قرآن؛ سرچشمه حکمت‌ها با عجايبی پايان‌ناپذير
کد خبر: 4209899
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۹
در جلسه تفسیر قرآن مطرح شد

قرآن؛ سرچشمه حکمت‌ها با عجايبی پايان‌ناپذير

نماینده ولی فقیه در لرستان گفت: تفسير عبارت است از روشن كردن معانی آيات قرآن كريم و كشف مراد از آنها و چون موضوع آن كلام خداوند است و سرچشمه تمام حكمت‌ها و ماجرای پيشينيان در آن است، هرچه از عمر آن می‌گذرد، كهنه نخواهد شد و عجايب آن پايان‌ناپذير است. 

حجت الاسلام احمدرضا شاهرخی،  نماینده ولی‌فقیه در لرستانبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌‎ فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد، 22 فروردین‌ماه در سلسله جلسات «آموزه‌هایی از قرآن کریم» ویژه ماه مبارک رمضان که در مسجد صاحب‌الزمان(عج) محله ماسور خرم‌آباد برگزار شد، در رابطه با اهمیت تفسیر قرآن کریم، گفت: تفسير عبارت است از روشن كردن معانی آيات قرآن كريم و كشف مراد از آنها و چون موضوع آن كلام خداوند است و سرچشمه تمام حكمت‌ها و ماجرای پيشينيان در آن است، هرچه از عمر آن می‌گذرد، كهنه نخواهد شد و عجايب آن پايان‌ناپذير است. 

وی به آیه 37 سوره بقره «فَتَلَقَّىٰ آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ» اشاره کرد و افزود: در ابتدای خلقت آدم ابوالبشر(ع) فرشتگان نگران شدند، نگران فساد و خونریزی در زمین بودند، خداوند متعال آنها را با هدف خلقت نوع بشر آگاه کرد و به‌واسطه حضرت آدم(ع)، علم‌الاسماء را به آنان یاد داد و فرشتگان در آنجا اعتراف به عجز خود کردند که خداوندا، علم ما در همان حدی است که تو به ما یاد دادی و بیش از آن نیست و آن کسی که علیم و حکیم است تو هستی.

شاهرخی در رابطه با حکمت اسماء و بیان اینکه حال این سؤال مطرح است که اسمائی که خداوند متعال به حضرت آدم یاد داد چه اسمائی بودند، اضافه کرد: «اسم» در عرف ما فقط به معنى نام و نشان است، ولى در فرهنگ قرآنى نام همراه با محتواست، چنانكه‌ «فَلَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‌« به این معناست که خداوند صفات عاليه دارد.

امام جمعه خرم‌آباد در رابطه با مرزهای دانش گفت: نقل قول‌های مختلفی در این رابطه گفته شده، اما آنکه مورد قبول است همین دانشی است که از زمان آدم بوده تا فناوری که امروز در جهان مشاهده می‌کنیم و علومی که در آینده خواهد آمد، همان مرزهای دانش، در همه رشته‌ها و در همه امور و اسرار و رموز عالم، البته دانش بشر با علم محدودی که ملائکه دارد متفاوت است، این است که می‌گویند انسان می‌تواند به آن نقطه از اوج و قله علم و کمال برسد، که فراتر از فرشتگان باشد.

وی ادامه داد: موضوع خلقت انسان تا اینجا کشیده شد که فرشتگان در برابر عظمت علم و قدرت خداوند متعال و به انسان که این کمالات را دارد سجده کردند، که خداوند چنین مخلوقی را آفریده است، همه سجده کردند، الا ابلیس و همین ابلیس حضرت آدم و حوا را فریب داد و به لغزش وادار کرد و باعث شد که این دو نفر از آن جایگاه با صفا و سرسبزی که داشتند فرود بیایند.

نماینده ولی فقیه در لرستان افزود: در این آیه شریفه حضرت آدم(ع) پشیمان شد و قرآن می‌فرماید: «فَتَلَقَّىٰ آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ» به حضرت آدم کلماتی را یاد دادیم تا به‌واسطه آن کلمات به آن جایگاه اولیه خودش برگردد، چراکه خداوند تواب است، پذیرنده توبه و بازگشت است و هر کسی که به سوی خدا برگردد، در حقش رحیم نیز است.

امام جمعه خرم‌آباد با یادآوری اینکه از کلمه «فَتَلَقَّىٰ» در این آیه می‌فهمیم که شیوه بازگشت به سوی خداوند متعال را خود خدا به ما یاد می‌دهد، اضافه کرد: طبق آنچه از روايات شيعه و سنى استفاده مى‌شود، مراد از كلماتی كه آدم به وسيله‌ آن توبه نمود، توسل به بهترين خلق خدا يعنى حضرت محمد و اهل‌‌بيت طاهرین ایشان است، چنان‌كه سیوطی عالم سنی در تفسير درّالمنثور از ابن‌عباس نقل کرده است، كه آدم براى پذيرش توبه‌اش، خداوند را به اين نام‌ها «محمد، على، فاطمه، حسن و حسين» قسم داد.

شاهرخی ادامه داد: البته برخى معتقد هستند مراد از كلمات همان جمله‌اى است كه در آیه 23 سوره‌ اعراف «رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِينَ؛ خدايا، ما به خود ستم كرديم و اگر تو ما را نيامرزى و مورد رحمت قرار ندهى، حتماً از زيانكاران خواهيم بود» آمده است، بنابراين اولين توبه در روى زمين، با توسل به محمد و آل‌محمد پذيرفته شد.

نماینده ولی‌ فقیه در لرستان با بیان اینکه خداوند متعال در پایان آیه می‌فرمایند: من از تو گذشتم ولی اینجا حکایت از تواب بودن و رحیم بودن است، خدا هم از سر تقصیر می‌گذرد، هم انسان را مورد رحمت قرار می‌دهد، ابلیس و بعضاً انسان، چنین خدایی را نافرمانی می‌کنند، که هم تواب و پذیرنده توبه و هم رحیم است.

وی ادامه داد: از این مبحث تفسیری این‌چنین اقتباس می‌کنیم که، هیچ‌گاه در نظام تعلیم و تربیت در بازگشت به روی متعلمان را نبندیم، باید همیشه راه بازگشت و مهربانی باز باشد، برای اینکه احساس کنند و ببینند شما در راستای کمال آنها قدم برمی‌دارید.

نماینده ولی‌ فقیه در لرستان در ادامه به جنایات رژیم صهیونیستی بر علیه زنان و کودکان در غزه اشاره کرد و گفت: امروز در قرن ۲۱، در اثر فقدان تربیت صحیح انسانی، دینی، عقلی، بشری، جهان دچار آشوب و قتل و خونریزی است، آیا مناسبات حاکمیت با مردم، یا مردم با مردم به این شکل و شیوه کنونی است که به کودکان، خردسالان، کهنسالان، پیر و جوان، مردان و زنان ترحمی نباشد؟ خانه و زمین‌های آنان را تصاحب کنند، بمباران کنند، به غیر از کشتار دسته‌جمعی، آب و غذا و دارو را بر آنها ببندند و نسل‌کشی راه بیندازند و در آخر هم مظلوم‌نمایی کنند.

وی بیان کرد: در دورانی که انسان و جهان به آن رشد و فن‌آوری مادی رسیده که حتی بر بخشی از فضا و هوش مصنوعی تسلط پیدا می‌کند، ولی تا این حد باید نظام تربیت تنزل کند، بنابراین معلوم می‌شود بار علم همراه با تربیت با هم رشد نکرده است.

انتهای پیام
captcha