اقدامات مرکز «احیای اندیشه و سیره علوی» در اشاعه فرهنگ دینی
کد خبر: 4195968
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
در گفت‌وگو با ایکنا تشریح شد

اقدامات مرکز «احیای اندیشه و سیره علوی» در اشاعه فرهنگ دینی

مرکز «احیای اندیشه و سیره علوی» یک نهاد مردمی عام‌المنفعه و خیریه در شهر اصفهان است که در عرصه‌های گوناگون دینی، فرهنگی و اجتماعی فعالیت دارد.

رضا طیب نیا رئیس هیئت‌مدیره مرکز «احیای اندیشه و سیره علوی»مرکز «احیای اندیشه و سیره علوی» در سال ۱۳۹۷ تأسیس شد و متشکل از پنج مجتمع شامل پژوهشکده مهرستان، مجتمع تربیتی مهرستان، مجتمع فرهنگی مهرستان، نشر مهرستان و پردیس هنری رؤیا است.

رضا طیب‌نیا، رئیس هیئت‌مدیره مرکز احیای اندیشه و سیره علوی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان در خصوص زمینه‌های تأسیس این مرکز اظهار کرد: ما از سال‌های ابتدای انقلاب با توجه به وظیفه شرعی هر انسان برای اشاعه فرهنگ علوی و شیعی و همچنین آشنایی خانواده‌ها با مبانی اسلام و قرآن، جلساتی برگزار می‌کردیم. جلسات خویشاوندی و قرآنی خودمان نیز قبل از انقلاب و در سال ۱۳۵۱ تشکیل می‌شد. دوستان، بستگان و مخصوصاً فرزندانم نیز در اعتلای این جلسات و تداوم و اشاعه آنها کوشا بودند. اعزام استادان، تهیه لوازم فرهنگی، رحل، وسایل صوتی و جوایزی برای کودکان از جمله اقداماتی بود که در راستای کمک به برپایی این‌گونه جلسات صورت می‌گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به وظیفه‌‌ ما در رابطه با اشاعه فرهنگ غدیر و تواصی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) در این خصوص و همچنین در راستای انتقال مفاهیم غدیر به دیگران به‌ویژه کودکان فعالیت‌هایی را آغاز کردیم، به این صورت که در ایام عید غدیر، مبلغان و روحانیون جوان را به مدارس اعزام می‌کردیم تا با اجرای برنامه‌هایی جذاب به انتقال مطالب مرتبط با غدیر به دانش‌آموزان بپردازند. به تدریج این کار توسعه پیدا کرد و تصمیم به ایجاد یک مرکز گرفته شد که در نهایت در سال ۱۳۹۷، مرکز «احیای اندیشه و سیره علوی» تأسیس شد. بخشی از اقدامات مرکز نیز به اشاعه فرهنگ غدیر اختصاص یافت.

رئیس هیئت‌مدیره مرکز احیای اندیشه و سیره علوی در باب اقدامات انجام‌شده برای اشاعه فرهنگ غدیر بیان کرد: جشنواره «غنچه‌های غدیر» به همین منظور برگزار می‌شد و تمامی دبستان‌های شهر و استان اصفهان در آن شرکت داشتند. مربیان پرورشی نیز در کمک به این جشنواره کوشا بودند. آثار دریافتی جشنواره «غنچه‌های غدیر» هرساله داوری می‌شد و طی جشن مفصلی به افراد برگزیده جوایزی اختصاص می‌یافت. این جشنواره تا قبل از دوران همه‌گیری کرونا استمرار داشت و علاوه بر استان اصفهان، شهرهای قم و یکی از نواحی تهران نیز در آن شرکت داشتند. متأسفانه پس از شیوع کرونا در کشور، این برنامه معلق شد.

وی افزود: کمک به برپایی و غنی کردن جلسات قرآن خویشاوندی، اقدام دیگر مرکز احیای اندیشه و سیره علوی است که تاکنون نیز ادامه دارد.

برگزاری جلسات عمومی در ایام هفته

طیب‌نیا با اشاره به برنامه‌های عمومی این مرکز توضیح داد: به مدت حدود یک سال، جلساتی با حضور حجت‌الاسلام تراشیون در روزهای دوشنبه برگزار می‌شد که 80 نفر از بانوانی که هم مادر بودند و هم تحصیلات عالیه داشتند، در آن جلسات شرکت می‌کردند. همچنين امسال، هفتمین سالی است که جلسات شرح و تفسیر نهج‌البلاغه در روزهای یکشنبه با حضور دکتر محمدصالح طیب‌نیا برگزار می‌شود. روزهای دوشنبه نیز جلسات شرح و تفسیر صحيفه سجادیه با حضور حجت‌الاسلام رفیعایی برپا می‌شود که مورد استقبال بسیاری هم قرار گرفته است. روزهای سه‌شنبه‌ نیز به جلسه تفسیر قرآن با حضور حجت‌الاسلام رحمانی اختصاص دارد که از حافظان قرآن است و به تفاسیر آن تسلط دارد. زمان این جلسات پس از نماز مغرب و عشاست و افراد می‌توانند علاوه بر مراجعه حضوری، به‌صورت برخط نیز در این جلسات شرکت کنند.

وی با بیان فعالیت این مرکز در حوزه رسانه گفت: مرکز احیای اندیشه و سیره علوی در حوزه رسانه نیز فعالیت دارد که تولید نماهنگ، فیلم کوتاه، انیمیشن و... از جمله این فعالیت‌هاست. بخشی از این تولیدات نیز از شبکه‌های سیما پخش شده است. کسب امتیاز و راه‌اندازی پردیس هنری رؤیا هم از دیگر اقدامات این بخش است.

رئیس هیئت‌مدیره مرکز احیای اندیشه و سیره علوی یادآور شد: از روزهای آغازین برپایی این مرکز، اندیشکده‌ای نیز تأسیس شد و دو سال قبل با کسب امتیاز از آموزش عالی به پژوهشکده خانواده تغییر یافت. مکان این پژوهشکده اکنون در دانشگاه اصفهان قرار دارد و در حوزه مطالعات مربوط به خانواده مشغول فعالیت است.

مرکز «احیای اندیشه و سیره علوی»

وی با اشاره به فعالیت نشر «مهرستان» به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های مرکز احیای اندیشه و سیره علوی تصريح کرد: در خصوص انتشار کتاب نیز قبل از ایجاد این مرکز، نشر «قبسات» فعالیت‌هایی داشت و سپس نام آن به انتشارات «مهرستان» تغییر کرد که در باب انتشار کتاب فعالیت شایانی دارد و از فعالان حوزه نشر در کشور به شمار می‌رود. کتاب‌های بسیاری از این انتشارات، تألیف و منتشر شده است و بسیاری دیگر نیز در نوبت چاپ هستند. در موضوع غدیر و مسائل مذهبی هم نشر مهرستان اقدامات خوبی انجام داده است.

طیب‌نیا تأکید کرد: عرضه آموزش‌های لازم به منظور ارتقای فرهنگ علوی و شیعی و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی متنوع همچون کسب و کار از اقدامات مرکز احیای اندیشه و سیره علوی است که چندی پیش برای استادان دانشگاه صنعتی اصفهان دوره‌ای برگزار و در حوزه عکاسی هم مسابقه‌ای برپا شد که پس از داوری آثار دریافتی، برگزیدگان مورد تقدیر قرار گرفتند و جوایزی به آنان اهدا شد.

وی که خود بازنشسته آموزش و پرورش است، با بیان اهمیت جایگاه آموزش به‌ویژه برای کودکان اظهار کرد: اعتقاد ما بر این بود که بدون ورود به حوزه آموزش نمی‌توان آينده خوبی برای کودکان ترسیم کرد؛ از همین‌رو به مدت چندین سال، مبانی آموزشی کودکان را مورد بررسی قرار دادیم. تأسیس «خانه مادر و کودک مهرستان» ویژه دختران از جمله اقدامات ما در حوزه آموزش بود تا مادران نیز بتوانند همراه کودک خود آموزش‌های لازم را فرا بگیرند. پیش‌دبستانی و دبستان مهرستان نیز حدود چهار سال است که آموزش دختران را برعهده دارند.

یادآور می‌شود مرکز احیای اندیشه و سیره علوی در راستای انجام امور خیریه و کمک به نیازمندان نیز نقش پررنگی ایفا می‌کند و همکاری مؤثری با مراکز خیریه‌ گوناگون دارد.

زهرا مظفری‌فرد

انتهای پیام
captcha