هفتمین همایش منطقه‌ای «صنایع دستی، تولید و اشتغال‌زایی» برگزار شد
کد خبر: 4189733
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۸
به میزبانی بوشهر؛

هفتمین همایش منطقه‌ای «صنایع دستی، تولید و اشتغال‌زایی» برگزار شد

هفتمین رویداد داوری مهر اصالت ملی با عنوان همایش منطقه‌ای «صنایع دستی، تولید و اشتغال‌زایی» به میزبانی بندر بوشهر در راستای اجرای شعار سال برگزار شد.

مریم جلالی، معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

به گزارش ایکنا از بوشهر، هفتمین رویداد داوری مهر اصالت ملی، امروز ۳ دی‌ماه، با عنوان همایش «صنایع دستی، تولید و اشتغال‌زایی» در محل سالن جلسات سازمان بنادر و کشتیرانی و به میزبانی بندر بوشهر با حضور استان‌های چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، هرمزگان، خوزستان و بوشهر و با حضور مسئولین ملی و محلی برگزار شد.

مریم جلالی، معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ابتدای این آیین، در جمع خبرنگاران رسانه‌های بوشهری گفت: استان بوشهر با نام ویژه‌های خاص صنایع دستی می‌تواند به عنوان درگاه صادراتی، کل صنایع دستی ایران را نمایندگی کند. استان‌های ساحلی کشور در حوزه صنایع دستی و گردشگری ظرفیت‌های بسیار زیادی دارند که در بین این استان‌ها بوشهر می‌تواند به درگاه اصلی صادرات این محصولات به کشور‌های حوزه خلیج فارس تبدیل شود.

وی با تأکید بر اینکه در این راستا ظرفیت‌هایی به‌وجود آمده و پایگاه‌هایی با کمک رایزنان فرهنگی ما در کشور‌ها ایجاد شده است، ادامه داد: برنامه داوری مهر اصالت کالا سالیان متمادی در تهران برگزار می‌شد که با تمرکززدایی انجام شده اکنون با حضور پنج استان کشور در بوشهر در حال برگزاری است. همچنین مهر اصالت ملی توجه به محصولاتی است که می‌تواند به توسعه محصولات و به دنبال آن ایجاد اشتغال بپردازد.

جلالی اظهار کرد: در این زمینه بوشهر میزبانی شایسته از رویداد داوری مُهر اصالت داشته که این رویه می‌تواند به تکمیل زنجیره ارزش صنایع منجر شود. مُهر اصالت در سالیان اخیر برای شمار قابل توجهی از محصولات صادر شده که در هفتمین رویداد نیز این مهر برای شمار دیگری از محصولات صادر می‌شود.

صنایع دستی آینه تمدنی یک قوم است

آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری، رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر نیز گفت: صنایع دستی نماد تمدن یک قوم است، صنایع دستی ریشه در فرهنگ و اندیشه یک منطقه دارد که با دستان هنرمندان تولید و عرضه شده و به یک پدیده فرهنگی - صنعتی تبدیل می‌شود و در تاریخ یک قوم مانا می‌ماند.

وی در ادامه افزود: صنایع دستی مانند دیگر کالاها، صرفاً یک کالای اقتصادی نیست بلکه نماد فرهنگی یک قوم است که به عنوان یک پدیده مطرح شده و آینه تمدنی یک قوم و نماد میراث فرهنگی آن اقلیم است. صنایع دستی دارای یک شناسنامه تمدنی است و کتابی از تاریخ یک منطقه و پیونددهنده میان فرهنگ و اقتصاد است که در هیچ کالای اقتصادی نداریم به همین علت است که اقتصاد صنایع دستی یک اقتصاد فرهنگ پایه است.

آیت‌الله صفایی‌بوشهری بیان کرد: آغاز حرکت اقتصادی صنایع دستی در فضای جغرافیای عمومی است که آغازش مواد اولیه طبیعی و یک خلاقیت انسانی برای طراحی و تولید است بنابراین اقتصاد صنایع دستی یک اقتصاد انسان پایه است. صنایع دستی یک صنعت استراتژیک در حوزه فرهنگ و اقتصاد است و تنها مقوله‌ای است که توانسته اقتصاد را تحت تاثیر خود قرار دهد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر عنوان کرد: باید هویت صنایع خود را براساس شاخصه‌های تاریخی حفظ و توسعه دهیم، گسست بین نسلی که در دوره‌های قبل در زمینه صنایع دستی ایجاد شده مرتفع کرده و برای احیای صنایع دستی از پیش دبستانی شروع کنیم. در عرصه تولید باید تولیدکننده در فضایی قرار بگیرد که به راحتی طراحی نوین کند که لازمه آن اختصاص تسهیلات واقعی مورد نظر تولیدکننده، بازارسازی و بازاریابی مناسب، برپایی نمایشگاه‌های استانی، ملی و بین‌المللی موقت و دائم و ایجاد تنفس در بازپرداخت وام پس از فروش کالا است.

اسماعیل سجادی‌منش، مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی نیز گفت: در مرحله استانی ۳۴ اثر با شرایط لازم به مرحله منطقه‌ای و دریافت مُهر اصالت ملی راه یافتند که این برنامه از امروز یکشنبه ۳ دی‌ماه آغاز و تا چهارشنبه ادامه دارد. استان‌های بوشهر، خوزستان، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، و چهارمحال بختیاری پنج استان حاضر در هفتمین رویداد داوری مُهر اصالت ملی هستند. همچنین تاکنون ۶۶ محصول صنایع‌دستی استان بوشهر موفق به دریافت مُهر اصالت ملی شده‌اند.

سجادی‌منش افزود: راه یافتگان از این مرحله داوطلب دریافت مهر اصالت جهانی خواهند بود.

وی از برگزاری نمایشگاه صنایع دستی فجر تا عید فطر خبر داد و اضافه کرد: در این طرح غرفه‌های نمایشگاهی برپا کرده و برای دو هزار و ۴۰۰ نفر اشتغال موقت خواهیم داشت.

همچنین در این همایش منطقه‌ای از خانواده استاد گره‌چینی مرحوم محمد گرگین تجلیل شد.

سیده‌فردوس رضوی 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha