کرسی ترویجی «ارائه الگوی فرهنگی افزایش باروری مبتنی بر آموزه‌های دینی» در قزوین برگزار شد
کد خبر: 4203155
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۰

کرسی ترویجی «ارائه الگوی فرهنگی افزایش باروری مبتنی بر آموزه‌های دینی» در قزوین برگزار شد

به همت معاونت پژوهش مدرسه تخصصی کوثر قزوین با همکاری مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) کرسی ترویجی با موضوع «ارائه الگوی فرهنگی افزایش باروری مبتنی بر آموزه‌های دینی» برگزار شد.

حجت الاسلام چراغی

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مدرسه تخصصی کوثر قزوین، کرسی ترویجی با موضوع «ارائه الگوی فرهنگی افزایش باروری مبتنی بر آموزه‌های دینی» با حضور حجت‌الاسلام‌ والمسلمین دکتر چراغی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ع) و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر فولادی وندا، مدیر کارگروه جمعیت مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) و مدیریت علمی شیخی، معاون پژوهش مدرسه علمیه کوثر در سالن اجتماعات مدیریت استان حوزه علمیه خواهران قزوین برگزار شد.

در این نشست حجت‌الاسلام‌ چراغی در سخنان خود درباره «ارائه الگوی فرهنگی افزایش باروری مبتنی بر آموزه‌های دینی» به ضرورت الگوپردازی اشاره کرد و وجود الگو را به عنوان نقشه راه حرکت منطقی و هدفمند نظام در مسئله جمعیت ضروری دانست؛ به گونه‌ای که از ورود عناصر آسیب‌رسانی چون اتخاذ تصمیمات بی‌هدف، اعمال سلیقه‌های فردی، گروهی و سیاسی در خصوص مسئله جمعیت جلوگیری می‌کند.

وی در ادامه در اقسام الگو به الگوی شناختی، پیش‌بینی کننده، تصمیم‌گیری و هنجاری اشاره کرد و گفت: الگوی پرداخته شده در مقاله «ارائه الگوی فرهنگی افزایش باروری مبتنی بر آموزه‌های دینی» از نوع الگوهای هنجاری است، زیرا کارکرد این الگوها ارائه تصویری نسبتاً دقیق از نظامی است که باید ایجاد شود.

این مسئول الزامات الگوی اسلامی افزایش باروری را معرفی و بیان کرد: این الزامات عبارت است از محوریت مبانی نظری اسلام، انطباق با شرایط فرهنگی و تاریخی ایران، گفتمان‌سازی لزوم افزایش باروری، به کارگیری همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جامعه، توجه به نگرش‌های علمی و تخصصی در سیاست گذاری‌ها، توجه به ابعاد کمی و کیفی جمعیت، دستیابی به تعادل جمعیتی در افق بلندمدت، نقش حکومت اسلامی در تحقق پذیری الگو.

وی خاطرنشان کرد: مراحل تدوین الگوی افزایش باروری در سه مرحله شناخت وضعیت موجود باروری (شناخت مبدأ)، ترسیم وضعیت مطلوب (شناخت مقصد)، ترسیم مسیر حرکت (شناخت مسیر) است و عامل اساسی در کاهش باروری در خانواده ایرانی، اشاعه ابعاد فرهنگی نوسازی است.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه سخنان خود به اجزای الگو اشاره کرد و گفت: این الگو با تأکید بر تقویت باورها، ارزشها و هنجارها به عنوان سه لایه فرهنگ، رفتار باروری را متأثر می‌کند.

چراغی در پایان به تبیین بحث راهبردها و راهکارهای تحقق الگوی فرهنگی پرداخ و نظارت بر عملکرد رسانه‌ها، نظارت بر مراکز آموزشی، اصلاح نظام اشتغال زنان، تقویت ارزش ازدواج و فرزندان، اصلاح نگرش‌ها نسبت به پیامدهای منفی کاهش باروری، تقویت دینداری مردم، کاهش طلاق‌های قانونی و عاطفی و تغییر نگرش زنان و دختران به زیبایی و بدن را از جمله راهبردهای فرهنگ‌سازی باروری خواندند.

انتهای پیام
captcha