وقف از منظر قرآن مصداق کامل باقیات و صالحات است
کد خبر: 4173903
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۵
آیت‌الله علم‌الهدی:

وقف از منظر قرآن مصداق کامل باقیات و صالحات است

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به اینکه تکلیف ثروت‌اندوزی که در قرآن مشخص شده است، گفت: وقف، از منظر قرآن مصداق کامل باقیات‌‎الصالحات است.

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، امروز 16 مهرماه، در همایش استانی «یاوران وقف» که در تالار همایش‌های نور مشهد برگزار شد، اظهار کرد: تأکید احکام الهی، احادیث اهل‌بیت(ع) و توجه علما از نشانه‌های بارز اهمیت فریضه وقف به‌عنوان یک واقعیت اسلامی و آموزه دینی است.

وی با اشاره به آیه ۴۶ سوره مبارکه «کهف» اظهار کرد: معمولاً انگیزه تأمین مالی و کسب ثروت برای بسیاری از مردم به‌عنوان هدف اصلی زندگی مطرح است و لذا بسیاری از جوانان از زمانی که می‌توانند رؤیایی را بر سبک زندگی خود تثبیت کنند، توجه به امکانات و ابزار‌های اقتصادی را در اولویت امور قرار می‌دهند.

علم الهدی افزود: این اندیشه که به‌صورت عادی و بدیهی در زندگی همه انسان‌ها پیش می‌آید با این وجود، ذات اقدس پروردگار در قرآن کریم از ابتدا تکلیف همین انگیزه ثروت‌اندوزی را تعیین می‌کند و می‌فرماید: «الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِینَةُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَالْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَاتُ خَیْرٌ عِنْدَ رَبِّکَ ثَوَابًا وَ خَیْرٌ أَمَلًا» یعنی ثروت و فرزند زینت زندگی دنیا است و اگر آقایی سوار بر یک خودروی لوکس و گران‌قیمت است یا در یک منزل وسیع و مجلل زندگی می‌کند، این‌ها همه زینت است و هیچ امتیازی برای فرد ایجاد نمی‌کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه باقیات‌الصالحات، راه اصلی تحقق آرزو‌ها است، اظهار کرد: سؤال اصلی از یک جوان ۲۰ ساله پسر و دخترخانم ۱۸ساله این است که پاسخ بدهند دقیقاً از زندگی چه می‌خواهند. آیا غیر از این است که می‌خواهند خوشبخت باشند و به هرچه آرزو کرده‌اند، برسند؟ خداوند عالم در قرآن کریم می‌گوید: دستیابی به امکانات و حتی برآورده شدن آرزو‌ها در گروی تأمین باقیات ‎الصالحات است تا همان ثروت و فرزند که در قرآن ذکر شده، در استخدام ماندگار یک کار خیر قرار گیرد.

وی ادامه داد: هیچ‌کس مخالف جمع‌آوری مال نیست. دین تقابلی با کسب مال به صورت مشروع را ندارد، زیرا اساساً عمده خلیفة‎اللهی انسان نیز مربوط به زندگی در همین دنیاست و اینجاست که همان تفاوت انسان و سایر مخلوقات مشخص می‌شود چرا که خداوند متعال برای سایر مخلوقات خودش شرایط زندگی را فراهم می‌کند این در حالیست که انسان باید خودش بساط زندگی و شرایط را برای خود ایجاد کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: وقف، از منظر قرآن مصداق کامل باقیات‌‎الصالحات است، اگر بخواهیم معنی خیرات ماندگار را از نظر فقهی تحلیل کنیم، کامل‌ترین معنای آن همان خیراتی می‌شود که شما در زندگی خود برای سیر کردن حتی یک شکم و منتفع کردن حتی یک انسان انجام می‌دهید و این تا پایان تاریخ، هم نام شما را در تاریخ ماندگار می‌کند و هم سرمنشأ خیرات و برکات برای اقشار مختلف جامعه خواهد بود.

وی با اشاره به فرمایشات رسول گرامی اسلام که می‌فرماید: «إنّ مِمّا یَلحَقُ المؤمنَ مِن عَمَلِهِ و حَسناتِهِ بعدَ مَوتهِ عِلما علّمَهُ و نَشَرَهُ و وَلَدا صالِحا تَرَکَهُ أو مصحَفا وَرَّثَهُ أو مَسجِدا بَناهُ أو بَیتا لاِبنِ السَّبیلِ بَناهُ أو نَهرا أجراهُ أو صَدَقَةً أخرَجَها» یعنی همانا بعد از مرگ مؤمن، برکت بخشی از عمل و کار خیرش ادامه پیدا می‌کند؛ از جمله علمی که ترویج شود، فرزند صالحی که تربیت شود، قرآنی که کتابت شود، مسجدی که ساخته شود، خانه‌ای که برای پذیرایی از مسافران ایجاد شود، راه‌آب یا قناتی که جاری شود یا صدقه‌ای که از او ماندگار بماند، بر ضرورت حفظ و تثبیت موقوفات تأکید کرد.

امام جمعه مشهد خطاب به دست‌اندرکاران موقوفات، گفت: اگر از مال وقفی بهره‌برداری شخصی صورت بگیرد، شما را در همه جهات زمین‌گیر می‌کند و مؤاخذه آخرت آن نیز به‌مراتب سنگین‌تر است.

علم‌الهدی اضافه کرد: این مسئله به‌موازات بهره‌برداری شخصی، بی‌توجهی و سهل‌انگاری در تخریب موقوفه را نیز شامل می‌شود و اگر کسی که مسئولیت حفظ موقوفه را دارد در نگهداری و ارتقای آن کوتاهی کند، به همان اندازه که اجر و منزلت واقف همچنان برقرار می‌ماند، بر مراتب عذاب و گناه عامل نگهداری افزوده می‌شود.

وی بیان کرد: تا پیش از پیروزی انقلاب، مردم اعتماد چندانی به سازمان اوقاف وقت نداشتند، اما پس از انقلاب، سنت حسنه وقف گسترش بسیاری پیدا کرده و منافع آن تا حد زیادی در گره‌گشایی از مردم مؤثر بوده است.

امام جمعه مشهد گفت: در مجموعه اوقاف دو مورد باید مورد توجه قرار گیرد، یکی توسعه بهره‌وری از موقوفات که بر اساس گزارش اعلام شده 40درصد افزایش داشته و دیگری توسعه خود موقوفات است که باید در دستور کار دست‌اندرکاران موقوفات باشد.

انتهای پیام
captcha