نقش جهاد دانشگاهی در شناسایی و جبران خلأهای پژوهشی
کد خبر: 4166004
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵
آیت‌الله‌علم‌الهدی بیان کرد:

نقش جهاد دانشگاهی در شناسایی و جبران خلأهای پژوهشی

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی به نقش جهاد دانشگاهی در شناسایی و جبران خلأهای پژوهشی اشاره کرد و گفت: جهاددانشگاهی باید خلأهایی که در دانشگاه وجود دارد را در عرصه پژوهش و فرهنگ شناسایی کند و در مقام جایگزین این کمبودها، برنامه‌ریزی کند و در این دو عرصه کمبود دانشگاه را تامین و در کنار آن خدمات نیز ارائه کند.

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی امام جمعه مشهد، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، در دیدار با رئیس و جمعی از مدیران جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی از روز اول تامین‌کننده خلأ دانشگاه بود. روزی که در انقلاب فرهنگی تشکیل شد و می‌خواستند دانشگاه را افتتاح کنند، از نظر اساتید خلأهای زیادی بود که به دانشگاه آلوده و فاسد زمان شاه بازمی‌گشت، لذا جهاد دانشگاهی به وجود آمد تا این خلأ را پر کند و جهاد دانشگاهی نیز در عرصه‌های دانشگاهی مانند کمیته در عرصه‌های امنیتی بود.

وی ادامه داد: در آن زمان معتقد بودند، جهاد دانشگاهی تا زمانی موضوعیت دارد که دانشگاه درست راه نیفتاده باشد و وقتی دانشگاه راه افتاد، جهاد معنایی ندارد و برخورد با جهاد دانشگاهی، برخورد با یک نهاد موقت شد که پس از راه افتادن دانشگاه باید منحل می‌شد، اما تنها شخصی که پیگیر موضوع جهاد دانشگاهی بود، مقام معظم رهبری بودند که ایستادگی کردند تا با جهاد برخورد یک نهاد موقت نشود و یک نهاد ثابت و دائم بماند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به حمایت‌های رهبر معظم انقلاب از جهاد دانشگاهی و عدم بهره‌مندی مدیران وقت این نهاد دانشگاهی از حمایت‌ها، تصریح کرد: وقتی توجه مقام معظم رهبری به جهاد دانشگاهی بیشتر شد، جهاد باید از نظر ساختاری طوری توسعه پیدا می‌کرد که پا به پای دانشگاه هم در گسترش و هم در قدرت ارتقا پیدا کند. اما مدیران وقت این کار را نکردند و در این زمینه اقدامی نشد.

وی افزود: مقام معظم رهبری معتقد بودند جهاد نباید سرریز دانشگاه باشد، بلکه در کنار دانشگاه، جهاد دانشگاهی نهادی مؤثر، مفید و جوابگوی بسیاری از مشکلات امروز در حوزه آموزش باشد.

کنکور به بازار سودجویی و معامله‌گری تبدیل شده است

آیت‌الله علم‌الهدی بیان کرد: متاسفانه امروز مسئله کنکور به یک بازار سودجویی و معامله‌گری تبدیل شده است و عده‌ای سرمایه‌گذار می‌خواهند از طریق کنکور پول درآورند. استعدادهای زیادی پشت کنکور می‌مانند و عده‌ای که پول دارند به دانشگاه‌های خارج از کشور می‌روند، لذا جهاد دانشگاهی می‌تواند استعدادهای کنار گذاشته شده را شناسایی و ارزیابی کند.

امام جمعه مشهد اظهار کرد: اگر تشکیلاتی مانند جهاد دانشگاهی در عرض دانشگاه توسعه پیدا می‌کرد، می‌توانست بسیار کارآمد باشد. اگر در گستره جهاد کار می‌شد، بهره‌برداری‌های زیادی از آن می‌توانستیم داشته باشیم، چرا که جهاد دانشگاهی تنها یک پژوهشکده نیست و از این نهاد باید بیشتر از این در حوزه درمانی، فرهنگی و... استفاده کرد.

وی اضافه کرد: سیاری از نخبه‌های دانشگاهی امروز در پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت دارند، در حالیکه می‌توانستید از این ظرفیت در بدنه جهاد دانشگاهی استفاده کنید.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان این‌که متأسفانه مدرک‌گرایی در دانشگاه‌ها غلبه پیدا کرده است، گفت: امروز در فرهنگ دینی و فرهنگ اجتماعی در دانشگاه عقب هستیم و بیشتر پول و مدرک بر افکار دانشجویان ما حاکم است، البته افراد زیادی هستند که براساس فرهنگ دینی که دارند گروه جهادی تشکیل دادند و کار می‌کنند، اما لازم است خلأهای فرهنگی دانشگاه را پر کرد.

وی به نقش جهاد دانشگاهی در شناسایی و جبران خلأهای پژوهشی اشاره و تصریح کرد: جهاد باید خلأهایی که در دانشگاه وجود دارد را در عرصه پژوهش و فرهنگ شناسایی کند و در مقام جایگزین این کمبودها، برنامه‌ریزی کند و در این دو عرصه کمبود دانشگاه را تامین و در کنارش خدمات نیز ارائه کند.

جریان فرهنگی با قدرت فکری و عاطفی دانشگاهیان شکل می‌گیرد

امام جمعه مشهد با بیان این‌که جهاد دانشگاهی در حوزه فناوری موفق بوده است، ادامه داد: جهاد دانشگاهی باید در حوزه فناوری نیز فعال باشد، همانطور که انتظار می‌رود، جهاد دانشگاهی خلأهای فرهنگی و پژوهشی دانشگاه‌ها را بررسی و برنامه‌ای برای پر کردن این خلأها طراحی کند.

وی درخصوص ستاد حاشیه شهر مشهد، تصریح کرد: این ستاد به دستور مقام معظم رهبری و به عنوان تشکیلاتی خدماتی و فرهنگی شکل گرفت که ذیل تشکیل کمیته‌ها، در عرصه اقدامات خدماتی پیشرفت‌های خوبی را شاهد هستیم و حاشیه شهری که مخروبه محض بود، در حال حاضر به شرایط نسبتا مطلوبی رسیده است و چندین درمانگاه و بیمارستان در دست ساخت است.

جهاددانشگاهی مأموریت خود را مبتنی بر نیازهای نظام اسلامی در کشور و استان تعریف کرده است

در این دیدار حسین امینی مشهدی، رئیس جهاددانشگاهی خراسان رضوی، طی سخنانی، اشراف نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی به مسائل دانشگاه‌ها و جهادانشگاهی را فرصتی مغتنم و ارزشمند دانست و بیان کرد: جهاد دانشگاهی مولود انقلاب اسلامی است که پس از سامان‌دهی دانشگاه‌ها در دهه اول انقلاب، ماموریت خود را مبتنی بر نیازهای نظام اسلامی و حاکمیتی در کشور و استان تعریف کرده است.

وی مسئله‌محوری را رویکرد این نهاد در استان عنوان کرد و گفت: رفع چالش‌های اساسی و کمک به حل مسائل مهم استان مانند بحران آب، امنیت غذایی و ارتقای فرهنگ میزبانی از زائران امام هشتم(ع)، همچنین رفع برخی از نیازهای صنعت در مقابله با تحریم‌ها از جمله این رویکردها و فعالیت ها است.

امینی ادامه داد: کمک به نظام سلامت و ارائه خدمات پزشکی و درمانی به بیش از یک میلیون نفر از مردم استان، به ویژه اقشار کمتر برخودار از جمله دیگر فعالیت‌های این نهاد بوده و ما سعی کردیم همواره در کمک کار نظام سلامت به‌ویژه در زمان‌های دشوار مانند دوره کرونا باشیم.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان رضوی ادامه داد: ظرفیت‌های عظیم دانشگاه‌های خراسان رضوی در حوزه پژوهش و فناوری، همچنین فرهنگی از جمله مزیت‌های این استان است که در صورت همکاری بیشتر و جزیره‌ای عمل نکردن می‌تواند دستاوردهای بسیار وسیع‌تر و گسترده‌تری داشته باشد.

انتهای پیام
captcha