خانه‌های قرآنی تفرش؛ قربانی عدم حمایت مالی
کد خبر: 4181249
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰
در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح شد

خانه‌های قرآنی تفرش؛ قربانی عدم حمایت مالی

مدیر اجرایی بیت‌القرآن «معراج» تفرش با اشاره به تعطیلی شماری از خانه‌های قرآن در این شهرستان گفت: سال‌ها قبل سه مرکز تحت عنوان خانه‌های قرآنی مجوز دریافت کردند، اما به‌دلیل عدم حمایت مالی هر سه مرکز تعطیل شدند.

مؤسسات قرآنی استان مرکزی

آسیه مؤمنی، مدیر اجرایی بیت‌القرآن «معراج» تفرش در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به آغاز فعالیت این مرکز قرآنی از سال 93 تاکنون اظهار کرد: خوشبختانه این مرکز قرآنی به‌واسطه داشتن خیّر و حامی توانسته است خدمات خوبی از خود برجای گذاشته و فعالیت‌های خود را در حوزه قرآن گسترش دهد.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های این مرکز قرآنی در قالب‌های قرآنی، فرهنگی و اجتماعی با رویکردهای دینی و مذهبی تعریف شده است، ادامه داد: پرداختن به موضوعاتی همچون تفسیر، حفظ، قرائت در سطوح مختلف اولویت است، اما در کنار این فعالیت‌ها دوره‌هایی همچون تیپ‌شناسی، کاردستی کودکان، قصه‌گویی، تربیت فرزند، روان‌شناسی، طب ایرانی ـ اسلامی، تفسیر نقاشی کودکان، خوشنویسی و کسب مهارت‌های زندگی نیز برگزار می‌شود.

مؤمنی ضرورت حضور والدین به‌ویژه مادران و بانوان در کلاس‌های فرهنگی و تربیتی را مورد توجه قرار داد و افزود: بدون تردید حضور والدین در کلاس‌ها و دوره‌های مختلف مؤسسات قرآنی می‌تواند به حضور کودکان و نوجوانان در کلاس‌های قرآنی منتج شود. خوشبختانه ظرفیت‌های خوبی در دست داریم که نباید از آن در راستای نسل قرآنی غفلت کرد.

وی با بیان اینکه والدین از کلاس‌ها و دوره‌های روان‌شناسی با رویکرد تربیت فرزند و تیپ‌شناسی بهتر از تفسیر استقبال می‌کنند، گفت: باید از همین علاقه در راستای توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه بهره برد. والدین نسبت به اهمیت مبانی روان‌شناسی واقف هستند و با استفاده از این مبانی فرزندانی دینی و دور از آسیب‌های اجتماعی تربیت خواهند کرد.

مؤمنی به حضور 300 قرآن‌آموز در رشته‌های مختلف در ترم تابستانه اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به تعطیلی تابستان استقبال دانش‌آموزان از کلاس‌ها مطلوب است، اما با بازگشایی مدارس این تعداد ریزش پیدا کرده و اغلب آنان در رشته‌های حفظ و قرائت فعالیت دارند. قرآن‌آموزان این مرکز قرآنی را طیف سنی 3 تا 70 سال تشکیل می‌دهند و ما برای هر گروه سنی مطابق علاقه آنان برنامه داریم.

وی با اشاره به استفاده از ابزار انگیزشی و تشویقی جهت حضور هرچه بیشتر کودکان و نوجوانان در کلاس‌های قرآنی، اظهار کرد: باید قبول کرد برای حضور جامعه هدف باید هزینه و سرمایه‌گذاری کرد. نوجوان امروز با در اختیار گذاشتن بلیط استخر به حضور در کلاس قرآنی تشویق نمی‌شود. برگزاری اردو حتی در مسافت‌های کوتاه همچون جمکران، قم و اراک می‌تواند در گرایش دانش‌آموزان به قرآن مؤثر باشد.

مؤمنی اضافه کرد: عدم حمایت‌های مالی از دیگر دغدغه‌های مهمی است که مؤسسات قرآنی سا‌ل‌هاست که با آن درگیر هستند. خوشبختانه بیت‌القرآن «معراج» با وجود خیرین و حامیان مشکل مالی ندارد، اما برخی مؤسسات همچون «نور» با مشکل مالی مواجه هستند و به‌دلیل حمایت نشدن فعالیت گسترده‌ای ندارد و فقط برنامه‌هایی که هزینه مالی ندارد را برگزار می‌کند. متأسفانه از سال 97 تاکنون ریالی بودجه قرآنی تخصیص پیدا نکرده است.

این فعال قرآنی در پایان با اشاره به فعالیت خانه‌های قرآنی در این شهرستان بیان کرد: سال‌ها قبل سه مرکز تحت عنوان خانه‌های قرآنی مجوز دریافت کردند، اما به‌دلیل عدم حمایت مالی هر سه مرکز تعطیل شدند. در شرایط امروز که دشمن از هر ابزاری برای دوری نوجوان و جوان ما از مبانی دینی و الهی استفاده می‌کند، حفظ مراکز قرآنی ضروری است.

انتهای پیام
captcha