فلسطین از نهر تا بحر متعلق به مردم فلسطین است
کد خبر: 4176240
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۱

فلسطین از نهر تا بحر متعلق به مردم فلسطین است

معاون فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا با بررسی تاریخ تشکیل ۸۰ ساله رژیم صهیونیستی و غصب اراضی این سرزمین. گفت: جریان مقاومت اعتقاد دارد این سرزمین از نهر تا بحر متعلق به مردم فلسطین است. لذا جنگ بین فلسطین و اسرائیل از ۸۰ سال پیش و حتی قبل از آن آغاز شده است.

حسن رحیمی روشن، معاون فرهنگی دانشگاه بوعلی سینابه گزارش ایکنا از همدان، حسن رحیمی روشن، معاون فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا امروز ۲۶ مهرماه در تجمع اعتراضی دانشگاهیان استان همدان در محل یادمان مزار شهدای گمنام این دانشگاه اظهار کرد: در مسئله فلسطین دو شبهه اخیرا مطرح می‌شود، یکی اینکه برای جوان ما اینگونه تلقی شده جنگی که بین رژیم صهیونیستی و مردم فلسطین شکل گرفته از دو هفته گذشته آغاز شده و مسبب آن نیروهای مقاومت بودند که مناطقی از اسرائیل را مورد حمله قرار دادند. شبهه دوم اینکه مردم فلسطین در گذشته زمین‌های خود را فروخته و امروز نمی‌توانند مدعی باز پس گیری آنها باشند.

وی افزود: در مورد شبهه اول باید گفت این جنگ که امروز همچنان وجود دارد از 15 مهر امسال آغاز نشده بلکه حتی از سال 1948 (اعلان تشکیل کشوری به نام اسرائیل) هم آغاز نشده و سرآغاز آن به سال ۱۹۲۰ برمی‌گردد، زمانی که فلسطین بخشی از امپراتوری بزرگ عثمانی بود و پس از شکست آلمان و عثمانی ژنرال انگلیسی به نام آلنبی وارد این سرزمین شد که چند قرن قبل از آن صلاح‌الدین ایوبی، سردار کرد تبار ایرانی از دست صلیبی‌ها پس گرفته بود، شده و جنگ از آنجا آغاز شد.

رحیمی روشن ادامه داد: پس از آن تشکیل رژیم صهیونیستی مطرح شد؛ بر اساس اعلامیه بالفور که یکی، دو دهه قبل از این وطن ملی برای یهود را پیش‌بینی کرده بود، آژانس بین المللی صهیونیست به تشکیل سرزمینی رأی داد که تمام یهودیان دنیا در آن جمع شوند، اوگاندا، آرژانتین و فلسطین مطرح شد اما در نهایت فلسطین برای این غصب رأی آورد، از سال ۱۹۲۰ تا ۱۹۴۸ که جنگ جهانی تمام شد، انتقال یهودیان توسط آژانس صهیون به سرزمین فلسطین انجام شد ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار نفر از یهودیان از ایران نیز به آن سرزمین رفتند که در آن زمان مورد اذیت و آزار بودند.

وی ادامه داد: پس از آن اسرائیل همچون یک قارچ به وجود آمد، برخی فکر می‌کنند اسرائیل یک کشور است و فلسطین هم یک کشور، باید دانست که اسرائیل تا سال ۱۹۴۸ اصلا وجود نداشت و به صورت رسمی توسط صهیونیست‌ها اسرائیل  مطرح شد، سازمان ملل که به تازگی تشکیل شده  بود، در آن زمان سرزمین فلسطین را بین مردم این سرزمین و یهودیان که صهیونیسیت‌ها در آن زمان ارتش ۵۰ هزار نفری داشتند، تقسیم کرد و 46 درصد از این سرزمین به مردم فلسطین تعلق گرفت اما اعراب نپذیرفتند. 

این عضو هیئت علمی با اشاره به اینکه این اشتباه اعراب موجب شد فلسطین روز به روز کوچکتر شود، ابراز کرد: اگر آن قطع نامه را اعراب می پذیرفتند و دولت تشکیل می‌دادند امروز فلسطین تضعیف نشده و اسرائیل بیش از قبل رشد نمی‌کرد و شاید مسیر تاریخ عوض می‌شد. این تصمیم عرب‌ها سبب شد دولت اسرائیل در آن بخشی که گفته شده، شکل بگیرد، کرانه باختری و شهرهای آن توسط اردن و غزه توسط مصر تا جنگ ۱۹۵۶ و همچنین ۱۹۶۷ اداره شود. امروز مناطق بلندی‌های جولان از سوریه و صحرای سینا از مصر نیز توسط صهیونیست‌ها اشغال شده است. 

رحیمی روشن تصریح کرد: اما جریان مقاومت اعتقاد دارد این سرزمین از نهر تا بحر متعلق به مردم فلسطین است. لذا جنگ از ۸۰ سال پیش و حتی قبل از آن آغاز شده نه ۱۵ مهر امسال، باید بررسی شود در این سال‌ها چندین بار نوار غزه مورد حمله قرار گرفته و مردم این سرزمین زیر ظلم و جور این رژیم هستند.

این استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی در مورد شبهه دوم یعنی فروش زمین‌های کشاورزی مردم فلسطین به صهیونیست‌ها گفت: اگر در نظر بگیریم مردم فلسطین زمین‌های کشاورزی خود را به این مردم فروخته‌اند از لحاظ حقوقی زمین کشاورزی قابلیت اقامت و سکونت ندارد، که البته در کل فروش زمین‌ها دروغی بزرگ است.

اکرم یوسفی پارسا

انتهای پیام
captcha