تحقق شعار سال در حوزه تولیدات قرآنی نیازمند برنامه‌ریزی است
کد خبر: 4210036
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۷
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛

تحقق شعار سال در حوزه تولیدات قرآنی نیازمند برنامه‌ریزی است

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری امسال را با عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند، گفت: برای تحقق شعار سال در حوزه تولیدات قرآنی باید برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد که امسال بیشترین تولیدات قرآنی را با مشارکت مردم داشته باشیم.

مرتضی رفیعی، مدیر عامل اتحادیه قرآنی استان

مرتضی رفیعی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا در خصوص برگزاری نمایشگاه قرآن استان در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان در شهرکرد با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری امسال را با عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند، اظهار کرد: برپایی نمایشگاه قرآن نیز به‌عنوان یک حرکت قرآنی و فرهنگی باید با مشارکت مردم شکل بگیرد، اگر مشارکت مردم نباشد طبعاً ذائقه اکثریت نیز ممکن است نادیده گرفته شود.

رفیعی بیان کرد: ایشان اولاً تولید و سپس جهش تولید را مورد تأکید قرار داده‌اند که باید با مشارکت مردم تحقق پیدا کند. از مضمون این شعار می‌توانیم برای تمامی امور وام بگیریم که برای موفقیت و کسب نتیجه در هر کاری باید از ظرفیت مردمی و مشارکت مادی، معنوی و فکری مردم استفاده کرد. یک نمونه عینی از توجه به ذائقه عموم مردم در تولیدات قرآنی، برنامه تلویزیونی «محفل» است که توانست مخاطبان پرشماری را جذب و یک کار قرآنی و فرهنگی گسترده و دامنه‌دار را شکل بدهد.

این چهره قرآنی استان با تأکید بر اینکه برای تحقق شعار سال در حوزه تولیدات قرآنی نیز باید برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد و امسال بیشترین تولیدات قرآنی را با مشارکت مردم داشته باشیم، اظهار کرد: پرسش اینجاست که آیا با توجه به تنوع علایق و سلایق مخاطبان، تولیدات متناسب قرآنی داریم؟ آیا تولیدات قرآنی می‌توانند پاسخگوی دانش‌آموزان، دانشجویان، طلاب، مسجدی‌ها و اصناف و اقشار مختلف جامعه باشند؟ همچنین جای این پرسش وجود دارد که در برنامه‌ها و رویدادهای قرآنی نظیر نمایشگاه قرآن چقدر به این تنوع ذائقه‌ها توجه می‌شود؟ 

مدیرعامل اتحادیه قرآنی استان تصریح کرد: این اتحادیه امسال در رواق قرآن و کودک نمایشگاه قرآن با همکاری بانوان خادمیار رضوی اقدام به ارائه خدمات و برنامه‌های متنوع برای کودکان و نوجوانان کرد که در این غرفه نیز توجه به ذائقه کودکان مدنظر ما بود تا مخاطبان بتوانند از برنامه‌های قرآنی استفاده کنند. 

رفیعی با تأکید بر اینکه قاطبه مردم به قرآن کریم علاقه‌مند هستند، توضیح داد: اگر بتوانیم از این ظرفیت بالقوه برای جذب حداکثری مخاطبان استفاده کنیم قطعاً در ترویج فرهنگ قرآنی می‌توانیم کاری شکل بدهیم. نمایشگاه قرآن جا داشت با مشارکت حداکثری ادارات و نهادهای مختلف برپا شود و غرفه‌ها آنچنان زیاد باشند که مردم حق انتخاب داشته باشند و اوقات بیشتری را در نمایشگاه با خانواده سپری کنند. 

مدیر دارالقرآن آموزش‌وپرورش شهرستان کوهرنگ افزود: جا داشت اداره آموزش‌وپرورش، دانشگاه‌ها، حوزه علمیه، نهادهای فرهنگی و اجتماعی و خدماتی و ... در نمایشگاه قرآن غرفه داشتند و پاسخگوی سلایق و ذائقه‌های گوناگون اقشار مخاطبان بوده و نیازها را پاسخ بدهند.

رفیعی با یادآوری اینکه انس با قرآن و عمل به مبانی و مفاهیم نورانی آیات مهم‌ترین کارکرد برنامه‌های قرآنی باید باشد، توضیح داد: اگر انس و الفت با آیات و بطن مفاهیم مصحف شریف حاصل شود، تحقق خانواده و جامعه قرآنی دست یافتنی خواهد بود. 

وی در پایان با ابراز خرسندی از اجرای طرح زندگی با آیه‌ها در استان و کشور و با تأکید بر اینکه اجرای این دست طرح‌های قرآنی نباید کوتاه‌مدت باشد، گفت: اینکه بتوانیم هر روز به قدر یک آیه از بحر بی‌پایان و مفاهیم عمیق کلام وحی بهره بگیریم، فرصت مغتنمی است که امیدواریم همه ما توفیق بهره‌گیری از قرآن را در زندگی داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha