ملاک بهره مناسب از رزق + فیلم
کد خبر: 4043153
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۱
زندگی مومنانه/ 5

ملاک بهره مناسب از رزق + فیلم

باید با رزق ارتباط درستی داشته باشیم و در طلب آن افراط و تفریط نکنیم بلکه ملاک آن چیزی است که قرآن فرموده و در روایات پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) آمده است تا بهره خوبی هم در دنیا و هم در آخرت ببریم.

سیدمجتبی حسینی، مفسر قرآن و پژوهشگر دین، در سلسله برنامه‌هایی به مناسبت ماه مبارک رمضان به بیان نکاتی درباره زندگی مؤمنانه پرداخته است که فیلم و متن جلسه پنجم با موضوع «رزق» در ادامه می‌آید؛
 
 
 
یکی از دعاهایی که در ماه مبارک رمضان و بلکه همیشه می‌کنیم و دعای خوبی هست این است که خداوند رزق خوبی به ما بدهد و چقدر خوب است که هم برای خودمان و هم برای بقیه چنین دعایی کنیم. چنین کاری ارتباط توحیدی ما را قوی‌تر می‌کند.
اما رزق به چه معناست؟ رزق به معنای هر چیزی است که برای تعالی و حیات به آن نیاز داریم.
گاهی ممکن است رزق شامل علم، آبرو، پول، خانه و ... باشد. در واقع بهره‌وری ما از زندگی همان رزق است و اضافه آن حساب‌ جداگانه دارد. ما نباید برخی چیزها را فقط انباشت کنیم بلکه باید دنبال افزایش بهره‌وری هم باشیم. ممکن است علم یا آبروی زیاد یا خانه هزار متری داشته باشیم اما مسئله بهره‌وری هم مهم است.
امام باقر(ع) دیدند شخصی می‌گوید خدایا از رزق حلال به من بده. این دعای بسیار خوبی است اما حضرت فرمودند تو طلبی که انبیا از خدا می‌کنند را کردی. وی گفت پس من چه دعایی کنم که امام فرمود بگو خدایا به من رزق واسع و طیب بده.
 
بنابراین طلب کردن رزق از خداوند، هم ارتباط ما با خدا را قوی‌تر می‌کند و هم ان‌شاء‌الله خدای متعال رزق بهتری به ما می‌دهد. امام صادق(ع) نیز فرمود: رزق حلال کمکی برای دین و خانواده شماست. البته باید با رزق ارتباط درستی داشته باشیم و در طلب آن افراط و تفریط نکنیم بلکه ملاک آن چیزی است که قرآن فرموده و در روایات پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) آمده است تا بهره خوبی هم در دنیا و هم در آخرت ببریم.
ان شاءالله که خداوند متعال به همه ما رزق حلال و طیب عنایت کند.
 
انتهای پیام
captcha