حذف هندوی اسلام‌ستیز از سخنرانان پارلمان ادیان جهان
کد خبر: 4163420
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳

حذف هندوی اسلام‌ستیز از سخنرانان پارلمان ادیان جهان

نام یک فعال افراط‌گرای هندو که سوابق دیرینه‌ای در اسلام‌‌ستیزی علیه مسلمانان هند دارد از فهرست سخنرانان پارلمان ادیان جهان حذف شد.

به گزارش ایکنا به نقل از میدل ایست آی، نام «نیودیتا بهید» از فعالان هندو پس از افشای ارتباط او با جریان راست افراطی  از فهرست سخنرانان مهمان پیش از جلسه عمومی پارلمان ادیان جهان حذف شد.
 
میدل ایست آی فاش کرد که پارلمان ادیان جهان بدون اطلاع قبلی نام وی را از لیست سخنرانان کنفرانس هفته قبل خود در شیکاگو حذف کرده است. این اقدام پس از آن صورت گرفت که فعالان در مورد ارتباط او با ناسیونالیسم افراطی ابراز نگرانی کردند.
 
نگرانی‌ها به دلیل ارتباط او با راست افراطی و همچنین سابقه‌اش در انتشار اطلاعات نادرست اسلام‌هراسانه درباره اقلیت‌ها در هند، از جمله مسلمانان و مسیحیان، بالا گرفت. یک منبع آگاه در پارلمان  تأیید کرد که بهید، معاون رئیس‌ Vivekananda Kendra، یک سازمان خدمات اجتماعی ملی‌گرای هندو به دلیل وابستگی‌ها و مطالب اسلام‌هراسانه‌اش در رسانه‌های اجتماعی کنار گذاشته شده است. 
 
رشید احمد، مدیر اجرایی شورای مسلمانان هندی‌تبار آمریکایی (IAMC) از این تصمیم استقبال کرد اما گفت که در وهله اول، دعوت از بهیده نگران‌کننده است. احمد به میدل ایست آی گفت: اگر سخنرانان دیگری وجود داشته باشند که به طور مشابه ایدئولوژی‌های برتری‌طلبانه هندو را تبلیغ و در عین حال از تنوع و نمادهای به ظاهر مترقی و فرهنگی دیگر استفاده می‌کنند، باعث نگرانی می‌شود.
 
در سال 2017، بهیده جایزه عالی غیرنظامی هند را از دولت نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند دریافت کرد. فعالان می‌گویند که او به طور معمول مطالب ملی‌گرایانه افراطی هندو علیه فعالان حقوق بشری را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارد.
 
همچنین دیده شده است که بهیده در رویدادهایی که توسط Rashtriya Swayamsevak Sangh (RSS)، یک سازمان شبه نظامی هندو که هدف آن تبدیل هند به یک کشور صرفاً هندو است شرکت می‌کند. او به طور فعال اطلاعات نادرست، تئوری‌های توطئه و اسلام‌هراسی را در رسانه‌های اجتماعی بازنشر می‌کند.
 
پارلمان ادیان جهان خود را به عنوان مرکزی برای ترویج هماهنگی بین سنت‌های معنوی جهان و تقویت تعامل آنها با نهادهای هدایت کننده به منظور دستیابی به جهانی صلح‌آمیزتر، عادلانه‌تر و پایدارتر توصیف می‌کند.
انتهای پیام
captcha