گناهی که زندگی مردم را به هم می‌ریزد
کد خبر: 4193591
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
پژوهشگر حوزوی مطرح کرد

گناهی که زندگی مردم را به هم می‌ریزد

حجت‌الاسلام امین بهرامی با بیان اینکه غیبت یکی از گناهان زبان است که موجب سلب توفیق از انسان می‌‎شود، گفت: گاهی با یک غیبت، زندگی افراد به هم می‌ریزد، احتیاط کنیم، زیرا آبروی مردم خیلی مهم است.

حجت‌الاسلام امین بهرامی(شریعت شوشتری)، پژوهشگر حوزویبه گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام امین بهرامی(شریعت شوشتری)، پژوهشگر حوزوی، شب گذشته، 22 دی‌ماه در جلسه هفتگی تفسیر موضوعی قرآن کریم که با محوریت تفسیر آیات اخلاقی و اجتماعی در مسجد امام رضا(ع) اهواز برگزار شد ضمن تبریک فرارسیدن ماه رجب و سالروز ولادت امام محمدباقر(ع) گفت: ماه رجب، ماه استغفار، تلاوت قرآن و نزدیک شدن به خداوند است. پیامبر اکرم(ص) در روایتی توصیه فرموده‌اند: «أكثِروا مِنَ الاِستِغفارِ في شَهرِ رَجَبٍ، فَإِنَّ للّهِ في كُلِّ ساعَةٍ مِنهُ عُتَقاءَ مِنَ النّارِ، وإنَّ للّهِ مَدائِنَ لا يَدخُلُها إلّا مَن صامَ» تا می‌توانید در این ماه استغفار کنید. طبق این روایت، در هر ساعتی از این ماه، خداوند گروهی را از آتش جهنم آزاد می‌کند، خدا در بهشت، شهرهایی دارد که تنها کسانی وارد آن می‌شوند که در این ماه روزه‌دار باشند؛ پس باید از این فرصت استفاده کنیم.

وی در ادامه با اشاره به آیه 18 سوره ق «مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ؛ هيچ سخنى را به لفظ درنمى‌آورد مگر اينكه مراقبى آماده نزد او آن را ضبط مى‌كند» اظهار کرد: گفتیم دروغ یکی از گناهانی است که از زبان صادر می‌شود و قرآن و روایات از آن نهی می‌کنند. اگر کسی به خود اجازه دروغ داد، کلیدی پیدا می‌کند که قفل همه گناهان را به روی او می‌گشاید. گناه دیگری که از زبان صادر می‌شود، غیبت است و با اینکه گناه بزرگی است، متأسفانه برای برخی شیرین است و آن را مرتکب می‌شوند. غیبت گناه خطرناکی است. اگر فردی، غیبت کسی را کرد یا به کسی تهمت زد، از دنیا نمی‌رود، مگر اینکه خود، آن گناه را انجام می‌دهد.

بهرامی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) در توصیه‌ای به ابوذر غفاری فرمودند: «یا أباذرٍّ، إيّاكَ والغِيبَةَ؛ فإنَّ الغِيبَةَ أشَدُّ مِن الزِّنا» از غيبت بپرهيز كه غيبت بدتر از زناست. ادامه روایت است که «قلتُ: يارسولَ اللّه، و ما الغِيبَةُ؟ قالَ: ذِكرُكَ أخاكَ بما يَكرَهُ» ابوذر گفت: غیبت چیست؟ رسول خدا(ص) فرمودند: یعنی از برادرت چيزى بگويى كه خوش ندارد. ابوذر پرسید: «فإن كانَ فيهِ ذاكَ الذي يُذكَرُ بهِ؟» اگر آنچه گفتیم در او وجود داشت، چه طور؟ رسول خدا(ص) فرمودند: «اِعلَمْ أنَّكَ إذا ذَكَرتَهُ بما هو فيهِ فقدِ اغتَبتَهُ، و إذا ذَكَرتَهُ بما ليسَ فيهِ فَقَد بَهَتَّهُ» اگر او را به چیزی در جمع یاد کردی که در او بود، غیبت مرتکب شدی و اگر آنچه در او نيست بگويى، به او بهتان زده‌اى. پس در هر دو صورت، ما مجاز به غیبت کردن نیستیم.

این پژوهشگر قرآن افزود: ما اجازه نداریم در جایی بنشینیم که غیبت کسی در آن گفته بشود. امام خمینی(ره) در دوره پیش از انقلاب، از طرف گروهی از طلاب به سفری دعوت شدند، امام(ره) فرمودند: به دو شرط می‌آیم؛ نماز اول وقت خوانده شود و از احدی غیبت نشود. غیبت گناه عجیبی است و موجب سلب توفیقات عجیب و غریبی در زندگی می‌شود. گاهی در مجلسی از کسی غیبت می‌کنند، به‌طوری که آبروی آن شخص می‌رود. قرآن کریم در آیه 12 سوره مبارک حجرات مثال می‌زند: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِيمٌ» ای اهل ایمان، از اینکه فکر بد درباره کسی بکنید، بپرهیزید. قرآن می‌فرماید نسبت به هیچ کس گمان بد نداشته باشید. در زندگی مردم، سَرَک نکشید. باغچه زندگی کسی را بیل نزنید. ما مأموریم خود را اصلاح کنیم، از زندگی خود مراقبت کنیم. متأسفانه در جامعه این موضوع رعایت نمی‌شود. سرک کشیدن‌های بی‌مورد در زندگی همدیگر می‌کنیم که قرآن از همه اینها انسان را نهی کرده است.

بهرامی گفت: ادامه آیه می‌‎فرماید: از همدیگر بدگویی نکنید؛ آیا دوست دارید گوشت مردار برادر خود را بخورید؟ چرا قرآن چنین مثالی زده؟ قرآن در جایی دیگر می‌فرماید: مؤمنان، برادر یکدیگر هستند. شما که به برادر دینی خود رحم نمی‌کنید، او را ترور شخصیتی می‌کنید. فردی که مورد غیبت قرار می‌گیرد و در مجلس نباشد، مثل مرده است؛ نمی‌تواند از خود دفاع کند. شما یک فرد متوفا را در نظر بگیرید، اگر بدی او را بگویید، او دیگر نیست که از خود دفاع کند. وقتی در مجلسی هم از کسی غیبت بشود و آبرویش برود، مانند این است که تکه‌ای از گوشت تنش را کنده‌اید. منظور از گوشت تن در اینجا، آبرو است.

وی یادآور شد: اگر ما در معرض چنین رفتاری قرار بگیریم، چه قدر ناراحت می‌شویم؟ وقتی این را برای خود نمی‌پسندیم، نباید آن را برای دیگران بپسندیم. شخصی در محضر حضرت علی(ع) و امام مجتبی(ع) غیبت کسی را کرد، حضرت امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: این شخص، پلیدترین چیز را با خودش حمل کرده که عیوب شخص مورد غیبت است و از طریق گوش آن را به تو منتقل کرده است. آبروی مردم خیلی مهم است. در انتخابات شاید از این اتفاقات بیفتد. باید انسان چیزی را قبول کند که یا خود نسبت به آن آگاهی دارد یا منبع قضایی محکمی تأییدش کند که در آن هم نظر است؛ باید محتاط باشیم.

بهرامی با بیان اینکه گاهی با یک غیبت، زندگی افراد به هم می‌ریزد، گفت: غیبت یکی از گناهان کبیره، است. دقت کنیم. در روایات داریم کسی که غیبت را می‌شنود، شریک غیبت‌کننده است. در احوالات امام، ذکر شده است که در خانه ایشان، غیبت کسی شد، امام وقتی شنید، سه روز حالش بد شد و درس خود را تعطیل کرد. دین ما همین مسائل ریز و دقیق است.

انتهای پیام
captcha