کشف دستخط منسوب به امام رضا(ع) در مسجد جامع ساوه + عکس
کد خبر: 4162928
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷

کشف دستخط منسوب به امام رضا(ع) در مسجد جامع ساوه + عکس

یک پژوهشگر خطوط، اسناد و کتیبه‌‌های تاریخی هنگام بازدید از مسجد جامع ساوه با دست‌نوشته‌ای مواجه شد که پس از تحقیقات علمی دریافت این دستخط منسوب به علی‌ ابن موسی‌الرضا(ع) است.

مسجد جامع ساوهبه گزارش ایکنا از استان مرکزی، عمادالدین شیخ‌الحکمایی، پژوهشگر خطوط، اسناد و کتیبه‌‌های تاریخی به طور اتفاقی هنگامی که از مسجد جامع ساوه دیدن می‌کرد با یادگار نوشته‌ای مواجه شد که پس از تحقیقات علمی دریافت که این نوشته دستخط علی‌ ابن موسی‌ الرضا(ع) است.

دستخط روی یک آجر خشت ۳۱ در ۳۱ نوشته شده است و احتمالاً وقتی علی‌ ابن موسی‌ الرضا(ع) به یکی از ستون‌های مسجد تکیه داده بودند، آن را نوشته‌اند. امام هشتم شیعیان در این تنها دستخط کشف شده از ایشان عبارتی را نوشته که بیانگر حضورشان در مسجد جامع ساوه بوده و در ادامه هم طلب مغفرت برای همه با ذکر نام پنج تن کرده‌ است. 

امام رضا(ع) در پایان هم تاریخ حضور خود را در این مکان نوشته است. هرچند خواندن این بخش از یادگار نوشته بسیار دشوار بوده اما شیخ‌الحکمایی، کاشف این دستخط پس از خواناسازی آن موفق شده تاریخ ۲۰۱ هجری قمری را بخواند.

دستخط امام رضا(ع)

سال ۲۰۱ هجری قمری طبق اسناد معتبر اسلامی، زمانی‌ است که امام رضا(ع) سفر خود را از مکه و مدینه به سمت مرو آغاز کرده بود. پیش از این تصور می‌شد این سفر از مسیر بصره، خوزستان، فارس، یزد و در نهایت خراسان بوده‌ است، اما حالا کشف این دستخط نشان می‌دهد در تأیید مسیر یاد شده ابهاماتی وجود دارد. هنوز به درستی معلوم نیست که آیا سفر علی‌ ابن موسی‌الرضا(ع) به ساوه در ادامه همان سفر اصلی به مرو بوده یا خیر.

از سویی دیگر در برخی کتب حتی به یک سفر مخفیانه ایشان به قزوین هم اشاره شده و حالا با کشف این دستخط، این احتمال هم تقویت شده است که شاید ایشان در این سفر در مسجد جامع ساوه شب را گذرانده باشد.

منبع: عصر ایران

انتهای پیام
captcha