اعلام فراخوان جشنواره ملی عکس «زندگی با کتاب» در استان مرکزی
کد خبر: 4189342
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۶

اعلام فراخوان جشنواره ملی عکس «زندگی با کتاب» در استان مرکزی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی از اعلام فراخوان جشنواره ملی عکس «زندگی با کتاب» در استان مرکزی خبر داد و افزود: علاقه‌مندان تا 30 بهمن فرصت ارسال اثر دارند.

جشنواره ملی عکس زندگی با کتاب

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی، علی گودرزی‌زاده، مدیرکل این اداره در استان، از برگزاری اولین جشنواره ملی عکس «زندگی با کتاب» خبر داد و افزود: این جشنواره با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، معرفی کتابخانه‌های عمومی و آشنایی عموم مردم با خدمات و برنامه‌های کتابخانه‌ها به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی برگزار خواهد شد.

وی با بیان این مطلب که علاقه‌مندان می‌توانند تا حداکثر تا ۳۰ بهمن‌ماه سال جاری نسبت به ارسال آثار و شرکت در جشنواره ملی عکس «زندگی با کتاب» اقدام کنند، افزود: این جشنواره در دو بخش دوربین و تلفن همراه برگزار می‌شود. لازمه شرکت در بخش دوربین استفاده از دوربین‌های حرفه‌ای یا نیمه حرفه‌‌ای است که امکان ثبت فایل خام raw  را داشته و فایل خام عکس ارسالی نزد عکاس محفوظ باشد.

گودرزی‌زاده ادامه داد: سادگی و صراحت دوربین موبایل در برخورد با موضوعات اجتماعی موجب شد تا بخش مستقلی در این جشنواره برای عکس‌های تلفن همراه در نظر گرفته شود. در این بخش تمامی عکس‌هایی که صرفا با دوربین تلفن همراه در موضوعات جشنواره ثبت شده باشند، امکان شرکت دارند. این جشنواره در موضوعات کتاب، کتابخانه، کتابدار، کتابخانه‌ سیار، نمود آثار معنوی مطالعه در زندگی، فرهنگ کتابخوانی، جایگاه مطالعه در سبک زندگی ایرانی اسلامی، کتابخانه و کسب و کارهای کوچک، فعالیت فرهنگی کتابخانه های عمومی برگزار خواهد شد.

وی با بیان این مطلب که فراخوان شرکت در جشنواره از پنجشنبه، 16 آذر اعلام و تا دوشنبه، 30 بهمن فرصت ارسال اثر وجود دارد و آیین اختتامیه و معرفی نفرات برتر نیمه دوم اسفند برگزار خواهد شد، اظهار کرد: کمال‌الدین شاهرخ، علی‌اصغر داوودآبادی و عادل عزیزی داوران این جشنواره هستند.

این مقام مسئول در مورد جوایز نیز گفت: در بخش دوربین عکاسی نفرات اول تا سوم لوح تقدیر، تندیس جشنواره و مبلغ به ترتیب 4 میلیون تومان، 3 میلیون تومان و 2 میلیون تومان دریافت می‌کنند. برای دو اثر شایسته تقدیر نیز جوایز یک میلیون در نظر گرفته شده است. همچنین برای هر عکس راه‌یافته به نمایشگاه به عنوان حق التالیف (به جز عکس‌های حائز رتبه) مبلغ 300 هزار تومانپیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: در بخش تلفن همراه نیز نفرات اول تا سوم لوح تقدیر، تندیس جشنواره و مبلغ 3 میلیون تومان، 2 میلیون تومان و یک میلیون تومان دریافت می‌کنند. برای دو اثر شایسته تقدیر نیز مبلع 500 هزار تومان لحاظ شده است. همچنین مبلغ 300 هزار تومان برای هر عکس راه‌یافته به نمایشگاه به عنوان حق التالیف (به جز عکس‌های حائز رتبه) در نظر گرفته شده است.

گودرزی‌زاده ادامه داد: شرکت تمامی عکاسان غیرحرفه ای و حرفه‌ای از سراسر ایران در این جشنواره آزادست. محدودیتی در سال تولید عکس نیست و عکاسان می‌توانند عکس‌های گذشته خود را که منطبق با موضوع جشنواره باشد ارسال کنند. ویرایش عکس‌ها نباید به مرزهای گرافیک، تصویرسازی و حذف بعد و پرسپکتیو نماها منتج شود. تراز نور و کنتراست، تنظیم و کنترل رنگ، کراپ، اعمال یا کاهش گرین، تقویت شارپنس به شرط این که جنبه اسنادی آثار را از میان نبرد، آزادست.

وی افزود: ویرایش عکس‌های موبایلی و هرگونه استفاده از فیلترهای نرم‌افزارهای موبایلی جهت القای ذهنیت عکاس در این بخش آزاد است. دبیرخانه جشنواره مجاز است در صورت کافی نبودن کیفیت عکس ارسالی در سایز اصلی و مشکلات تکنیکی عکس، در هر مرحله از جشنواره عکس را حذف کند. عکس‌های ارسالی نباید دارای امضا عکاس، تاریخ، پاسپارتو، قاب، حاشیه، واترمارک و آرم و یا هرگونه نشان دیگری باشد.

گودرزی‌زاده گفت: هر شرکت‌کننده مجاز به ارسال ۱۰ قطعه عکس در هر بخش در مجموع ۲۰ قطعه عکس در هر دو بخش است. عکس‌ها در تمامی بخش‌ها باید به صورت فایل( سند) ارسال شود. شرکت‌کنندگان آثار ارسالی خود را صرفا به شماره همراه 09363402707 دبیرخانه جشنواره در پیام‌رسان های ایتا و بله و یا پست الکترونیکی farhangi@markazipl.ir ارسال کنند.

وی اضافه کرد: به همراه عکس‌های ارسالی حتماً یک فایل متنی شامل اطلاعات عکس ارسالی شامل زمان و مکان عکسبرداری، عنوان عکس و نوع دوربین و همچنین مشخصات عکاس شامل نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره تماس همراه و ثابت، آدرس پستی ارسال شود.عکس‌های ارسالی می توانند رنگی و یا مونوکروم بوده و با هر قالبی ثبت شده باشند، اما در نهایت باید به صورت یک فایل jpg که اندازه ضلع بزرگ آن حداقل ۱۵۰۰ pix و حجم فایل ارسالی از ۳ مگابایت تجاوز نکند، ارسال شوند. همچنین آثار ارسالی به نام عکاس نام‌گذاری شود.

وی ادامه داد: پس از داوری آثار، سایز بزرگ عکس راه یافته از عکاس مطالبه می‌شود و بدیهی است عدم تحویل سایز اصلی و مناسب چاپ در مهلت مقرر، منجر به حذف عکاس از فهرست پذیرفته‌شد‌گان و حذف عکس از جشنواره و عدم تعلق امتیازات خواهد شد.

انتهای پیام
captcha