۵۰ محله در پویش هر محله یک زائرسرا اعلام آمادگی کردند
کد خبر: 4168589
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۹

۵۰ محله در پویش هر محله یک زائرسرا اعلام آمادگی کردند

رئیس ستاد دهه پایانی ماه صفر شهرداری مشهد گفت: در پویش هر محله یک زائرسرا ۵۰ محله اعلام آمادگی کردند و رو به افزایش است.

سیدجلیل بامشکی رئیس ستاد دهه پایانی ماه صفر شهرداری مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سیدجلیل بامشکی رئیس ستاد دهه پایانی ماه صفر شهرداری مشهد، امروز ۲۱ شهریورماه، در پنجمین نشست خبری قرارگاه عملیاتی زائران دهه آخر صفر استانداری خراسان رضوی که در شهرداری برگزار شد، اظهار کرد: در پویش هر محله یک زائرسرا با توجه به رویکردهای شهردار قرار شد که شهرداری بیشتر نقش تسهیلگر داشته باشد. ما دنبال این هستیم که نقش مردم پررنگ شود.

وی بیان کرد: در سال‌های اخیر در برخی محلات ساکنان با محوریت مسجد محل بسیج می‌شوند و با هر ظرفیتی پای کار استقبال از زائران می‌آیند. سال گذشته برخی محلات با محوریت مسجد محل در زمینه اسکان، حمل‌ونقل و تغذیه کمک کردند و خانه افراد برای میزبانی از زائران تجهیز شدند. دنبال توسعه این مدل با ظرفیت شورای اجتماعی محلات هستیم. تاکنون ۵۰ محله اعلام آمادگی کردند و رو به افزایش است.

بامشکی در خصوص پویش «قدمت بر چشم» بیان کرد: هدف ما ترویج و تقویت فرهنگ میزبانی در جامعه است، بنابراین پویش قدمت بر چشم تدارک دیده شده و دنبال جمع‌آوری و ثبت تجربیات میزبانی از زائران هستیم. اتفاقات خوبی در میزبانی افتاده، برخی خودجوش خدماتی را ارایه دادند که ما برای ثبت تجارب و تبدیل به الگو در فرهنگ میزبانی فراخوان زدیم.

رئیس ستاد دهه پایانی ماه صفر شهرداری مشهد افزود: این تجارب مستندسازی شده و در قالب کلیپ‌های کوتاه و کتاب منتشر خواهد شد. افرادی که تمایل دارند می‌توانند عدد ۴۸ را به ۱۰۰۰۱۰۸ ارسال کنند، آدرسی ارسال می‌شود و می‌توانند در ایتا تجربیات خود را ثبت و مستند کنند، بعد از آن تیم مراجعه کرده و تجارب ثبت خواهد شد. 

در ادامه حسین باغگلی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان فرهنگی شهرداری مشهد، اظهار کرد: در کل شهر حدود ۳۰۰ موکب داریم. شهرداری در زمینه آماده‌سازی زیرساخت‌ها کمک می‌کند و تحویل و راه‌اندازی موکب‌ها توسط هیئات مذهبی و مساجد انجام می‌شود. 

پاکبانان در محورهای منتهی به حرم رضوی به صورت ویژه مستقر شدند

در ادامه مهدی یعقوبی معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد، تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از عمق ۱۰ کیلومتری ۷ محور شهر مشهد پاکسازی را شروع کردیم.

وی افزود: در محورهای منتهی به حرم پاکبانان به صورت ویژه مستقر شدند و ۵۹۰ نفر نیز علاوه بر ظرفیت موجود از مناطق دیگر به صورت معین مستقر می‌شوند. در زمینه پسماندها ۱۲ دستگاه خودرو در کوچه‌های فرعی مستقر شدند.

یعقوبی بیان کرد: سرویس‌های بهداشتی اطراف حرم و کانکس‌ها فعال هستند. ۷۸ چشمه سرویس بهداشتی و ۴۴ دوش سیار فراهم شده است. دو ایستگاه سیار نیز تامین و و وارد مشهد شده است. دو سرویس تریلی ۲۶ تایی در دو نقطه اطراف حرم مستقر می‌شوند. درخواست‌هایی را برای وضوخانه‌های سیار داشتیم که ۲۹ وضوخانه سیار را نصب کردیم.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: ۳۸۰ الکان خورشیدی پیام‌های مناسبتی را به نمایش می‌گذارند. خدمات‌رسانی به مواکب با تانکرهای آب شرب با هفت دستگاه در حال انجام است. در زمینه ایمنی مواکب پررنگ‌تر ورود پیدا کردیم. ۵۴ ایستگاه آتش‌نشانی به صورت شبانه‌روزی و ۳۵ دستگاه خودروی سبک، سنگین و موتوری در اطراف حرم فعال هستند. ۱۰۰ نیروی آتش‌نشانی نیز گشت‌زنی می‌کنند. مواکب براق کپسول آتش‌نشانی درخواست داشتند که ۶۰ کپسول تحویل شده است.

وی با بیان اینکه دو فروشگاه شهر ما در اطراف حرم فعالیت دارند، اضافه کرد: هفت جایگاه ارزاق عمومی موقت در اطراف حرم اضافه کردیم تا ارزاق و میوه را با قیمت کنترل‌شده ارایه دهند. کار جدید ما این بوده که با همکاری شهرداری ۱۲۵ نفر از نوجوانان باشگاه مانا پای کار آمدند و در آموزش و خدمت‌رسانی کمک خواهند کرد و اشکالات کمپ غدیر را نیز رفع کردیم.  

محدودیت‌های ترافیکی مشهد در روزهای پایانی ماه صفر

در ادامه همچنین پوریا محمدیان یزدی معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد، بیان کرد: در این ایام در سه حوزه مبادی ورودی، مبادی منتهی به حرم مطهر رضوی و در زمینه برگشت، مدیریت ترافیک داریم. در مبادی ورودی محورهای پیاده‌روی زائران را شناسایی کردیم.

وی افزود: باید الزاماتی از جمله صدور مجوزهای ترافیکی برای موکب‌ها برنامه‌ریزی شود. تاکید ما برای موکب‌ها جانمایی و خدمات‌رسانی مناسب آن‌ها و هدایت زائران است. پاکسازی و بهسازی مسیرهای تردد زائران پیاده و ایمن‌سازی گذرهای عرضی عابران پیاده در طول مسیرها از دیگر اقدامات است. در حمل‌ونقل همگانی چند حوزه اصلی شناسایی شده که یک مورد جابه‌جایی زائران بوده است.

محمدیان یزدی بیان کرد: حوزه دوم جابه‌جایی از محل اسکان زائران به حرم است. در این ایام ورود ناوگان باری به داخل شهر ممنوع خواهد بود. گشت‌های نظارت تاکسی در مبادی ورودی و اطراف حرم با ۱۰۰ نفر انجام خواهد شد. مدیریت ترافیک محدوده مرکزی از ۲۳ تا ۲۵ شهریور ماه به عنوان ایام ویژه بوده که برای این سه روز طرح‌های مدیریت ترافیک در دستور کار ما قرار دارد.

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد ادامه داد: در این سه روز تردد وسایل نقلیه در محور آیت‌الله شیرازی از میدان شهدا، محور طبرسی از میدان شهید گمنام، محور نواب صفوی از میدان شهدای گوهرشاد و محور امام رضا(ع) از میدان بسیج است. در کنار آن‌ها خیابانهای شهید اندرزگو، شهید بهجت، خزعلی و شارستان را نیز داریم. برای ممنوعیت تردد خودروها انسداد کوچه‌های فرعی منتهی به این خیابان‌ها را خواهیم داشت که ۶۹ معبر فرعی مسدود خواهد شد.

وی تصریح کرد: از عصر ۲۲ شهریور تا نیمه شب ۲۵ شهریور ممنوعیت تردد خودروهای شخصی اجرا می‌شود. خودروهای همگانی تا زمانی که امکان ارائه خدمت وجود داشته باشد، سرویس‌دهی می‌کنند. زمانی که پیاده‌روها اشباع و وارد سواره شدند خدمات‌رسانی ممنوع و مسدود می‌شود. معابر اصلی منتهی به طرح از جمله آیت‌الله شیرازی، امام رضا(ع) طبرسی و شهید نواب صفوی باید از پارک خودروها پاکسازی شود که در صورت پارک در این مکان‌ها خودروهای زائران به یکی از پارکینگ‌های منتهی به حرم منتقل خواهد شد. تلفن ۱۲۰ نیز برای رهگیری خودروهای توقیف‌شده است.

محمدیان یزدی با بیان اینکه مرکز کنترل ترافیک ۲۴ ساعته فعالیت می‌کند، بیان کرد: ۱۵۰ نیروی کمکی را در اختیار پلیس قرار دادیم. در این مدت ۴۰۰۰ جای پارکینگ دایمی و تعدادی پارکینگ موقت نیز برای این بازه شناسایی شده که بالغ بر ۲۵۰۰ فضای پارک است.

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد اضافه کرد: تقویت خدمات حمل‌ونقل همگانی مهم است. ۵۰ ون رایگان در اندرزگو و دیالمه سرویس‌دهی خواهند کرد. ظرفیت و ساعت کاری قطار شهری نیز تا نیمه شب تقویت خواهد شد. ۱۲۰ ناوگان ون و اتوبوس جدید اضافه شده که مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در ادامه علی شهسوار، معاون اجرایی سازمان اتوبوسرانی مشهد نیز اظهار کرد: سرویس‌دهی ما با ۱۵۰ دستگاه از مبادی ورودی شهر مشهد از جمله ملک‌آباد، شهرک رضویه، بیمارستان طالقانی، محور قوچان و جاده کلات به زائران پیاده انجام می‌شود. ۳۰ دستگاه اتوبوس بعد از نماز ظهر روز شهادت امام رضا(ع) برای ورود به خیابان امام رضا(ع) پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام
captcha