مسجد جامع سلطان ایوب و مرقد انصاری؛ آخرین ایستگاه مبارزات انتخاباتی اردوغان
کد خبر: 4144156
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹

مسجد جامع سلطان ایوب و مرقد انصاری؛ آخرین ایستگاه مبارزات انتخاباتی اردوغان

رئیس جمهور ترکیه دومین دور از مبارزات انتخاباتی خود را شب گذشته با حضور در مسجد جامع سلطان ایوب و زیارت مرقد ابوایوب انصاری از صحابه پیامبر(ص) به پایان رساند.

به گزارش ایکنا به نقل از عربی21، رجب طیب ‎اردوغان، رئیس جمهور ترکیه شب گذشته، 6 خرداد دومین دور مبارزات انتخاباتی خود را با  اقامه نماز در مسجد جامع سلطان ایوب استانبول و به دنبال آن زیارت ضریح ابوایوب انصاری، از صحابه پیامبر(ص) به پایان رساند.

اردوغان طبق سنتی که از زمان سلاطین امپراتوری عثمانی به ارث رسیده در زمان رویدادی بزرگ مشتاق است با بسیاری از نخبگان سیاسی حاکم به زیارت قبر این صحابه پیامبر برود.

رئیس جمهور ترکیه یک شب پس از حادثه تلاش نافرجام برای کودتای سال 2016 و همچنین پس از تشییع پیکر نجم‌الدین اربکان، نخست‌وزیر اسبق ترکیه هم به زیارت ضریح ابوایوب انصاری رفته بود.

زمانی که حزب عدالت و توسعه در انتخابات سال 2015 ترکیه با کسب 49.5 درصد آرا پیروز شد، اردوغان نماز صبح فردای آن روز را در مسجد جامع ابوایوب انصاری خواند.

ضریح ابوایوب انصاری، آخرین ایستگاه مبارزات انتخاباتی اردوغان/اماده

مراسم زیارت مسجد ابوایوب از زمان ورود سلطان محمد فاتح عثمانی به استانبول آغاز شد و منابع تاریخی ترکیه حاکی از آن است که اولین اقدام سلطان محمد این بود که قبر این صحابی را با فتح این شهر در ماه مه 1453 پس از میلاد مشخص کرد.

سلاطین عثمانی برای مقبره ابو ایوب اهمیت زیادی قائل بودند و تمام سلاطینی که بعد از محمد فاتح آمده بودند، مراسم تقلید شمشیر السلطنه را مقابل این زیارتگاه برگزار می‌کردند.

به نوشته روزنامه ترکی دیلی صباح و بر اساس متون تاریخی، بیش از یک هزار نفر از صحابه پیامبر(ص) در بخش تاریخی استانبول دفن شده‌اند، اما تنها 28 قبر و هویت صاحبان آنها که به همراه ابوایوب انصاری آمده بودند، شناسایی شده است.

به گفته ناظران، این زیارت را نمی‌توان صرفاً یک زیارت عادی حساب کرد و باید آن را در چارچوب تشریفات احیای خلافت عثمانی تحلیل کرد.

ابوایوب انصاری (م ۵۲ق) از صحابه رسول خداست که نخستین میزبان حضرت در هجرت به مدینه بود و شتر رسول خدا(ص) بر در منزل وی فرود آمد. وی در دوران صحابه برای فتح قسطنطنیه به سرحدات مرزی با روم عازم و نهایتاً بنا به قول مشهور در نزدیکی استانبول دارفانی را وداع کرد. 

مزار او علاوه بر کارکردهای مذهبی، کارکردهای سیاسی دارد و در دوران عثمانی، سلاطین هنگام جلوس بر تخت، وقت جنگ و تصمیم‌گیری امور مهمه سیاسی به زیارت مزار وی ملتزم و هنگام دفن نیز توصیه به دفن در کنار تربت او را داشتند.

انتهای پیام
captcha