اولویت‌دهی به مباحث مالی در نظام آموزشی، نتیجه فرهنگی مناسبی نمی‌دهد
کد خبر: 4209756
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۷
آیت‌الله دژکام:

اولویت‌دهی به مباحث مالی در نظام آموزشی، نتیجه فرهنگی مناسبی نمی‌دهد

نماینده ولی فقیه در استان فارس در استان فارس معتقد است اگر در نظام آموزشی مباحث مالی و درآمدی مهم‌تر جلوه کند، نتیجه فرهنگی و مناسبی از این نظام گرفته نمی‌شود.

نشست اساتید دانشگاه آزاد اسلامی شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 21 فروردین در نشست اساتید و رؤسای دانشکده‌های دانشگاه آزاد اسلامی شیراز گفت: از ابتدای تاریخ انقلاب فرهنگی تا به امروز ما کمبودی در حرف خوب و مناسب مشاهده نمی‌کنیم اما بررسی کارنامه‌ها در عمل و اجرا نشانه عدم موفقیت در این بعد است.
وی افزود: گاهی تلاش‌هایی که ما انسان‌ها انجام می‌دهیم هرچند در سطح بسیار عالی هم باشد، آن نتیجه‌ای که از آن می‌خواهیم حاصل نمی‌شود و اینجاست که باید تاکید کنیم بر جمله گهر باری که امام راحل فرمودند که « ما موظف به تکلیف هستیم نه موظف به نتیجه»، بنابراین انسان می‌بیند که باید تلاش خود را در عرصه‌های مختلف به کار بندد و دست از کوشش و تلاش بر ندارد هرچند آن تلاش به نتیجه‌ای که مد نظر اوست منتج نشود.
نماینده ولی فقیه در استان فارس تأکید کرد: در نظام آموزشی اگر بحث مالی و درآمدی مهم‌تر جلوه کرد، نتیجه فرهنگی و تربیتی مناسبی از این نظام آموزشی و تعلیمی نخواهیم گرفت.
آیت‌الله دژکام با اشاره به اثرگذاری اساتید دانشگاه بر روی نسل جوان و دانشجو اظهار کرد:‌ مدرسین و مجموعه مدیریت دانشگاه باید در رابطه با تخلفات اخلاقیِ غیرقابل اغماض، تصمیم واضح بگیرند و متصدی این امر و عامل اصلی تاثیرگذار در این خصوص در دانشگاه‌ها استادان هستند.
وی تصریح کرد: اگر در مجموعه دانشگاه استاد ما در چارچوب قرار بگیرد و خود را مقید به قواعد دانشگاه بداند مطمئناً دانشجو هم عمل غیرقانونی و غیر اخلاقی از خود ابراز نمی‌کند لذا هرجا ما در چارچوب باشیم، دانشجو هم تبعیت می‌کند.
محمدرضا قائدی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس هم در این نشست با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان اظهار کرد: بیانات مقام رهبری در تعیین وظیفه و رسالت دانشگاه حجت را بر همگان تمام کرد و این به به منزله آن است که همه ما در هر یک از عرصه‌های دانشگاه باید تلاش کنیم تا حرکتمان در این مسیر سه گانه طرح شده توسط رهبری باشد.
وی همچنین به نکات تاکیدی رهبری بر مباحث تعلیم و تربیت در دانشگاه اشاره کرد و گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی شیراز به تبع مجموعه کل دانشگاه آزاد اسلامی با ایجاد دانشکده تعلیم و تربیت زمینه اجرای منویات مقام معظم رهبری در زمینه افزایش برد تربیتی دانشگاه‌ها فراهم می‌شود.
علیرضا بیابان‌نورد، معاون فرهنگی و دانشجوئی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز نیز در این نشست گفت: دانشگاه ازاد اسلامی از سال 1400 و با تدوین سند تحول و تعالی برای پنج سال آینده خود چراغ راهی را بر اساس اسناد بالادستی نظام تعیین کرده است که اگر با دقت و تامل به نکات این سند توجه کنیم می‌بینیم که اغلب نکات مد نظر مقام معظم رهبری در تحقق آن سه اصل بالا  در این سند مندرج است.
وی همچنین تدوین و نگارش بیانیه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی توسط ریاست عالی این دانشگاه در سال گذشته را نشانه‌ای از پیش‌رو بودن این دانشگاه در اجرای منویات رهبری دانست و گفت: تاکیدات مقام معظم رهبری بر تاثیر گذاری تربیتی دانشگاه‌ها که با بیان جهت‌دهی به تولید علم و تولید عالم به آن اشاره کرده‌اند در بیانیه تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی به وضوح و دقت مورد توجه قرار گرفته است و این می‌تواند نویدبخش آینده روشنی در بعد تربیتی برای این دانشگاه باشد.

کار در دانشگاه، تلاش در عرصه علمی و فرهنگی است 

در ادامه حجت‌الاسلام مهدی یعقوبی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس  اظهار کرد: قاعدتاً کار و تلاش در جبهه دانشگاه و سنگر دانشگاه هم عرصه علمی است و هم عرصه فرهنگی لذا تلاش مضاعف می‌طلبد.
وی افزود: یکی از نکات حائز اهمیت این است که خیلی اوقات روزمرگی، سختی‌ها و مسائل مختلف انسان را به خصوص در مسئولیتی که دارد ممکن است دچار چالش و بی‌انگیزگی کند و در این راستا هرچه مسئولیت بالاتر، سختی‌های آن هم بیشتراست.
یعقوبی بیان کرد: در محیط دانشگاه انواع مراجعات دانشجویی از همه جا بریده به ما اساتید مراجعه می‌کنند و توقع دارند که از آن‌ها پشتیبانی کنیم و این در حالی است که مشکلاتی همچون کاستی‌ها، کمبودها، مسئولیت سنگین و فشارهای زیاد هجمه‌های فرهنگی نیز وجود دارد، در این فضا و در مواجهه با این نسل جوان پرشور و پر انرژی آینده‌دار که در عین حال در معرض زمینه‌های انحراف هم قرار دارد باید آنچه از توانمان بر می‌آید انجام دهیم و در کنار آن تکیه و توکلمان به خداوند متعال باشد.
وی تاکید کرد: باید آن چیزی که به عهده ما گذاشته شده و وظیفه ما است به نحو احسن انجام دهیم و خودمان را وسیله بدانیم، زیرا خداوند این مسئولیت را به گردن ما گذاشته است.
همچنین در این نشست حسن سلطانی، معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد اسلامی فارس با اشاره به ضرورت ریشه‌یابی ناهنجاری‌های نسل جوان خصوصا در بحث پوشش، اظهار کرد: در گذشته ساختار مراکز تربیت معلم کمک شایان توجهی به اموزش مدرسین و ایجاد دانش روش تدریس و روش برخورد با نسل جوان برای مدرسین می‌کرد و در آن مجموعه رابطه دوستانه و صمیمی بین استاد و دانشجو برای مدرسین دانشگاه نهادینه می‌شد که خود این کمک بسیار موثری در پیشگیری از ناهنجاری‌های جوانان می‌کرد.
وی افزود: در حال حاضر در دانشگاه آزاد اسلامی تدوین بیانیه تعلیم و تربیت و مرور آن، در کنار توجه به بیانات مقام معظم رهبری برای پیدا کردن حلقه مفقوده بین استادان و دانشجویان بسیار موثر است.
سلطانی، آگاهی به مسائل روز را برای استادان در زمان پاسخگویی به چالش‌های ذهنی و شبهات دانشجویان بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: اساتید خصوصا مدرسینی که به تازگی در قالب دستیار آموزشی و یا هیئت علمی وابسته به جمع دانشگاه ازاد اسلامی پیوسته‌اند باید در قالب برگزاری کارگاه‌ها و هم‌اندیشی‌هایی با بیانیه تعلیم و تربیت و نقش ویژه خودشان در اندیشه‌سازی دانشجویان آشنا شوند.
انتهای پیام
captcha