الگوی فعالیت جهادی کاظمی‌آشتیانی قابل تکثیر و بازرویش است
کد خبر: 4190708
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۰
رئیس بنیاد ملی نخبگان همدان:

الگوی فعالیت جهادی کاظمی‌آشتیانی قابل تکثیر و بازرویش است

موسی اعظمی گفت: روحیه، تلاش‌ها و دستاوردهای زنده‌یاد سعید کاظمی‌آشتیانی مدل و الگویی قابل تکثیر و بازرویش است به شرط آنکه به ضرورت جهادی عمل کردن رسیده باشیم و شناخت و درک درست و اصولی از تعریف کار جهادی و ویژگی‌های آن داشته باشیم.

موسی اعظمی، رئیس بنیاد ملی نخبگان استان همدانموسی اعظمی، رئیس بنیاد ملی نخبگان استان همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره زنده‌یاد سعید کاظمی‌آشتیانی اظهار کرد: این دانشمند نابغه‌ در سال ۱۳۵۸ در رشته فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی ایران پذیرفته شد، اما با تعطیلی دانشگاه‌ها به‌خاطر انقلاب فرهنگی و حضور داوطلبانه وی در جبهه‌های نبرد باعث شد پس از ۱۱ سال سرانجام در سال ۱۳۶۹ با اخذ مدرک کار‌شناسی ارشد رشته فیزیوتراپی از دانشکده علوم توانبخشی فارغ‌التحصیل شود.

وی ادامه داد: کاظمی‌آشتیانی همزمان با تحصیل در دانشگاه با همکاری جمعی از دوستانش توانست جهاد گروه پزشکی را در آن دانشگاه تأسیس کند. این گروه در واقع هسته اولیه شکل‌گیری جهاددانشگاهی امروزی بود که در سال ۱۳۶۵ شکل گرفت؛ کاظمی‌آشتیانی در سال ۱۳۷۱ به‌عنوان رئیس جهاد‌دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران انتخاب شد که این مسئولیت را تا پایان عمر خود برعهده داشت.

رئیس بنیاد ملی نخبگان همدان با بیان اینکه حضور زنده‌یاد کاظمی‌آشتیانی در جایگاه مدیریت جهاددانشگاهی، اولین تجربه مدیریتی وی محسوب می‌شد که الگوی رفتاری خاصی را عملیاتی کرد و آن مدیریت معنوی بود و در همین دوران خانواده‌ توانبخشی ایران به همت وی انسجام گرفت، گفت: تفکر جهادی کاظمی‌آشتیانی در مدیریت، در دوران جنگ تحمیلی و تلاش‌های وی که مدام در تقلای یافتن گامی برای خدمت بود، باعث شد که فضای کاری‌ این دانشمند هر روز شاهد ابتکارات، اتفاقات نو و پویای مدیریتی باشد و هم‌زمان با فعالیت‌های فرهنگی، برگزاری سمینار و کنگره، تفسیر کتب «اسرارالصلوه»، اعزام به جبهه را نیز دنبال می‌کرد.

اعظمی با اشاره به اینکه در امتداد این فعالیت‌ها، تأسیس درمانگاه‌های شهید رعیت، درمانگاه ایران و همچنین مرکز درمان نازایی و پژوهشکده نیز از ثمرات تلاش جهادگونه وی بود، تصریح کرد: کاظمی‌آشتیانی هر روز بنیانی نو در عرصه‌ جهاد داشت، وی با توجه به باورهای عمیق دینی و ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری خاصی که داشت منشأ خدمات علمی وسیعی به جامعه جهانی و ملت ایران بود. 


بیشتر بخوانید:


وی اظهار کرد: وی علاوه بر تأسیس مؤسسات تحقیقاتی در فعالیت‌های علمی خود حضور پررنگی داشت که نتیجه آن چاپ ده‌ها مقاله در مجلات علمی داخلی و بین‌المللی، انجام چندین طرح تحقیقاتی ملی بود. علاوه بر این، جمع ارزشمند و فرهیخته‌ای از صاحب‌نظران و نام‌آوران رشته‌های مربوط را به‌وجود آورد و با دانش فراوان خود به موفقیت‌های چشمگیری در حوزه گسترش روش‌های پیشرفته درمان ناباروری، ‌تولید و تکثیر و انجماد سلول‌های بنیادی جنینی و همانندسازی (کلونینگ) ‌حیوانات دست یابد و نام ایران را در عرصه‌های بین‌المللی با ثبت این پیشرفت‌ها پرآوازه کند که نام ایران را در میان ۱۰ کشور صاحب این فناوری قرار گیرد.

اعظمی ادامه داد: با توجه به فعالیت پژوهشکده رویان جهاددانشگاهی از سال ۱۳۷۰ و با مدیریت زنده‌یاد کاظمی‌آشتیانی تا به امروز هزاران زوج نابارور با بهره‌مندی از خدمات این مرکز پیشرفته درمان ناباروری، صاحب فرزند شده‌اند؛ باید اذعان کرد که یکی از بارزترین ویژگی‌های این دانشمند کشورمان توجه به امر کاربردی کردن دانش و فناوری در درمان بود. 

کاظمی‌آشتیانی نام ایران را ماندگار کرد

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان با اشاره به اقدامات مهمی که باعث شد که جایگاه زنده‌یاد کاظمی‌آشتیانی در عرصه علم و فناوری بدرخشد، توضیح داد: این دانشمند پنجره ورود به علم و فناوری را در ایران باز کرد و کارهایی به ثمر نشاند که فعل خواستن و توانستن را صرف کند. نخستین بانک خون بند ناف ایران را به‌منظور استفاده از بن یاخته‌های خون بند ناف در سلول درمانی خانواده‌ها تأسیس کرد. شکل‌گیری گروه تحقیقاتی گوسفند همانندسازی شده ایران در ۱۳۸۴ از جمله دیگر فعالیت‌های وی بود. 

اعظمی با تأکید بر اینکه سعید کاظمی‌آشتیانی نام ایران را در عرصه‌های بین‌المللی و در زمینه‌ سلول‌های بنیادی ماندگار کرد، گفت: اگر کسی می‌خواهد کمی با بزرگی این دانشمند کشورمان آشنا شود، باید به اظهارنظر بزرگ‌ترین دانشمندان رویان‌شناسی دنیا از کشورهای کانادا، ژاپن، آلمان، کره‌ جنوبی، مصر و بسیاری دیگر نظری داشته باشد که پس از فقدان وی، چقدر از خدمات این اندیشمند و مجاهد ایرانی با عظمت یاد کرده‌اند. عباراتی که برای هر ایرانی مایه‌ مباهات و سرافرازی است. این مجاهد واقعی، جمع بسیار ارزشمند و فرهیخته‌ای از صاحب‌نظران و نام‌آوران رشته‌های مرتبط را گرد‌هم جمع کرد؛ جمعی که به صلابت و بزرگی سعید ایران ایمان داشتند و وی نیز به آنان و همت والایشان عشق می‌ورزید. 

ترور بیولوژیک زنده‌یاد کاظمی‌آشتیانی

وی افزود: به‌دلیل کشفیات حیرت‌انگیز این دانشمند در زمینه پیشرفت علم و به‌دلیل تلاش‌های فراوان در زمینه تحقیقات سلول‌های بنیادی جنینی در ۱۳۸۳ از وی به‌عنوان یکی از چهره‌های ماندگار کشور تقدیر شد. همچنین در این سال از وی به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین دانشمندان خاورمیانه که با توسعه دانش سلول‌های بنیادی، دست برتر علمی را برای ایران ایجاد کرد، سبب شد تا نامش در فهرست ترور موساد قرار گیرد. 

رئیس بنیاد علمی نخبگان همدان با اشاره به دیگر ویژگی‌های زنده‌یاد کاظمی‌آشتیانی بیان کرد: در اسناد و خاطرات این چهره علمی نقل شده است که احساس نمی‌کرد کمبود می‌تواند مانع کارش شود و با تلاش موانع را از سر راه برمی‌داشت. زنده‌یاد کاظمی‌آشتیانی به همه‌ ما و به‌خصوص جوانان جویای عمل و دانش آموخت که باید بنیان‌گذار کارهای خیلی بزرگ و مهم به عظمت انقلاب بود. تأسیس پژوهشکده‌ رویان، رویش این تفکر اعتقادی و دینی وی بود تا نام پرافتخار ایران را با گام‌های بلند بر قلل پیشرفت و ترقی، جهانی کند.

اعظمی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در بازدیدی که از پژوهشکده‌ رویان داشتند در عبارت زیبایی فرمودند: «اگر بخواهم این الگوی مطلوب را در یک جمله معرفی کنم، عبارت است از: ترکیب علم، ایمان، تلاش. هم علم را جدی گرفتند، هم ایمان و پایبندی و تقوا را؛ نه به‌صورت یک سربار، بلکه به شکل یک عنصر اصلی در بافت مجموعه و در بافت کار و هم خستگی را فراموش کردند که به گمان من مرحوم کاظمی جان و سلامت خودش را هم سر همین کار گذاشت؛ یعنی این دنبال‌گیری و این اهتمام‌ها و خسته‌نشدن‌ها، لذا رویان در چشم من بسیار گرامی است و عزیز است».

وی گفت: زنده‌یاد کاظمی اگرچه از لحاظ کمی، طول عمری کوتاه داشت، اما با پشتوانه فعالیت‌های جهادی در جبهه‌های جنگ، آموزش بینش اسلامی به دانش‌آموزان مدارس و فعالیت جهادی در عرصه پژوهش توانست تأثیری عمیق بر فضای علمی کشور بگذارد؛ این تأثیر چنان بود که بسیاری از گمانه‌زنی‌ها حاکی است درگذشت وی بر اثر فعالیت‌های تروریستی رژیم ‌صهیونیستی در ترور بیولوژیک چهره‌های مؤثر جهان اسلام ارزیابی می‌شود.

اعظمی با اظهار تأسف از فقدان این دانشمند نابغه در 14 دی‌ماه سال 1384 گفت: پس از سال‌ها خدمت صادقانه به جامعه علمی و دانشگاهی ایران با اینکه تنها ۴۴ سال داشت، دیده از جهان فروبست. پیش از این اعلام شده بود که به علت سکته قلبی دار فانی را وداع گفته است، اما برخی روایات مستند نشان می‌دهد که این نابغه فناوری سلول‌های بنیادی توسط موساد «ترور بیولوژیک» شده است.

رئیس بنیاد علمی نخبگان همدان در پایان یادآور شد: بازشناسی شخصیت جهادی زنده‌یاد کاظمی‌آشتیانی و تبیین و واکاوی این روحیه برای الگوسازی به سایر جوانان و نخبگان کشور در گرو شناخت دقیق‌تر ابعاد شخصیتی و روحیه‌ جهادی و ترجمان و فراگیرسازی آن در محیط علمی به‌عنوان «جهاد علمی» است. روحیه، تلاش‌ها و دستاوردهای کاظمی‌آشتیانی در مسیر حرکت علمی کشور و جبران عقب‌ماندگی‌های تاریخی، مدل و الگویی قابل تکثیر و بازرویش است به شرط آنکه به ضرورت جهادی عمل کردن رسیده باشیم و شناخت و درک درست و اصولی از تعریف کار جهادی و ویژگی‌های آن داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha