قرآن خطی اهدایی پادشاه مراکش در موزه اسلامی قدس اشغالی + فیلم
کد خبر: 4202078
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۷

قرآن خطی اهدایی پادشاه مراکش در موزه اسلامی قدس اشغالی + فیلم

«ربعه مغربی» مصحف تاریخی و ارزشمندی که از سوی سلطان علی ابوالحسن المرینی، پادشاه مراکش در قرن هشتم هجری به مسجدالاقصی کتابت و هدیه شده است، همچنان در موزه اسلامی قدس نگهداری می‌شود.

 

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، این مصحف خطی تاریخی دارای تذهیب و تزئینی خیره کننده و با مشک و زعفران کتابت شده است.

سمر زکی نمر، رئیس مرکز حفظ و احیای نسخه‌های خطی اداره اوقاف اسلامی قدس شریف در مصاحبه‌ای جزئیات این مصحف تاریخی ارزشمند و نحوه ورود آن از مراکش به قدس شریف را شرح داده است.

به گفته وی داستان «ربعه مغربی» به سال 745 هجری قمری برمی‌گردد. این مصحف نسخه‌ای از قرآن کریم است که سلطان علی ابوالحسن المرینی، پادشاه وقت مراکش آن را به دست خود کتابت و به مسجدالاقصی هدیه کرده است.

وی افزود: نام این مصحف(ربعه) از جعبه نگهدارنده آن گرفته شده است. این جعبه مربع شکل از چوب آبنوس ساخته شده و که با نقره رنگی تزئین شده است و به چند قسمت تقسیم می‌شود. سی جزء قرآن کریم در بخش‌های مختلف این جعبه نگهداری می‌شود.

به گفته سمر نمر هر صفحه از این مصحف تاریخی حاوی 5 سطر است و آیات شریف قرآن با مشک و زعفران کتابت شده است. این نسخه همچنین با نقوش هندسی و گل و گیاه به رنگ زرین تزئین شده است.

به گفته رئیس اداره مرکز حفظ و احیای نسخه‌های خطی، قرآن موجود در مسجد الاقصی یکی از پنج مصحف از این نوع است که سلطان علی ابوالحسن المرینی، سلطان مراکش آن را به دست خود کتابت کرده و جلد آن نیز از چرم طبیعی است.

 
 
انتهای پیام
captcha