اعطای جایزه سالانه علامه مجلسی به تراث‌پژوهان برتر
کد خبر: 4186569
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸
محمدرضا معینی خبر داد:

اعطای جایزه سالانه علامه مجلسی به تراث‌پژوهان برتر

پژوهشگر حوزه تراث شیعه در کتابخانه علامه مجلسی با اشاره به طراحی جایزه سالانه علامه مجلسی، گفت: این جایزه در دو حوزه تصحیح تراث و پژوهش‌های تراثی عرصه شیعه امامیه به پژوهشگران برتر اهدا خواهد شد.

محمدرضا معینیبه گزارش ایکنا، محمدرضا معینی؛ پژوهشگر حوزه تراث شیعه در کتابخانه علامه مجلسی(مرکز تحقیق و پژوهش میراث مکتوب شیعه)، شامگاه 16 آذرماه در نشست علمی «درآمدی بر منبع‌یابی تهذیب‌الاحکام» که در کتابخانه علامه مجلسی در قم برگزار شد با بیان اینکه گروهی در یکی از کشورهای غربی، بیش از یک میلیون یورو برای تصحیح کتاب شفا بودجه گرفته‌اند، گفت: الان پروژه 25 ساله‌ ابن رشد در دانشگاه کلن در حال انجام است که از سال 2016 شروع شده است و قصد دارند آثار ابن رشد را به زبان عربی و ... مورد بررسی قرار دهند و این در حالی است که ما برای تراث خودمان اینقدر اهمیت قائل نیستیم.

وی افزود: شاید زمانی باید سرافکنده باشیم که شیعه امامیه در زمانی که قدرت و مکنت دارد نتوانسته است به بخشی از میراث خود اهمیت دهد و این در حالی است که علامه مجلسی در روزگار خود چنین کاری را شاید به تنهایی بهتر از ما انجام داد. کتابخانه علامه مجلسی بیش از 20 سال در حوزه احیای تراث امامیه اقداماتی انجام داده است که مهمترین پروژه علمی انجام شده هم احیای منابع بحالارانوار بوده است.

معینی افزود: این کتابخانه به واسطه شبکه نخبگان و تجربه کسب شده علاوه بر احیای میراث می‌تواند در زمینه شناساندن این میراث به بدنه جامعه حوزوی و دانشگاهی و حتی عمومی‌تر نقش مهمی ایفا کند.

این پژوهشگر اضافه کرد: این کتابخانه درصدد است چندین نشست علمی ترویجی میراث شیعه را برگزار کند ضمن اینکه به تکریم از شخصیت‌های پیشکسوت و جوان‌تر که نقش مهمی در احیا تراث شیعه داشته‌اند خواهد پرداخت و در این راستا جایزه سالانه علامه مجلسی طراحی شده است و به این افراد برجسته اعطا خواهد شد.

وی با بیان اینکه این جایزه در دو حوزه تصحیح تراث و پژوهش‌های تراثی عرصه شیعه امامیه به پژوهشگران برتر اهدا خواهد شد، افزود: کتاب تهذیب و استبصار دو کتاب مهم شیخ طوسی است ولی هنوز یک تصحیح درخور و شایسته از این دو کتاب نداریم گرچه تصحیحات صورت گرفته تا حدودی خوب هستند. از این رو ما تصمیم گرفتیم تا خلأهای موجود در تصحیحات این دو کتاب برطرف شود.

معینی با بیان اینکه تهذیب شاید از جهاتی از کافی هم مهمتر باشد زیرا فقها در طول تاریخ در اجتهاد از تهذیب بیشتر استفاده کرده‌اند تا کافی، گفت: ایشان حتی وقتی می‌خواستند از کافی هم نقل کنند از تهذیب، اخذ می‌کردند لذا حدود 5 سال است که به خاطر اهمیت این کتاب، پروژه تصحیح تهذیب در کتابخانه علامه مجلسی آغاز شده است.    

این پژوهشگر تراث شیعه امامیه بیان کرد: 49 نسخه بسیار مهم و نفیس تا پایان عصر مجلسیین از تهذیب و 15 نسخه از استبصار جمع‌آوری شده است و اگر کسی امروز هم نسخه‌ای را بشناسد و معرفی کند حتما درنظر گرفته خواهد شد.

معینی اضافه کرد: کتابخانه علامه مجلسی در سال‌های اخیر انبان گران‌بهایی از تجربیات را دارد و متونی را پژوهش و تصحیح کرده است که کاری دشوار است و امروز ثروتی از شبکه نخبگانی در این مسیر دارد و در این راستا هم سلسله نشست‌های علمی را برای اشتراک گذاشتن تجربیات برگزار خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha