایرانی در مسابقات خارجی گفت: یک وجه نرسیدن برخی حافظان قرآن کشورمان به رتبه در مسابقات جهانی می‌تواند، بحث فنی و توجه بیش از حد ایرانی‌ها به صوت و لحن نسبت به دیگر موارد باشد.

دلایل عدم موفقیت در مسابقات بین‌المللی قرآن؛ فنی یا سیاسی

به گزارش ایکنا، هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان کشور اردن طی روزهای گذشته با حضور رویا فضائلی، نماینده کشورمان برگزار شد، عملکرد نماینده ایران در این رویداد با وجود ارائه‌ای خوب در بخش حُسن حفظ، اما رتبه‌ای را به دنبال نداشت، تا این حافظ کل قرآن در اولین رویداد بین‌المللی که به آن اعزام شده بود، دست خالی از مسابقات قرآن اردن بازگردد.

رویا فضائلی امسال در چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن که دی‌ماه در اهواز برگزار شد، در رشته حفظ کل قرآن موفق به کسب رتبه نخست شد تا سال آینده نماینده کشورمان در چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان جمهوری اسلامی ایران باشد.

پس از بازگشت این حافظ جوان از کشور اردن گفت‌وگویی با او در مورد مسابقات اردن و دلایل ناکامی در این رویداد انجام شد که در ادامه آمده است.

رویا فضائلی، نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان کشور اردن در مورد اجرای خود در این مسابقات گفت: از اجرای خودم در این مسابقات بسیار راضی بودم، پس از بازگشت از مسابقات تعدادی از حافظان و مدرسان قرآن، تلاوتم را گوش دادند و همه بر کیفیت آن تأکید و اذعان داشتند، شایسته کسب رتبه بودم.

وی در پاسخ به این سوال که چه عواملی مانع از دستیابی شما به رتبه در این مسابقات شده است، تصریح کرد: عدم کسب رتبه از سوی نمایندگان ما شاید از دو وجه خارج نباشد. اولین وجه به تلاوت خودمان مربوط می‌شود، شاید آنگونه که مورد تأیید هیئت داوران کشورهای دیگر است تلاوت نمی‌کنیم. با توجه به اینکه در کشور ما آئین‌نامه مسابقات تأکید زیادی بر روی صوت و لحن دارد، شاید مقداری تلاوت حفاظ و قراء ایرانی به سمت تلاوت‌های صوت و لحنی می‌رود و این می‌تواند ما را از فصاحت و تجوید دور کند.

نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان کشور اردن اظهار کرد: اگر اینگونه باشد، لزوم برگزاری کلاس‌های توجیهی قبل از اعزام برای قاریان و حافظانی که قرار است به مسابقات مختلف اعزام شوند، ضروری است.

این حافظ کل قرآن کریم بیان کرد: اگر تلاوت و اجرای نمایندگان کشورمان در حد عالی هست و با این وجود باز هم حائز رتبه نمی‌شویم، باید مشکل را در جای دیگری جستجو کرد. مناسبات سیاسی یا تفاوت‌های مذهبی می‌تواند از دلایل این موضوع باشد.

دلایل عدم موفقیت در مسابقات بین‌المللی قرآن؛ فنی یا سیاسی

فضائلی گفت: من سعی کرده‌ام نسبت به هیئت داوران و مسئولان برگزاری مسابقات حسن ظن داشته باشم و اینگونه خودم را توجیه کرده‌ام که با توجه به عرب‌زبان نبودن احساس شده است از نظر فصاحت و تجوید شاید باید در حد عالی‌تری ظاهر می‌شدم. روز دوم از هیئت داوران در مورد تلاوت خودم پرسیدم همه به ممتاز و بدون اشکال بودن آن تأکید کردند. این عقیده سایر متسابقان هم بود و می‌گفتند حداقل یکی از این رتبه‌ها متعلق به ایران است.

این حافظ کل قرآن در پاسخ به این سوال که از این وضعیت عدم کسب رتبه چگونه می‌توان خارج شد؟ گفت: اگر واقعاً مشکلات در عدم کسب رتبه به خاطر تلاوت قاریان و حافظان اعزامی باشد، باید کلاس‌های آمادگی برگزار شود و اگر نیاز است اساتیدی از کشورهای دیگر دعوت شوند و در دوره‌هایی حافظان و قاریان ما حضور داشته باشند، باید این مطالبه را داشته باشیم تا چنین اتفاقی رخ دهد.

فضائلی در مورد مسابقات اردن و اهتمام مسئولان این کشور به مسابقات قرآن بیان کرد: از نظر نوع برخورد با همه متسابقان ارتباط بسیار خوبی برقرار کردند و از این جهت جای قدردانی دارد. سطح شهر محل برگزاری، اهل توجه به قرآن بودند، اما سالن مسابقات خالی از مخاطب بود. با توجه به اینکه در مسابقات ایران گروه‌های مختلف قرآنی برای بهره‌مندی از تلاوت‌ها دعوت می‌شوند، اما در اینجا خیلی استقبالی به عمل نیامد.

وی با اشاره به اینکه مسابقات اردن اولین اعزام او به مسابقات بین‌المللی قرآن بوده است، افزود: در این مسابقات تلاش کردم تا نماینده فرهنگی شایسته‌ای برای ایران اسلامی باشم، خوشبختانه معرفی خوبی از کشور انجام دادم، نکته جالب این است که بسیاری نمی‌دانستند در جمهوری اسلامی ایران مسابقات بین‌المللی قرآن در بخش بانوان برگزار می‌شود، به عنوان مثال شرکت‌کننده کشور ترکیه پس از شنیدن این موضوع بسیار خرسند شد و حتی درخواست کرد تا اطلاعات بیشتر در مورد زمان مسابقات و شرایط حضور در آن در اختیار او بگذارم.

این بانوی حافظ کل قرآن اظهار کرد: روز اول نامه‌ای را تقدیم هیئت داوران کردم و از آنها خواستم بدون حضور آقایان تلاوت داشته باشم. بعد از این درخواست بسیاری از شرکت‌کنندگان چنین تصمیمی گرفتند. این نکته برای آنها جذاب بود و آنها هم به این صورت اجرا کردند.

نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان کشور اردن با اشاره به اینکه تنها من و یکی از نمایندگان کشور عراق شیعه بودیم، گفت: برای آنها جالب بود که شیعیان چه برخوردی با اهل سنت دارند، شبهاتی براساس اخبار غلط در ذهن داشتند که در ایران اهل سنت از سوی شیعیان مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرند، برای آنها کامل توضیح دادم که اینگونه نیست و اهل سنت در کنار شیعیان زندگی می‌کنند.

فضائلی در بخش پایانی به بیان برخی نکات فنی در مورد این مسابقات پرداخت و گفت: یکی از مواردی که نماینده‌های کشورمان در این مسابقات طی سنوات گذشته هم به آن اشاره کرده بودند، تکراری بودن برخی قرعه‌ها بود. سوالاتی که من در روز اول پاسخ دادم مجدد همان قرعه در بین پاکت سوالات قرار گرفته و روز چهارم از نماینده کشور چاد هم پرسیده شد و این شرکت‌کننده در نهایت حائز رتبه شد. این روند مسابقات را از عدالت دور می‌کند.

وی افزود: نکته دیگر اینکه در برخی موارد در بحث هدایت و داوری برخی اوقات داور متوجه اشکال نمی‌شد و بعد از گذشت چند سطر که حافظ خوانده بود با تذکر یکی دیگر از داوران متوجه اشکال می‌شد و حافظ را بر می‌گرداند، این باعث به هم ریختن تمرکز متسابق می‌شد. یا در یک مورد یکی از متسابقان درست تلاوت کرده بود، اما زنگ را به صدا درآورند یا مثلاً در کشور ما اتاق هیئت داوران جدا است و تمرکز داور حین داوری بالاست، اما اینجا در حین تلاوت عوامل اجرایی روی جایگاه می‌آمدند و صندلی جابجا می‌کردند یا حتی در بین تلاوت حافظ با داوران صحبت کرده و حتی آنها را جابجا می‌کردند. اینها از نقاط ضعف این مسابقات بود.

انتهای پیام
captcha