پیوست تبلیغی باید بر همه امور حوزه حاکم باشد
کد خبر: 4170083
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴
مدیر حوزه‌های علمیه:

پیوست تبلیغی باید بر همه امور حوزه حاکم باشد

آیت‌الله علیرضا اعرافی در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های کشور اظهار کرد: پیوست تبلیغی باید بر همه امور آموزشی و پژوهشی حوزه حاکم و حس تبلیغ فرهنگ حاکم بر ما باشد. وظیفه ما مدیران این است که راه را به سوی این نگاه بلند باز کنیم و زمینه را برای نفوذ و رسوخ فرهنگ تبلیغ در همه نظامات فراهم آوریم.

ارسال// عهد ما با امام زمان ایجاد حوزه پویا و پاسخگو استبه گزارش ایکنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی؛ مدیر حوزه‌های علمیه، 29 شهریور در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه، که با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی؛ رئیس دفتر مقام معظم رهبری در مدرسه علمیه دارالشفای قم برگزار شد، با اشاره به مسائل تبلیغی و اهمیت آن در حوزه علمیه، گفت: حوزه علمیه گام‌هایی در مسیر تبلیغ با هدایت رهبری و مراجع برداشته است، ولی سخنان اخیر رهبر عالیقدر در این زمینه ابواب جدیدی را بر ما فرض کرد. مطمئناً گام‌های متناسبی از سوی طلاب و استادان برداشته خواهد شد و در حال آماده‌سازی طرحی هستیم که طی دو سه ماه آینده اعلام می‌شود و جلسات متعددی در این باره تشکیل شده است.

اعرافی بیان کرد: کارکرد حوزه، تحقیق، تهذیب، تربیت، تحصیل و تبلیغ است، ولی از یک منظر اگر به تبلیغ دین بنگریم، خواهیم دید همه فرایندهایی که در حوزه محقق می‌شود برای آن است که دین الهی در اعماق جامعه بنشیند و رواج پیدا کند و این امر نیازمند روشنگری است؛ یعنی پیاده‌سازی دین و تبیین حقایق آسمانی غایت همه فعالیت‌های حوزه است. تبلیغ دال مرکزی و نقطه اساسی همه فعالیت‌ها در حوزه است؛ تبلیغ باید روح نظام‌ها و فعالیت حوزویان باشد؛ اهتمام به تبلیغ باید در همه سطوح استادان و فضلا و طلاب رواج یابد و محققان حوزه باید نگاه به حل معضلات و گره‌گشایی از شبهات داشته باشند. پیوست تبلیغی باید بر همه امور آموزشی و پژوهشی حوزه حاکم و حس تبلیغ فرهنگ حاکم بر ما باشد. وظیفه ما مدیران این است که راه را به سوی این نگاه بلند باز کنیم و زمینه را برای نفوذ و رسوخ فرهنگ تبلیغ در همه نظامات فراهم آوریم. مراد ما از تبلیغ، تبلیغ فراگیر و عام است و باید همه مخاطبان داخل و خارج کشور را مد نظر داشته باشیم و همه ساحات جامعه اعم از اعتقادی و اخلاقی و اجتماعی و فرهنگی را لحاظ کنیم.

مدیر حوزه علمیه با بیان اینکه جامعه امروز در معرض هجوم ترکیبی سنگینی قرار دارد و حوزه باید برای مقابله با آن قیام کند، گفت: هیجان جهادی و انقلابی برای پاسخگویی به نیازها که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید فرمودند باید مد نظر قرار بگیرد و از استادان انتظار داریم که در تدریس خود این فرهنگ و حس و ارزش‌ دادن به روح و فرهنگ تبلیغ را به مثابه اولویت نخست نظامات علمی حوزه مد نظر قرار دهند.

تدوین 20 طرح تبلیغی

وی با بیان اینکه اقدامات و طرح‌هایی در حال انجام است، گفت: 20 طرح مهم تبلیغی در چارچوب مصوبه شورای عالی حوزه در حال اجراست، ولی باید گام‌های مؤثرتری برداشته شود و مدیریت و نهادهای وابسته باید اقدامات مؤثری انجام دهند و گروه‌های تبلیغی و جهادی به این آفاق برتر بیندیشند و گام‌های اساسی‌تر برای گشودن گره‌های ذهنی جامعه برداشته شود. همچنین، اصلاح دروس سطوح عالی با شنیدن پیشنهادها و انتقادهای استادان انجام شده است. جلسات متعددی برگزار کردیم. علاوه بر این، در حوزه فقه معاصر هم گام بزرگی برداشته شده است و با هدایت و ارشاد رهبر معظم و مراجع معظم، قریب به 50 اثردر بحث فقه معاصر تنظیم و تدوین شد. فقه معاصر به دفتر فقه معاصر حوزه اختصاص ندارد، بلکه آن دفتر حرکت پیشران برای ترویج بررسی مباحث نو و مورد نیاز جامعه و نظام به شکل دقیق و بر منهج فقه جواهری و اجتهاد اصیل است، ولی رسالت حوزه فقه معاصر و پرداختن به مسائل مستحدثه است.

وی با تأکید بر اینکه باید منهج اجتهادی اصیل خود را پاس بداریم و به آن افتخار کنیم، تصریح کرد: این تحقیقات باید با حفظ اصول به نیاز جامعه پاسخ دهد. لذا از همه استادانی که بخشی از دروس خود را به این مقوله اختصاص داده‌اند قدردانی می‌کنیم و این حرکت با قدرت و قوت بیشتری پیش خواهد رفت.

حمایت از 500 تحقیق مورد نیاز نظام

اعرافی با بیان اینکه در دو سال اخیر دبیرخانه حمایت از تحقیقات مورد نیاز تشکیل شده است، گفت: آئین‌نامه و ضوابط حوزه در شورای عالی تشکیل شده است؛ حوزه باید بداند اگر نظام اسلامی هم نداشتیم، تحولات و تطورات معاصر هزاران سؤال را برای ما ایجاد می‌کند و امروز مسائل زیادی در اداره جامعه و بحث مقاومت و منطقه داریم که حوزه باید به آن بپردازد و طرح مطالعاتی برای این مسائل داشته باشد که این حرکت پایه‌ریزی شده است. همچنین، قریب به 500 طرح مورد حمایت دبیرخانه حمایت از تحقیقات مورد نیاز نظام است و مقوله پاسخگویی به نیازهای نظام منحصر به این دبیرخانه نیست و این دبیرخانه راهبری در این زمینه را برعهده دارد.

وی با اشاره به اینکه به رشته‌های جدیدی نیاز داریم، گفت: در چند سال اخیر درختواره‌ای تدوین شد و الان صد رشته و گرایش حوزوی در 60 مرکز در قم و استان‌ها در حال اجراست و افزایش مناسبی پیدا کرده و انتظار ما این است که کیفیت و عمق را جدی بگیرند و آن را فدای کمیت نکنند و همه باید نگران عمق و کیفیت اجرای این رشته‌های از کلام و تفسیر و حدیث گرفته تا رشته‌های دانشی جدید باشیم. مسئله دیگر دروس خارج است. با مصوباتی که از سوی شورای عالی حوزه صورت گرفته است، 30 استاد در 15 استان فقه و اصول را تدریس می‌کنند و به تدریج شرکت در کلاس این دروس مشمول ضوابطی خواهد بود. 

اعرافی افزود: در قم دروس خارج متعدد و متکثر است و برای حضور طلاب در کلاس و ساماندهی بیشتر آن اقداماتی شروع شده است که استمرار خواهد یافت. همچنین بر حوزه آزاد، سنت‌های مباحثه، آزادی انتخاب استاد و فضای گشوده برای تدریس تأکید و نیز تقاضا می‌کنیم که دروس فقه و اصول را آزاد بگذارید. اصل در فقه و اصول، آزادی حق انتخاب است که باید همه به آن توجه کنند،؛ حتی در پایه 5 و 6 هم این حق انتخاب وجود دارد. ساماندهی مدرس‌ها از دیگر کارهاست، زیرا در گذشته پراکندگی زیادی وجود داشت و امتحان طلاب با مشکلاتی مواجه بود، ولی الان متمرکزتر شده و حرکت واسپاری اختیارات به مراکز و استان‌ها در بیش از 20 محور انجام شده است. عهد ما با صاحب حوزه‌ها و طلاب و استادان حرکت به سمت ایجاد حوزه فعال، پاسخگو و انقلابی است و در این مسیر گام برداشته‌‌ایم.

اعمال نظرات استادان در تغییرات دروس آموزشی

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد؛ معاون آموزش حوزه‌های علمیه، در سخنانی گفت: سال قبل برنامه جدید درسی ابلاغ و اجرا شد و تعداد زیادی از استادان درباره تغییرات درسی به ما مشاوره دادند و پیشنهادهایی که فراوانی بیشتری داشت اعمال و ابلاغ شد. البته این تغییرات در کنار برنامه سابق با قید تخییر برای طلاب و استادان اعلام شد.

وی با اشاره به وجود برخی اشکالات در سامانه آموزشی، افزود: امسال مشکل سامانه آموزشی با تلاش‌ مسئولان فناوری کمتر خواهد شد. همچنین، با توجه به جایگاه و کرامت استادان گام‌های کوتاهی برداشتیم، از جمله طرح تکریم اساتید و امیدواریم تداوم یابد. صدور احکام تدریس برای مراکز و رشته‌های تخصصی از دیگر کارهای انجام‌شده است. تمام مراکز تخصصی که رشته مصوب و در حال اجرا دارند دروسشان در سامانه نجاح ثبت خواهد شد، زیرا گاهی استادی 20 سال تدریس کرده، ولی سابقه آن ثبت نشده که این نقص در حال رفع‌ شدن است.

رستم‌نژاد با پرداختن به برخی تسهیلات در ارزیابی استادان، اظهار کرد: تاکنون استاد مهارتی نداشتیم، ولی اخیراً این اتفاق افتاده است و به سطح علمی حوزه کمک خواهد کرد، زیرا استادان استان‌ها می‌توانند از استادان مناطق خودشان ارزیابی داشته باشند. از دیگر کارهای آموزشی صورت گرفته، برپایی دروس خارج شهرستان‌ها و رسمیت‌بخشی به آن است که همچنان ادامه دارد.

 

انتهای پیام
captcha